• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158722
+
-

تولید سریال‌های «الف ویژه» کند پیش می‌رود

مسیر پردست‌انداز سریال‌های فاخر

گزارش
مسیر پردست‌انداز سریال‌های فاخر

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

سیمافیلم 2پروژ ه بزرگ تاریخی «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» را برای تولید دارد؛ سریال‌های الف ویژه‌ای که یکی تولیدش آغاز شده اما به‌گفته سازندگان تولید این سریال که بیش از 2سال گذشته، نزدیک به 2سال دیگر زمان می‌برد و دیگری «حضرت موسی» است که با درگذشت فرج‌الله سلحشور و سپردن کار  به جمال شورجه و بعد حضور ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان کارگردان در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما گفته می‌شود پروسه تولید این سریال در مدیریت جدید سازمان به کندی پیش می‌رود. شاید دلیل کندی آن تغییرات پیش‌رو و یا نظارت مستقیم رئیس رسانه ملی باشد.

1401 و تصویری از دوران بیزانس در سلمان فارسی
اهمیت تولید سریال «سلمان فارسی» برای سازمان آنقدر زیاد است که رئیس صدا و سیما هرازگاهی سر تولید سریال می‌رود تا به‌طور مستقیم در جریان روند تولید آن باشد. سریال سلمان فارسی از 2فصل تشکیل شده است؛ یکی، حرکت سلمان از ایران تا رسیدنش به حجاز و رؤیت پیام‌آور خاتم است که خود در 3جغرافیای ایران پیش از اسلام، دوران بیزانس و روزگار حجاز شکل می‌گیرد و فصل دوم، رویدادهای پس از رحلت حضرت رسول و بازگشت سلمان فارسی به ایران است. «سلمان فارسی» بزرگ‌ترین پروژه سازمان در ۴۳سال گذشته است که در مرکز سیمافیلم ساخته می‌شود. این نخستین‌بار است که صدا و سیما، ایران پیش از اسلام را تصویر می‌کند. تمدن ساسانی را به تصویر می‌کشد. 2سالی است که تولید این سریال آغاز شده است. «سلمان فارسی» از کرمان آغاز شد؛ به قشم رفت و سال۹۹ را در شاهرود آغاز کرد. شهرک نور(جاده قم) و آذربایجان‌شرقی و ارس، مسیرهای دیگر سازندگان سریال است.
میرباقری به همراهی گروهش امسال پایان دوران بیزانس و آغاز اجرای ایران ساسانی را در برنامه‌اش دارد. نکته قابل توجه و تامل سریال، بخش‌هایی است که به زندگی حضرت‌علی(ع) می‌پردازد. داستان سریال سلمان فارسی از تولد تا ماجرای فتح ایران است. پیش‌بینی شده این سریال در ۴۰قسمت ساخته شود البته شاید به واسطه پیچیدگی‌های داستانی، قسمت‌های سریال افزایش پیدا کند.

پروژه‌ای که بارها تغییر کرد
 اوایل دهه‌90، فرج‌الله سلحشور بعد از پایان‌ پخش سریال «حضرت یوسف» بر آن شد تا سریال «حضرت موسی» را نیز جلوی دوربین ببرد؛ سریالی که جزو پروژه‌های بزرگ سیما به‌حساب می‌آید، اما این کارگردان سال94 از دنیا رفت و این پروژه‌ مسکوت ماند. بعدها جمال شورجه، به‌عنوان کارگردان این مجموعه انتخاب شد. شورجه دچار بیماری شد و بعد از مدتی پروژه در اختیار ابراهیم حاتمی‌کیا قرار گرفت. حاتمی‌کیا آبان‌ماه98 تولید سریال را در دست گرفت اما تصمیم اولیه‌اش این بود که بازنویسی  کند و تغییراتی در فیلمنامه بدهد. سریالی که به‌گفته تهیه‌کننده‌اش در سال98، قرار بود سال1400 به‌پایان برسد و با توجه به تغییرات هنوز در مراحل اولیه پیش‌تولید و... قرار دارد. با توجه به تغییرات در رسانه ملی باید دید تولید این سریال تاریخی چه زمان به سرانجام می‌رسد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید