• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159619
+
-

نگرانی رژیم صهیونیستی از‌مذاکرات تهران - ریاض

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» به نقل از کارشناسان از نگرانی سران این رژیم نسبت به مذاکرات جاری میان جمهوری‌ اسلامی ایران و عربستان‌ سعودی خبر داد. به‌گزارش فارس، این روزنامه صهیونیستی تأکید کرده ‌است که گفت‌وگوهای تهران و ریاض می‌تواند «توافق‌ ابراهیم» (توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی) را به خطر بیندازد؛ «ایالات متحده آمریکا طی دهه‌های گذشته بسیار در منطقه فعال بوده ‌است. با وجود این، دولت رئیسی اقدام‌های زیادی انجام داده که نشان می‌دهد قصد دارد نقش آمریکا را در خاورمیانه کاهش دهد و این موضوع به دگرگونی در مناسبات ژئوپلیتیکی منطقه منجر شده‌است.» 
جروزالم‌پست به نقل از «یوسی کاپرواسر»، رئیس «پروژه تحولات منطقه‌ای خاورمیانه در مرکز امور عمومی اورشلیم (بیت‌المقدس)» تأکید می‌کند که عربستانی‌ها شاهد اشتیاق آمریکا برای از سرگیری برجام هستند و به همین‌ خاطر «سعودی‌ها به ‌خودشان می‌گویند باید به ‌دنبال دوستان دیگری باشند» .
براساس نوشته این روزنامه صهیونیستی، کارشناسان می‌گویند نشست‌های ایران و عربستان سعودی بیشتر به اوضاع یمن مربوط است. 
«یوزی رابی»، مدیر مرکز «دایان» برای مطالعات خاورمیانه و آفریقا در دانشگاه تل‌آویو گفته که سعودی‌ها خودشان را در موقعیت بسیار پیچیده‌ای در یمن می‌بینند و در جست‌وجوی راه‌حلی به‌جای مشارکت گسترده‌شان در جنگ هستند.
 او گفت: سعودی‌ها در یمن شکست خورده‌اند و دوست دارند به مصالحه‌ای دست پیدا کنند تا زیان‌هایشان را جبران کنند و شرایطی در یمن ایجاد کنند که حوثی‌ها خیلی قوی نشوند. اساساً چیزی که شاهد آن هستیم، تلاش سعودی‌ها برای رسیدن به مصالحه با ایران بر سر مسئله یمن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید