• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159123
+
-

نخلستان‌های بوشهر سبز می‌شود

پیگیری
نخلستان‌های بوشهر سبز می‌شود

طرح تحول نخلستان‌، یکی از طرح‌های کشاورزی است که با توجه به کاهش بارندگی و تشدید خشکسالی از سال97 در نخلستان‌های استان بوشهر آغاز شده. در سفر استانی رئیس‌جمهوری طی پاییز سال گذشته به بوشهر، ۲۹۱میلیارد تومان اعتبار برای سرعت‌بخشی به این طرح اختصاص یافت و حالا مسئولان جهادکشاورزی استان خبر می‌دهند طرح تحول 2400هکتار نخلستان منطقه سعدآباد شهرستان دشتستان هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی بوشهر با بیان اینکه طرح تحول نخلستان در مجموع در ۳۴هزارو250هکتار باغات استان اجرا می‌شود به همشهری می‌گوید: طرح تحول نخلستان به‌عنوان یکی از طرح‌های ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد و به‌تصویب رسید و بعد از انجام مطالعات فنی و ارزیابی‌ها وارد فاز عملیات
 اجرایی شد. 
فاز اول‌ این طرح 10هزارو100هکتار را شامل می‌شود که از این عدد 2400هکتار در منطقه سعدآباد از سال97 آغاز شده است و هم‌اکنون حدود 85درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفته دولت امسال بهره‌برداری می‌شود.
مسعود خوارزمی‌نیا می‌افزاید: 7700هکتار از فاز اول در منطقه آب‌پخش قرار دارد که از این عدد حدود 1050هکتار امسال آغاز شده است و حدود 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مطالعات 8700هکتار هم از فاز دوم در منطقه شبانکاره به پایان رسیده که عملیات اجرایی آن به‌زودی
 آغاز می‌شود.
وی مهم‌ترین هدف طرح تحول نخلستان را صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد محصول می‌داند و توضیح می‌دهد: اصلاح شیوه آبیاری از سنتی به غرقابی، اصلاح و بازسازی نخیلات درجه2، نوسازی و احیای ارقام و ‌ نخیلات درجه3، تدوین الگوی کشت و ایجاد تشکل آب برای توزیع و مدیریت آب از اهداف این طرح به شمار می‌رود.
به‌گفته مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی بوشهر، قرار است در قالب اجرای طرح تحول نخلستان ۳۴هزارو۲۵۰هکتار شیوه‌های نوین آبیاری، اصلاح و بازسازی نخیلات درجه۲ به میزان 7422هکتار، نوسازی و احیای ارقام نخیلات درجه۳ به میزان ۱۱هزارو۱۳۳هکتار و تدوین الگوی کشت در سطح ۱۵هزارو۶۹۵هکتار انجام شود.
او اجرای این طرح را زمان‌بر می‌داند، اما تأکید می‌کند درصورت تخصیص به موقع اعتبار طرح به‌سرعت پیش‌ می‌رود و در ادامه به سایر زمین‌های باغی هم گسترش خواهد یافت.

خرما یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی دنیا به شمار می‌رود و ایران با تولید سالانه یک میلیون و ۲۳۰هزار تن سومین تولید‌کننده جهان در این زمینه است. استان بوشهر هم با ۳۴هزار هکتار سطح زیرکشت ۱۳درصد سهم تولید کشور را به‌خود اختصاص داده است. سالانه ۱۶۰هزار تن خرما از سوی ۱۶هزارو۷۳۲بهره‌بردار در استان بوشهر تولید و از این میزان ۲۷هزار تن محصول صادر می‌شود.
همچنین ۸۷واحد با ۹۰هزار تن ظرفیت صنایع فرآوری و ۶۵هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای در استان بوشهر برای نگهداری خرما در استان فعال هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید