• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159861
+
-

نرخنامه جدید نان

تا 20درصد نان تهران و 9درصد نان کل کشور در واحدهای صنفی فانتزی‌پز پخته می‌شود

بازار
نرخنامه جدید نان

در روزهای اخیر به‌دنبال حاشیه‌های ایجادشده با افزایش قیمت آرد صنف و صنعت و قطعی شدن رشد قیمت محصولات وابسته به آن ازجمله ماکارونی، نان به‌عنوان قوت لایموت اکثر قریب به اتفاق ایرانیان در مرکز توجه قرار گرفته است. طی روزهای گذشته دست‌کم 3مقام دولتی در اظهارات خود تأکید کرده‌اند قیمت نان سنتی تغییر نخواهد داشت. هفته گذشته ابتدا مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تغییر نکردن نرخ آرد نانوایی‌های سنتی خبر داد و اعلام کرد: سیاست جدید دولت درخصوص قیمت آرد ربطی به نانوایی‌ها ندارد.
با اوج‌گیری نگرانی‌ها درباره قیمت نان، روز گذشته سخنگوی دولت و همچنین وزیر جهادکشاورزی در گفت‌وگوهایی جداگانه با خبرگزاری‌ها تلاش کردند تا حدودی آرامش را به جامعه بازگردانند. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه به هیچ‌وجه قیمت نان تا پایان سال تغییر نمی‌کند، تأکید کرد: رئیس‌جمهوری اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد. جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی هم با تأکید بر اینکه قیمت نان در نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده، گفت: نان صنف و صنعت آزاد شده است.
وزیر جهادکشاورزی وعده داده برای جبران این افزایش قیمت یارانه‌ای به‌حساب خانوارها واریز خواهد شد. گفته می‌شود مبلغ یارانه ‌نان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، معادل 4هزار میلیارد تومان است؛ رقمی که احتمالا طبق گفته وزیر جهادکشاورزی به‌حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. طبق محاسبات انجام‌شده، سهم هر فرد از این بودجه، سالانه ۴۷هزار تومان و ماهانه کمتر از 4هزار تومان خواهد بود.

قیمت نان چقدر افزایش می‌یابد؟
با توجه به اینکه گفته شده آرد نانوایی‌های سنتی با نرخ سابق تامین خواهد شد، از این پس نانوایی‌های یارانه‌ای نوع اول گندم 665تومانی و آرد 800تومانی و نانوایی‌های یارانه‌ای نوع 2(آزادپزها) گندم 900تومانی و آرد 1200تا 1250تومان دریافت خواهند کرد. این نرخ‌هایی است که تا این لحظه قیمت نان را در واحدهای صنفی تعیین می‌کرده، اما نانوایان سنتی معتقدند حتی در صورت ثبات قیمت آرد، باز هم نان نمی‌تواند با نرخ‌ کنونی عرضه شود. بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: هزینه‌های تولید از دستمزد تا برخی مواداولیه مثل خمیرمایه تا 50درصد بالا رفته، قیمت آب و برق و گاز و کرایه حمل‌ونقل بالا رفته و با درنظر گرفتن این موارد باید تا قبل از اینکه غل و غشی در تولید نان ایجاد شود، برای قیمت نان تصمیم جدی گرفته شود. او تأکید کرد: نمی‌شود با ثابت ماندن قیمت یک بخش از مواداولیه انتظار ثابت ماندن قیمت محصول را داشت؛ چون قیمت دیگر بخش‌ها هر سال در حال افزایش بوده‌ است.

قیمت‌های حداکثری نان فانتزی
هفته گذشته همزمان با رسمیت یافتن نرخ جدید آرد و قطعی‌شدن افزایش قیمت ماکارونی، محصول دیگری نیز در مرکز توجه قرار گرفت و انتشار جدول قیمت‌های جدید آن سرو صدای زیادی به پا کرد. افزایش قیمت هر عدد نان باگت از 6هزار تومان به 10هزار تومان، خبری بود که در هفته گذشته همزمان با انتشار جدول قیمت‌های جدید نان فانتزی، پیش‌بینی‌های افزایش شدید قیمت ساندویچ را به‌دنبال داشت. براساس جدول منتشر شده، قیمت هر عدد نیم باگت و هر عدد نان همبرگری 7500تومان، هر بسته نان تست بزرگ 29هزار تومان و هر بسته نان تست کوچک 22هزار تومان تعیین شده بود. این فهرست قیمت‌ها را ابتدا اتحادیه فانتزی‌پزان تکذیب کرد، اما گفت‌وگوهای تکمیلی با مسئولان صنفی نشان داد، نرخنامه منتشر شده چندان هم بیراه نبوده است. 
رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی تهران در گفت‌وگو با همشهری، جدول مذکور را نرخ‌های حداکثری برای محصولات تولیدی این صنف توصیف کرد و افزود: با توجه به افزایش 9برابری قیمت آرد نانوایان فانتزی، قیمت محصولات ما از این پس براساس عرضه و تقاضا و کشش منطقه تعیین می‌شود، اما اتحادیه برای اینکه سوءاستفاده‌ای از شرایط اتفاق نیفتد، حداکثر قیمت محصولات فانتزی را در جدولی تنظیم کرد که اگرچه این قیمت‌ها هنوز در اتحادیه مهر و امضا نشده و رسمیت نیافته، اما چکیده قیمت‌هاست و به‌احتمال زیاد نرخ‌های نهایی همان خواهد بود. 
محمدجواد کرمی با بیان اینکه 15تا 20درصد نان تهران و 9درصد نان کل کشور در واحدهای صنفی فانتزی‌پز تامین می‌شود، افزود: آزادسازی قیمت آرد باید برای تمام واحدهای پخت نان اعم از سنتی و صنعتی همزمان رخ می‌داد؛ زیرا فاصله قیمتی بین نان صنعتی و سنتی با این شیوه اجرا با هدف‌گذاری افزایش مصرف نان صنعتی به 40درصد در برنامه‌های توسعه‌ای کشور در تضاد است و آسیب‌هایی دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید