• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159028
+
-

ساخت 3پارک جنگلی در دل سنندج

شهری
ساخت 3پارک جنگلی در دل سنندج

حمیده پازوکی -  خبرنگار

سنندج با وجود قرارداشتن در دامنه آبیدر و بهره‌مندی از طبیعت زیبای کوهستانی یکی از پایین‌ترین سرانه‎های فضای سبز در کشور را دارد. سرانه فضای سبز این شهر حدود یک ششم میانگین کشوری و فقط حدود 2متر است؛ عددی که با توجه به جمعیت 500هزارنفری این شهر بسیار کم به‌نظر می‌رسد.با این حال خبر سپرده‎شدن مسئولیت پارک جنگلی نیشتمان به شهرداری سنندج این نوید را برای مردم شهر دارد که کم‎کم می‌توانند در نزدیکی خانه و محله خود صاحب تفرجگاه شوند.
شهردارسنندج درباره پارک جنگلی نیشتمان که در بلوارپاسداران نرسیده به میدان جهاد شهر سنندج قرار دارد به همشهری می‎گوید: با پیگیری‌های انجام شده 20هکتار زمین به شکل پارک جنگلی متعلق به منابع طبیعی استان در قسمت جنوبی شهر سنندج در اختیار شهرداری قرار گرفته است تا برای استفاده عموم مردم به پارک تبدیل شود.
سیدانوررشیدی اظهار می‎کند:این زمین به شکل اجاره‎ای برای مدت 10سال از سوی منابع طبیعی به شهرداری سنندج سپرده شده است وبه واسطه این قرارداد، شهرداری می‎تواند این فضا را به‌عنوان پارک جنگلی تجهیز کند.وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز سنندج از میانگین کشوری پایین‌‎تر است، می‌افزاید: طبیعت سنندج بسیار زیبا و منحصر به فرد است، اما درحالی‌که میانگین سرانه فضای سبز در کشور 12تا 15متر است، برای هر شهروند سنندجی فقط 2متر فضای سبز وجود دارد که بسیار ناکافی است و بر تفرجگاه‌های موجود شهر فشار زیادی وارد می‌کند. به همین دلیل اضافه‎شدن پارک‌هایی مانند نیشتمان به شهر می‎تواند در افزایش فضای سبز سنندج بسیار مفید باشد. رشیدی ادامه می‎دهد: یکی از دلایل اهمیت پارک جنگلی نیشتمان نزدیکی آن به شهرک بهاران است. این شهرک بزرگ که مسکن مهر و چند مجتمع مسکونی بزرگ دیگر در آن قرار دارد با وجود چنین پارک بزرگی صاحب فضای سبز و محیط تفریحی قابل توجهی می‎شود.

برنامه‎ها برای پارک جنگلی جدید سنندج
شهردار سنندج درباره مشکلات پیش روی نیشتمان هم می‌گوید: باتوجه به اینکه این زمین مشکل ارتفاع دارد و در قیف پروازی فرودگاه سنندج قرار گرفته است، امکان ایجاد ساختمان‌های بلندمرتبه و شهربازی در آن وجود ندارد. به همین دلیل اجرای پیست دوچرخه سواری و فضای تفریحی پارک جنگلی برای این فضا برنامه‎ریزی شده است.البته در قسمت شمال شرقی پارک فضایی وجود دارد که درصورت جذب سرمایه‎گذار امکان ایجاد فضاهای تفریحی مانند پینت‎بال امکان‌پذیر است.
رشیدی درباره بودجه مورد نیاز برای تکمیل این پارک هم توضیح می‌دهد: اگر شهرداری بخواهد به شکل مستقل این پارک را تکمیل کند به حدود 50تا 70میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. تلاش ما این است که از توان سرمایه‌گذاران برای همکاری در این بوستان بزرگ استفاده کنیم تا بتوانیم نقدینگی شهرداری سنندج را هدایت و برای این سازمان تولید ثروت و درآمد پایدار کنیم.
وی می‎افزاید: نکته دیگر این است که به جز ساخت‌وساز پارک، نگهداری از فضای 20هکتاری و درختان پارک نیشتمان و ارائه خدمات عمومی به شهروندان هزینه قابل توجهی برای شهرداری ایجاد می‌کند و به همین دلیل همراهی سرمایه‌گذاران می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
رشیدی درباره دیگر مزایای این محیط طبیعی هم می‌گوید: عبور رودخانه از این پارک جنگلی یکی از جنبه‌های جالب آن است، پارک نیشتمان در پایین‌دست منطقه قشلاق گریزه است و 6کیلومتر از طول این رودخانه بین 2پل قشلاق و پل گریزه قرار دارد. پل قشلاق یکی از پل‌های قدیمی شهر سنندج است و می‎تواند زمینه جلب علاقه‎مندان به میراث فرهنگی و گردشگری را نیز فراهم کند.

برنامه‎های شهرداری برای افزایش فضای سبز 
شهردار سنندج درباره دیگر طرح‌های این سازمان برای بهبود فضای سبز شهر هم می‎گوید: شهرداری بر محله‎محوری تأکید بسیار دارد، تلاش ما این است که پارک‌های درون‎محله‎ای را احیا و درکنار آن برای انتقال ترافیک جمعیت مراجع به تفرجگاه زیبای آبیدر، فضاهای دیگری را ایجاد کنیم.
وی درباره پارک جنگلی آبیدر اظهار می‌کند: آبیدر یکی از پارک‌هایی است که در قالب قرارداد 30ساله از سوی منابع طبیعی به شهرداری سنندج واگذار شده است، مراجعه خیل عظیمی از مردم استان و مسافران به این پارک جنگلی می‎تواند به آن صدمه بزند. به همین دلیل برای آنکه این کوه زیبا کمتر دستکاری شود و زیست‎بوم طبیعی آن آسیب نبیند پارک جنگلی 20هکتاری نیشتمان، پارک 12هکتاری دگران در بلوار ساحلی شهر سنندج و پارک 15هکتاری آشتی را تکمیل خواهیم کرد.
رشیدی همچنین ‌ می‌گوید: البته به جز این پارک قرار است از اراضی منابع طبیعی شهر سنندج 2پروژه 90و 180هکتاری دیگر هم به شهرداری احاله مدیریت شود که تکمیل آنها سنندج را به استاندارد سرانه فضای 
سبز کشور می‎رساند.  وی همکاری شهروندان در بهبود فضای سبز شهر را نیز مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: شهرداری سنندج تلاش می‌کند از توان و مشارکت نیروهای مردمی در افزایش فضای سبز شهر هم استفاده کند. به همین دلیل از اسفند سال 1400پویشی با نام «سنندج سبز» راه‌اندازی شده است که در قالب آن شهروندان می‌توانند به شکل معمول یا به نام فرزندان خود نهال‌هایی را بکارند و از آن نگهداری کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید