• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221579
+
-

سامانه بارشی جدید در راه شمال‌غرب

گزارش هواشناسی نشان می‌دهد از بعد‌از‌ظهر امروز (پنجشنبه، ‌16فروردین) بارش‌ها به نیمه شمالی کرمان، شرق فارس و سیستان و بلوچستان محدود می‌شود و با رگبار پراکنده، بارش باران، وزش باد و در نقاط مستعد با خیزش گرد و خاک همراه است.
کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: «روز جمعه (17فروردین) جو کشور آرام است، اما از بعد‌از‌ظهر شنبه (18فروردین) سامانه بارشی از شمال غرب به کشور نزدیک می‌شود. یکشنبه (19فروردین) با نفود سامانه بارشی به شمال غرب و برخی نقاط غرب کشور علاوه بر این مناطق، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز مرکزی هم رگبار، رعد و برق و باد شدید را تجربه می‌کنند.»
امین‌حسین نقشینه افزود: «فعالیت این سامانه در مناطق مستعد می‌تواند سبب خیزش گرد و خاک شود و در نقاط خاصی هم ممکن است شاهد بارش تگرگ باشیم.»
نقشینه با تأکید بر اینکه روند افزایش نسبی دما در روزهای آینده ادامه دارد، گفت: «به‌عنوان مثال، بیشینه دمای تهران پنجشنبه (16فروردین) 24درجه، جمعه (17فروردین) 25درجه و شنبه (18فروردین) 26درجه سانتی‌گراد خواهد بود. این افزایش نسبی دما در شهر رشت نیز به این صورت است که پنجشنبه (16فروردین) 19درجه و جمعه (17فروردین) 23درجه سانتی‌گراد می‌شود.»
پایتخت‌نشینان نیز طی 3روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری را تجربه می‌کنند. وزش باد نیز هنگام عصر و به‌گفته کارشناس سازمان هواشناسی کشور، بارندگی در تهران در ارتفاعات رخ می‌دهد. نقشینه ادامه داد: «از عصر شنبه (18فروردین) تا سه‌شنبه (21فروردین) گذر متناوب امواج ضعیفی از نواحی شمالی تهران سبب می‌شود که برای نواحی جنوب و غرب استان تهران باد شدید بوزد و برای نقاطی از شمال استان هم رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.» تهران هم بیشینه و کمینه دمایی 22 و 13درجه سانتی‌گراد را از سر می‌گذراند. با گذشت نیمی از نخستین ‌ماه فصل بهار، ایستگاه 7توچال همچنان رکورددار سردترین ایستگاه هواشناسی کشور است و دمای 8درجه زیر صفر را دارد. ایستگاه قاملو در استان کردستان و ایستگاه خیرآباد در استان زنجان هم 5درجه زیر صفر بودند. زرآباد، قصرقند و راسک در استان سیستان و بلوچستان نیز با دمای 36درجه سانتی‌گراد به‌عنوان گرم‌ترین ایستگاه‌ها گزارش شده‌اند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید