• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159784
+
-

تالار وحدت 3 شب، میزبان اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود

چوب ارکستر سمفونیک در دستان رهبر آلمانی

موسیقی
چوب ارکستر سمفونیک در دستان رهبر آلمانی

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

با پایان ماه رمضان، ارکستر سمفونیک تهران دومین برنامه‌ای بود که به میزبانی تالار وحدت برگزار شد؛ قبل از برگزاری این ارکستر، علی قمصری، نوازنده و آهنگساز هم 2 شب در تالار وحدت برنامه‌اش را اجرا کرد.
ارکستر سمفونیک تهران در سال ۱۴۰۰ نیز 2 بار به روی صحنه رفت که اجرای دوم به‌ علت ابتلای نصیر حیدریان به کرونا و انتخاب دقیقه نودی رهبر جدید، صرفا با هدف احترام به مخاطب برگزار شد. ارکستر سمونیک تهران پس از کناره‌گیری شهرداد روحانی در سال ۱۳۹۹ بعد از 4 سال فعالیت و رهبری این کنسرت به‌صورت رسمی، مانند برخی ادوار گذشته بی‌سرپرست شد و به وضعیت بی‌سروسامانی برگشت که ارکستر، رهبر و سرپرست مشخص و ثابتی نداشت و در هر سال یک نفر چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به‌دست می‌گرفت. در شب‌های تعطیلات عید فطر، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ولفگانگ ونگنروت، میزبان علاقه‌مندانش بود. این ارکستر در برنامه‌ریزی‌های خود، با حضور ولفگانگ ونگنروت موسیقیدان آلمانی به‌عنوان رهبر مهمان این ارکستر روی صحنه رفت و در 3 بخش قطعه‌های «سمفونی شماره ۲» به آهنگسازی یوهانس برامس، «دو موومان برای ارکستر زهی» به آهنگسازی محمدتقی مسعودیه و «اورتور هبرید» به آهنگسازی فلیکس مندلسون را اجرا کرد. ولفگانگ ونگنروت، رهبر فعلی این ارکستر چندمین رهبر غیرایرانی است که مقابل ارکستر سمفونیک تهران می‌ایستد. ونگنروت همچنین اپراهایی ازجمله اپراهای کپنهاگ، استکهلم، گوتنبرگ و مالمو را رهبری کرده است. وی استاد دانشگاه گراتس اتریش است.
در شب‌هایی که ارکستر سمفونیک به اجرای برنامه پرداخت، او به همراه اعضایش روی صحنه آمد و نخستین قطعه را که «سمفونی شماره ۲» یوهانس برامس است، اجرا کرد.
در ادامه دو موومان کوتاه اجرا شد که محمدتقی مسعودیه آن را بر پایه سازهای زهی مانند ویولن، ویولا، ویولن سل و کنترباس آهنگسازی کرده است. سومین بخش از اجرای ارکستر سمفونیک تهران به اجرای چهار موومان از «اورتور هبرید» فلیکس مندلسون اختصاص داشت.
تالار وحدت تهران به غیر از اجرای شب‌های ۱۶، ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت به‌ترتیب با ارکستر سمفونیک تهران و گروه علی قمصری، در شب‌های ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت با اجرای ارکستر ملی ایران و ۲۸ اردیبهشت با ارکستر سوژین همراه است. با پایان ماه رمضان این تالار در 2 هفته باقیمانده اردیبهشت میزبان دیگر گروه‌های موسیقی هم می‌شود.
در روزهای ۲۳ و ۲۹ اردیبهشت شاهد اجرای ویژه بانوان سیمین غانم و ۳۰ اردیبهشت اجرای گروه نوشه خواهیم بود که در ساعت ۱۴:۳۰ برای بانوان علاقه‌مند به موسیقی روی صحنه می‌روند. علاوه بر تالار وحدت، دیگر سالن‌های موسیقی هم میزبان گروه‌های پاپ هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید