• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158697
+
-

پایان غائله دوپینگ و کشتی

پیش از اعزام تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی به مسابقات قهرمانی آسیا، فدراسیون کشتی نسبت به عملکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) اعتراض کرد. در نامه اعتراضی فدراسیون کشتی اعلام شده بود نمونه‌هایی که این ستاد از کشتی‌گیران گرفته به آزمایشگاه نرسیده است! فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نیز اعلام کرد نمونه‌های دوپینگ برگشت خورده و در اداره پست مانده است. حالا غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی پس از مدت‌ها سکوت به این حواشی پاسخ داده است.
نوروزی درباره اعتراض فدراسیون کشتی بر سر ارسال نمونه‌های دوپینگ گفت: «‌هدف ما ورزش پاک است و در این زمینه تلاش می‌کنیم. هر سال در شورای مرکزی ستاد مبارزه با دوپینگ سیاستگذاری می‌کنیم که از هر رشته چند تست گرفته شود. در رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، کاراته و دوچرخه‌سواری که حساسیت بیشتر است، سقف را رعایت نمی‌کنیم و تست بیشتری می‌گیریم. با توجه به تحریم‌ها، در 3سال گذشته تست‌ها را به آزمایشگاه ارسال می‌کردیم و با رفاقت، خواهش و تمنا جواب تست‌ها را می‌گرفتیم. در این مدت ما مشکل ارسال پول هم داشتیم‌ که بعد گفتند دیگر نمی‌توانند جواب آزمایش‌ها را به این شکل بدهند‌ و پنج شش ماه کارمان تعطیل شد. وقتی شرایط نرمال‌تر شد ارسال نمونه به‌صورت DHL هم پذیرفته نشد و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه سخت و زمان‌بر شد تا مجبور شویم از طریق پست اقدام کنیم. پست هم می‌دانید که یک محموله عادی را می‌برد و برمی‌گرداند.»
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: «از فدراسیون کشتی و زحمات علیرضا دبیر تشکر می‌کنم. ما از کشتی‌گیران تست گرفته بودیم اما باید همه نمونه‌ها را جمع و بعد ارسال می‌کردیم.
35نمونه 16اسفندماه ارسال شد ولی آزمایشگاه تحویل نگرفت و مجددا به ایران برگردانده شد. با توجه به تعطیلات نوروز، نمونه‌ها را دوباره ارسال کردیم و جواب‌ها را قبل از اعزام تیم در چهارشنبه گذشته دادیم که خوشبختانه همه جواب‌ها منفی بود. من همیشه اعتقادم بر این است که ما نباید به حاشیه دامن بزنیم و آقای شارکی، قائم‌مقام دبیرکل نادو پاسخ داد. ما باید کارمان را انجام دهیم و امتناعی از پاسخگویی نکردیم. آقای شارکی هم بلافاصله صحبت کرد و شرایط را شرح داد‌.» فدراسیون کشتی اصرار داشت قبل از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا جواب‌ها را دریافت کند که به‌گفته دکتر نوروزی 2روز قبل از اعزام، جواب تست کشتی‌گیران به‌دست فدراسیون رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید