• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159834
+
-

جاده مخصوص از وعده‌های وزارت صنعت جا ماند

افت 30درصدی تولید خودرو در آغاز سال

تیراژ تولید و فروش خودرو به‌طور همزمان در فروردین امسال کاهش یافت

خودرو
افت 30درصدی تولید خودرو در آغاز سال

در شرایطی که طبق وعده وزارت صنعت امسال می‌بایست تیراژ تولید خودرو به 1.5میلیون دستگاه برسد، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودرو در نخستین ماه از سال1401 در مقایسه با فروردین پارسال 30درصد افت کرده، همزمان میزان فروش خودرو نیز با افت 16.6درصدی مواجه شده است.این آمار در احتمال رسیدن وزارت صنعت به اهداف پیش‌بینی شده برای افزایش تولید خودرو در سال‌جاری تردید ایجاد کرده است.
به‌گزارش همشهری، به باور کارشناسان اقتصاد یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو کاهش تیراژ تولید است. این موضوعی است که مسئولان وزارت صنعت نیز آن را تأیید و بارها تأکید کرده‌اند برای حذف قرعه‌کشی و جلوگیری از رشد قیمت، امسال تیراژ تولید خودرو به شکل محسوسی افزایش خواهد یافت.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، چند هفته پیش در این‌باره گفت: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند. او با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش قیمت خودرو است، تأکید کرد: طبق محاسبات انجام شده اگر یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار دستگاه خودرو در بازار ایران عرضه شود به قرعه‌کشی نیازی نخواهد بود، پس تولید یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار دستگاه خودرو برای امسال هدفگذاری شده است تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت نیز 13فروردین امسال در بازدید از ایران خودرو و سایپا اعلام کرد: تولید خودرو در سال1401 نسبت به سال1400 حداقل 50درصد افزایش می‌یابد.
اما با وجود همه این وعده‌ها، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال به شکل محسوسی کاهش یافته است. پارسال نیز قرار بود تیراژ تولید خودرو افزایش یابد اما در پایان سال مشخص شد تیراژ تولید خودرو در سال1400 نسبت به سال1399 بالغ بر 33هزار دستگاه، یعنی معادل 3.5درصد، افت کرده است.

کاهش 30درصدی تولید 
آمار‌ها نشان می‌دهد در فروردین امسال 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو جمعا 45هزارو396دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند که این میزان 18هزارو883دستگاه کمتر از فروردین پارسال است. یعنی میزان تولید خودرو در ابتدای سال‌جاری 29.4درصد نسبت به سال قبل افت کرده است. 
بیشترین میزان افت تولید مربوط به پارس خودرو بوده که تیراژ تولیدش 45.8درصد افت کرده است. این شرکت بخش عمده توانش را به تولید ساینا و کوئیک معطوف کرده است که خودروهایی ارزان قیمت و پرمصرف در بازار داخلی محسوب می‌شوند و هر نوع افزایش قیمت این محصول روی سایر محصولات نیز تأثیر دارد. پس از پارس خودرو بیشترین میزان افت تولید مربوط به سایپا بوده که تولیداتش 27.8درصد افت کرده است. طبق ارقام موجود تیراژ تولید سایپا در فروردین امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 6هزار دستگاه کمتر بوده است. ایران خودرو نیز که درکنار 2خودرو‌ساز قبلی با افت 26درصدی تولید مواجه بوده، در فروردین امسال تیراژ تولید این شرکت 8هزارو778 دستگاه کاهش یافته است.

کاهش 17درصدی فروش
همزمان با کاهش تولید، آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد فروش خودروهای سواری نیز در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16.6درصد افت کرده است. طبق این آمار ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در فروردین امسال جمعا 56هزار دستگاه خودروی سواری فروخته‌اند که این میزان در مقایسه با فروردین پارسال 11هزارو167دستگاه کاهش نشان می‌دهد. 
بیشترین میزان کاهش فروش به سایپا مربوط بوده، میزان فروش این شرکت در مقایسه با فروردین پارسال 23.4درصد افت کرده است. بعد از آن، پارس خودرو با افت 21درصدی و ایران‌خودرو با کاهش 11.7درصدی فروش در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.آمارها نشان می‌دهد میزان فروش خودرو‌های سواری داخلی در نخستین ماه امسال حتی نسبت به اسفند ماه پارسال نیز کاهش 30درصدی داشته و بیانگر آن است که میزان فروش خودرو 24هزارو214دستگاه کمتر از اسفند پارسال بوده است.

مکث
قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو

تیراژ تولید خودرو‌های سواری در شرایطی کاهش یافته است که قرار بود با افزایش تولید در سال‌جاری رفته رفته قرعه‌کشی خودرو حذف شود اما وزارت صنعت در هفته قبل اعلام کرد به‌جای حذف قرعه‌کشی به‌زودی همه تیراژ تولید خودرو از طریق یک سامانه یکپارچه، قرعه‌کشی و عرضه خواهد شد. براساس دستور وزیر صنعت مقرر شده فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه‌کشی در سایت شرکت‌های خودروساز، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو انجام شود. طبق اعلام وزارت صنعت مقرر شده تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو زیرنظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فراهم شود. به این ترتیب تمام خودروسازها موظف شده‌اند از فردا، ۱۸ اردیبهشت‌ماه، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و فقط از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند. تاکنون شرکت‌های خودرو‌ساز هریک به‌صورت مجزا قرعه‌کشی فروش برگزار می‌کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید