• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159329
+
-

بارندگی در شمال‌غرب‌ گردوغبار در جنوب

آب و هوا
بارندگی در شمال‌غرب‌ گردوغبار در جنوب

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و مدیریت هواشناسی با اعلام اینکه میزان بارش‌ها در فروردین ۸۰درصد کاهش یافت، از افزایش بارندگی‌ها در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت خبر داده است. فعالیت سامانه بارشی فعال فعلی در کشور هم این موضوع را تأیید می‌کند؛ سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش‌ شدید باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در ۷استان از ورود سامانه بارشی جدید طی روز جمعه به کشور خبر می‌دهد.

بارندگی شدید در 7استان
کارشناس سازمان هواشناسی در این‌باره به همشهری می‌گوید: روز گذشته (سه‌شنبه) تحت‌تأثیر فعالیت سامانه بارشی فعلی که چند روز پیش هم هشدار آن صادر شده است، بیشتر مناطق شمال غرب و غرب و بخش‌هایی از مرکز کشور مثل همدان، استان مرکزی، البرز، قزوین، تهران، شمال و شرق خوزستان و یزد شاهد بارندگی بودند.
به‌گفته کبری رفیعی، امروز (چهارشنبه) علاوه بر مناطق ذکر شده، بیشترین شدت بارندگی را در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، غرب کردستان، شمال زنجان، گلستان و خراسان‌شمالی شاهد هستیم.
او همچنین از وقوع پدیده گردوغبار و صدور هشدار کاهش کیفیت هوا در خوزستان و ایلام برای امروز خبر می‌دهد و می‌گوید: روز گذشته هم بیشترین شدت گردوغبار در خوزستان، بوشهر، ایلام و کرمانشاه رخ داد.
رفیعی توضیح می‌دهد که سامانه بارشی فعلی فردا (پنجشنبه) با شدت کمتری فعال خواهد بود و از روز جمعه سامانه جدید بارشی از شمال غرب و غرب کشور وارد می‌شود.
سامانه بارشی جدید در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر، رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید را منجر خواهد شد و شنبه هفته آینده علاوه بر مناطق فوق دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از جنوب غرب، مرکز و جنوب کشور هم تحت‌تأثیر سامانه بارشی قرار می‌گیرند.

هوای 5شهر در وضعیت خطرناک
همانطور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌داد خوزستان در همه روزهای گذشته در معرض پدیده گردوغبار قرار داشت به‌طوری که بسیاری از مردم در شهرهای جنوبی ترجیح دادند در خانه بمانند.
محمدجواد اشرفی، دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان هم توضیح داده بود که با توجه به‌احتمال وقوع پدیده همرفتی افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های تنفسی و قلبی، می‌توانند روز سه‌شنبه در محل کار حاضر نشوند.
مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان هم از قرار گرفتن هوای 4شهر استان در وضعیت خطرناک خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها روز گذشته شاخص کیفی هوای امیدیه ۵۰۰، رامشیر۴۱۸، ماهشهر۴۱۶ و اهواز ۳۳۸میکروگرم بر مترمکعب بوده و هوای این شهرها در وضعیت خطرناک قرار گرفت.
شهریار عسگری می‌افزاید: در این مدت هوای شهرهای بهبهان و بندر امام(ره) هم در وضعیت بسیار ناسالم و هوای شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، دزفول، شادگان، شوشتر، هندیجان و شوش نیز در وضعیت ناسالم قرار داشته است.
در استان کرمانشاه هم هوای قصرشیرین در وضعیت خطرناک اعلام شد. سرپرست محیط‌زیست کرمانشاه با اشاره به غبارآلود بودن هوا در نیمه غربی استان می‌گوید: براساس اطلاعات به‌دست آمده از ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ایستگاه قصرشیرین ۳۲۶ بود که نشان‌دهنده وضعیت خطرناک است.احد جلیلیان می‌افزاید: همچنین شاخص کیفیت هوا در ایستگاه سرپل ذهاب عدد ۱۲۱ را نمایش می‌دهد که وضعیت کیفیت هوا در این شهرستان را برای گروه‌های حساس ناسالم کرده است.

خروج تدریجی گردوغبار از بوشهر
در بوشهر هم ورود گردوغبار باعث کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در سطح استان شد. براساس اعلام محیط‌زیست استان بوشهر، میزان ریزگردها در شهر برازجان۲۸۶، دیلم۹۹، بوشهر۱۹، خورموج۲۴۹، گناوه۲۲۳، کنگان۱۶۷ و عسلویه۲۸۰ میکروگرم بر مترمکعب است.
روز گذشته بالاترین میزان ریزگرد در ساعت‌های مختلف برای شهر برازجان 2هزارو۷۷۶، دیلم 2هزارو۱۷۳، بوشهر1666، خورموج1838، گناوه3237، کنگان۲۷۹ و عسلویه۲۴۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.
با توجه به غلظت ریزگردها، براساس استانداردها به غیراز دیلم در شهرهای برازجان، بوشهر، گناوه، کنگان، عسلویه و خورموج برای گروه‌های حساس به‌عنوان هوای ناسالم گزارش شده است.
به‌علت ناپایداری‌های جوی و سرعت کم وزش باد پدیده گردوغبار تا شب گذشته مهمان آسمان استان بوشهر بود و این استان امروز از فهرست هشدارهای گردو غبار خارج شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید