• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 198921
+
-

آنتن در انتظار سریال‌های فاخر

مسابقه‌های زنده ورزشی و سریال‌های تکراری بیشترین مخاطب را در تلویزیون دارند

تلویزیون
آنتن در انتظار سریال‌های فاخر

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

این که چرا برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون مثل 2 دهه گذشته پرمخاطب نیستند، بزرگ‌ترین سؤالی است که برای پاسخ به آن باید دنبال علت‌های مختلف گشت؛ کیفیت سریال‌هایی که تولید می‌شوند و عقب افتادن تلویزیون در رقابت با شبکه نمایش خانگی شاید 2 جواب از هزاران جواب به این سؤال باشد. این روزها، روزهای اوج سریال‌ها و برنامه‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود اما تلویزیون نتوانسته به روزهای اوج خودش بازگردد روزگاری بهترین سریال‌های طنز و سریال‌های مناسبتی و دینی از همین قاب پخش می‌شد و حالا تکرار همین سریال‌ها باعث نجات تلویزیون شده، حتی اگر دورترین شهرها و شهرستان‌ها دسترسی به خیلی چیز‌ها کم باشد همین سریال‌ها مخاطب دارد و باید به فکر آنتن‌های از دست رفته تلویزیون بود.

تغییر چارت سازمانی مخاطب می‌آورد؟
بیشتر از یک‌ماه است که تمام گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های اصلی حذف شده و سیمافیلم مرجع تولید و پخش سریال‌ها شده است. با توجه به تقسیم‌بندی سریال‌ها و مدیرانی که در راس قرار دارند این چارت سازمان بازگشتی به دوره‌های قبل است و باید دید این کار می‌تواند سبب تولیدات بهتر برای شبکه‌های سیما باشد؟

برگ برنده‌های زمان‌بر
زمانی تولید سریال‌های تاریخی ویژه – الف بزرگ‌ترین دستاورد و بیشترین مخاطب را داشت و چندین سال است که این اتفاق رخ نداده است. یکی از این سریال‌ها «سلمان فارسی» داوود میرباقری است که تا پایان تولیدش راه طولانی مانده و باید دید چه زمانی به آنتن تلویزیون می‌رسد. در حال حاضر گروه میرباقری روزهای پایانی پیش تولید فصل ایران باستان را می‌گذرانند و به‌زودی تصویربرداری این بخش آغاز می‌شود. دیگر سریال الف ویژه«حضرت موسی» است که سکانش تمام و کمال در دست ابراهیم حاتمی کیاست، کارگردانی که عنوان کرده 5ساله سریال را می‌سازد و سریال 60قسمتی مرحوم سلحشور را در 30قسمت باز هم می‌نویسد و کارگردانی می‌کند. به‌نظر می‌رسد که سریال در مرحله پیش‌تولید است اما شنیده‌ها حاکی از آن است که پسران مرحوم سلحشور معترض به روند تولید سریال هستند.

برطرف شدن مشکل برخی از سریال‌ها
ماه گذشته، نقویان، مدیر سیما‌فیلم عنوان کرده که ایرادات 3 سریال «طلاق»، «عاشورا» و «سرزمین مادری» حل شده اما هنوز خبری از پخش آنها نیست. «نیکان» هم با وجود آماده بودن در نوبت قرار گرفته و «مستوران 2» و «سنجرخان» هم گویا قرار است روی آنتن بروند.علی غفاری قرار است «رحیل» را بسازد و 2 سریال «هادی» و «مهیار عیار» هنوز در مرحله تولید هستند.

15سناریو در مرحله نگارش
«شاه‌چراغ»، «قول مردونه»، «ماه عسل»، «هنگامه»، «کوه مرا صدا زد»، «بارش تند»، «مقامات انقلاب»، «کوپه شماره ۸»، «دشتستان»، «پریزاد»، «لمندگان»، «رو به موت»، «سبزوار»، «سرباز کوچک امام» و «روزهای لاجوردی» از سریال‌هایی هستند که در مرحله نگارش قرار دارند.

سریال‌های در حال پخش
«سوران» از تولیدات سازمان سینمایی سوره حوزه هنری که بیشترین تبلیغات را داشت آنقدرها روی آنتن موفق نبوده، از دیگر سریال‌ها می‌توان به «همه‌گیری» هم اشاره کرد. البته «عشق کوفی» آخر هفته‌ها پخش می‌شود و «بازپرس» هم در شبکه یک روی آنتن می‌رود. از نکات قابل تامل پخش سریال‌های کره‌ای در شبکه‌های 2 و 5 تلویزیون است. مجموعه «آقای قاضی» هم این روزها روی آنتن است.

مکث
امید به سریال‌های در حال تولید

مرداد‌ماه سال گذشته معاونت سیما اعلام کرد که 15سریال تولید می‌شود؛ سریال‌هایی که هنوز در حال تولید هستند. اما هنوز پرونده برخی از این سریال‌ها بسته نشده و ترافیک پخش سریال‌ها وجود دارد.جواد افشار، «ناریا» را به سفارش مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی می‌سازد، این سریال در مرحله پایانی پیش تولید است. سریالی 50قسمتی که قرار است علاوه بر تهران در شهرهایی نظیر کرمانشاه و خوی و همچنین کشورهایی مانند ترکیه، ارمنستان و یک کشور عربی که به‌زودی انتخاب خواهد شد، تصویربرداری ‌شود. مسعود ده‌نمکی هم «رستگاری» را در دست دارد؛ سریالی 30قسمتی که قرار است تولید شود. برخی از سریال‌ها هم در انتظار پخش هستند، یکی از این سریال‌ها «محرمانه» محمود معظمی است که احتمالا از شبکه 3 روی آنتن می‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید