• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159215
+
-

فرمان اقتصاد خانه در دست زنان

پژوهش‌ها در سراسر دنیا نشان می‌دهد زنان در مدیریت امور مالی خانه، موفق‌تر از مردان عمل می‌کنند

گزارش
فرمان اقتصاد خانه در دست زنان

الهام مصدقی‌راد- روزنامه‌نگار

سواد و دانش مالی زنان و مردان، ‌با یکدیگر متفاوت است؛ ‌این تفاوت بر اساس بررسی‌های انجام شده، در کل دنیا وجود دارد و مختص کشور یا منطقه‌ای خاص نیست. این بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان مخاطبان مهمی در حوزه سواد مالی هستند و برای آنها آموزش مدیریت مالی بسیار مهم درنظر گرفته شده است. تفاوت در نیازمندی به منابع مالی، ریسک‌پذیری کمتر، ‌عدم‌علاقه به ورود به مسائل کلان مالی، نگاه متفاوت نسبت به خرید و... ازجمله تفاوت‌ها میان زنان و مردان است که هر کدام دلایل خاص و مشخصی دارد و درست همین‌جاست که آنها را نیازمند دانش مالی بیشتری می‌کند. توجه به سواد مالی، شرایط بهتری برای خانواده رقم زده و همچنین زنان را در سنین پیری با بحران مالی مواجه نخواهد کرد.

زنان موفق‌تر از مردان در مدیریت اقتصاد خانه
عمده زنان در تمام دنیا، علاقه کمتری برای ورود به بازار رسمی مالی دارند و هنجارهای اجتماعی، کما‌بیش میان آنها و امور مالی فاصله ایجاد می‌کند. ‌به همین دلیل نیز از دانش مالی کمتری برخوردارند. دانش مالی کمتر نیز خود موجب ایجاد فاصله و عدم‌ورود به مسائل مالی در زنان می‌شود. با وجود این اما زنان ذاتا مدیران خوب و موفقی در حوزه پیگیری امور مالی و مدیریت روزانه مسائل مالی هستند و به‌مراتب موفق‌تر از مردان عمل می‌کنند. کمیل رودی، عضو آکادمی هوش مالی در این خصوص به همشهری می‌گوید:‌ «‌زنان در تصمیم‌گیری‌های مهم روزانه، ‌بسیار بیشتر از مردان مؤثرند و درست‌تر تصمیم می‌گیرند. آنها همچنین بودجه‌بندی بهتری داشته و تا پایان ماه، ‌درآمد را بهتر مدیریت کرده و به پایان می‌رسانند». او تأکید می‌کند: ‌«به‌دلیل همین ویژگی و دقت‌شان در امور مالی، مدیران مالی خانه باید خانم‌ها باشند». آنچه این کارشناس اقتصادی با تکیه بر شناخت تفاوت‌های فردی زن و مرد در حوزه مالی و براساس نتایج پژوهش‌های متعدد در دنیا بیان می‌کند، ‌مهر تأییدی است بر روالی که بیشتر خانواده‌های ایرانی دنبال می‌کنند. عمده زنان در خانواده‌های ایرانی، حتی اگر منبع درآمدی هم نداشته باشند، ‌مدیریت امور مالی خانه را به‌عهده دارند و تناسب خوبی میان دخل و خرج ایجاد می‌کنند. یکی از دلایلی که زنان می‌توانند دخل خانه را تا پایان‌ماه مدیریت کنند، ویژگی آنها در کاهش مخارج است. رودی می‌گوید: «اگر مردان با مخارج بالا مواجه شوند تلاش می‌کنند منابع مالی و میزان درآمد را افزایش دهند اما عمده زنان در این شرایط تلاش می‌کنند از میزان مخارج بکاهند، ‌به همین دلیل در مدیریت اوضاع مالی روزانه خانه، ‌توانمندتر بوده و موفق ترعمل می‌کنند». یکی از راه‌هایی که زنان برای مدیریت مالی خانه به کارمی‌گیرند «ثبت هزینه‌ها»‌ و بررسی آنها در پایان‌ ماه است. روشی که به‌گفته این کارشناس اقتصادی منجر به کنار گذاشتن خرید‌های غیرضروری  یا خریدهای به‌اصطلاح کودکانه شده و در‌ ماه آینده از تکرار آن جلوگیری خواهد شد.

تفاوت‌های زنان و مردان در امور مالی
زنان علاقه کمتری برای ورود به مسائل جدی و رسمی مالی داشته و به همین نسبت دانش مالی کمتری دارند و به همین دلیل از اعتماد‌به‌نفس کمتری برای ورود به این عرصه برخوردارند. مردان برخلاف زنان اهل خطرپذیری در امور مالی هستند. این به‌معنای موفقیت بیشتر آنها نیست ‌بلکه به‌دلیل تعدد ریسک‌ها و خطاهایشان بیشتر آموخته‌اند که چگونه عمل کنند. در مقابل، ‌زنان دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم‌خطر می‌روند. زنان قرض‌دهنده‌های بهتری هستند. دگر‌خواهی در زنان بالاتر است و راحت‌تر پول خود را قرض می‌دهند. آنها تمایل بسیاری برای کمک مالی به فرزندان خود دارند. کارشناسان اقتصادی به زنان توصیه می‌کنند ‌درصد مشخصی از دارایی خود را برای کمک و قرض دادن درنظر بگیرند تا با محدودیت منابع مالی مواجه نشوند. زنان در پیگیری امور مالی و بودجه‌بندی‌های روزانه به‌مراتب بهتر از مردان عمل می‌کنند. در تمام دنیا بسیاری از زنان تصور می‌کنند پرداختن به مسائل مالی کار کثیفی است و وقتی در مورد آن صحبت کنند نگاه مردان به آنها متفاوت خواهد شد به همین دلیل عمدتا وارد این موضوعات نمی‌شوند. عمده زنان حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند، ‌ازطرفی در کار خود اهل مذاکره نبوده و دنبال رشد شغلی نیستند. معمولا پس‌انداز زنان ‌از پس‌انداز مردان کمتر است اما بهتر از مردان خرج می‌کنند. با بالارفتن سن، لذت از خرید در زن‌ها بیشتررشد می‌کند و خرید کردن برای کاهش تنش‌های عاطفی در آنها شایع‌تر است.

مکث
زنان بیشتر از مردان نیازمند منابع مالی‌اند

«80درصد زنانی که در پیری فقر را تجربه می‌کنند، در جوانی و میانسالی آن را تجربه نکرده‌اند.» این را رودی، ‌عضو آکادمی هوش مالی می‌گوید و توضیح می‌دهد: «معمولا عمر خانم‌ها بیشتر از آقایان است و برخلاف مردان که به‌طور ناگهانی می‌میرند، زنان با داشتن بیماری‌های متعدد به کهولت سن می‌رسند؛ بنابراین در روزگار پیری نیازمند داشتن منابع مالی و همچنین بیمه هستند که اگر از پیش برایش فکری نکرده باشند با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد. از طرفی فوت زودتر مردان  یا مسائلی مانند طلاق و جدایی نیز ‌زنان را نیازمند بهره‌مندی از سواد مالی می‌کند». به‌گفته او، ‌درجوامع شهری امروز برخلاف گذشته، ‌دختران عصای دست والدین قلمداد می‌شوند و به همین دلیل هم نیازمند منابع مالی و در کنارش سواد مالی بیشتری هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید