• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158691
+
-

علیرضا زاکانی در نشست صمیمی با فعالان فرهنگی و اجتماعی که در مجموعه باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، مطرح کرد

گره‌گشایی از مشکلات پایتخت با همراهی مردم

گزارش
گره‌گشایی از مشکلات پایتخت با همراهی مردم

شهردار تهران در نیمه رمضان در یک نشست صمیمی با فعالان فرهنگی و اجتماعی در باغ‌موزه دفاع‌مقدس دیدار کرد و تبادل نظرات برای رفع مشکلات شهری به‌ویژه در حوزه اجتماعی و فرهنگی انجام شد. در این جلسه علیرضا زاکانی از شهروندان با عنوان داشته‌های شهر یادکرد و گفت: «به‌شدت نیازمند هستیم تا مردم و فعالان عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در کنارمان قرار بگیرند و با افتخار دست در دست هم دهیم و باگذشت از منیت‌ها در پایتخت کارستان کنیم.»
به گزارش همشهری، سالن همایش‌‌های بین‌المللی باغ‌موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس مملو از مهمان بود؛ کسانی که حس مسئولیت کرده و براساس دغدغه و تجربه‌ای که داشتند، آمده بودند تا نظراتشان را بدهند و با بیان پیشنهادهایشان گره‌ای از مشکلات تهران باز کنند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران و سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی پارلمان شهری هم در این نشست صمیمی حضور داشتند. شهردار تهران خیلی کوتاه سخنرانی کرد تا فرصت بیشتری در اختیار فعالان فرهنگی و هنری قرار گیرد. علیرضا زاکانی به سخت‌تر‌شدن شرایط امروز جامعه اشاره کرد و گفت: «ما چند روزی از دفاع‌مقدس را از نزدیک دیدیم و امروز را هم نگاه می‌کنیم، تفاوتی بین آن روز و امروز مشاهده می‌شود که این تفاوت در سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن شرایط امروز است.» او در ادامه با اشاره به دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند، عنوان کرد: «حضرت آقا فرمودند که جنگ با تمام شرایط خاص خود در مقابل شرایط امروز هیچ است.» زاکانی در پایان صحبت‌هایش به منزلت شهدا اشاره کرد و گفت که اگر قدر و منزلت شهیدان مرتضی آوینی و علی صیاد شیرازی و بزرگی و عظمت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی وجود دارد، به تعبیر حضرت آقا معجزه اخلاص است که آنها را در این جایگاه نشاند و امیدوارم در ماه مبارک رمضان ما نیز بهره‌مند شویم.

الگویی برای رفع آسیب‌ها
در این نشست ضرورت داشت تا مدعوین در جریان برخی از اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران قرار گیرند و از این‌رو معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گزارش اجمالی داد و ابتدا به قرارگاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: «پس از تشکیل این قرارگاه، آسیب‌ها، فرصت‌ها و داشته‌های تهران را شناسایی و نقشه راه را ترسیم کردیم و مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، این بود که دستمان را به‌سوی مردم دراز کنیم و از داشته‌های مردمی بهره‌مند شویم.» محمدامین توکلی‌زاده در ادامه عنوان کرد: «تجربه خوب و شیرینی که در قرارگاه اجتماعی پشت سر گذاشتیم، این بود که همه (مردم و فعالان عرصه‌های مختلف) پای‌کار آمدند تا گره‌ای از شهر باز کنند و اقدامات خوبی انجام شد. امروز با افتخار می‌توان از این قرارگاه با عنوان الگو برای رفع آسیب‌های دیگر استفاده کرد.» او در پایان به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و تأکید کرد: «رهبر انقلاب فرمودند که حتما باید با لایه‌های میانی ارتباط گرفت تا به آحاد مردم دست‌یافت یا با ایجاد گفتمان در کشور مشکلات را حل کرد. امروز تهران نیاز دارد تا همه پای ‌کار بیایند و به رفع مشکلات کمک کنند؛ بنابراین امیدواریم همواره ما را یاری دهید تا قدمی برای حل مشکلات شهر و شهروندان برداریم.»

در مراسم نشست صمیمی شهردار تهران با فعالان فرهنگی و اجتماعی گزارشی از اقدامات شهرداری در راستای آماده‌سازی زیرساخت‌های ساماندهی معتادان متجاهر شهر تهران (ماده16) و مددجویان بالای 65سال و زیر 8سال، ارائه شد که به‌طور خلاصه در زیر آمده است.
  مجموعا 2450 ظرفیت توسط شهرداری تهران ایجاد شده است.
  مرکز یاور شهر یک؛ پذیرش مددجویان بالای 65سال با ظرفیت 600نفر
  مرکز یاور شهر2؛ پذیرش مددجویان زیر 18سال با ظرفیت 150نفر
  مرکز یاور شهر3؛ پذیرش مددجویان زخم باز با ظرفیت 300نفر
  مرکز اتحاد جهت‌ پذیرش 2هزارنفری ولی به دلایلی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.
  مرکز شفق جهت‌پذیرش مددجویان مرد با ظرفیت هزار نفر
  مرکز 200نفری طراوت، گرمخانه و محل اسکان کارگری، تحویل سپاه جهت‌پذیرش 400نفری بانوان
  تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران و سازمان زندان‌ها منعقد و مقرر شد که شهرداری تهران ظرفیت 3 تا 4هزارنفری ایجاد کند ولی به‌دلیل تغییر رویکرد مدیریت سازمان زندان‌ها لغو شد.

مکث
تهیه پیوست کودک و نوجوان برای پروژه‌های شهری


محمدطیب صحرایی، فعال فرهنگی: بدون تردید یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در مجموعه شهرداری تهران می‌تواند برش کودک و نوجوان با تمرکز بر فضای دانش‌آموزی باشد. امروز حدود یک میلیون و 400هزار دانش‌آموز در تهران وجود دارد که بهترین اثرپذیری، بهترین همراهی و بهترین سرمایه‌گذاری را دارند؛ بنابراین مدیریت شهری باید به فضای دانش‌آموزی توجه ویژه‌ای داشته باشد و این کار با تهیه پیوست کودک و نوجوان برای اقدامات شهری محقق می‌شود.

مکث
طراحی پروژه شهری در حوزه بین‌المللی


محسن برمهانی، فعال رسانه و مستندساز: یکی از موضوعات مهم که قطعا باید در حوزه مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد، طراحی پروژه‌های شهری حوزه بین‌‌المللی است. به‌عنوان‌مثال، ایجاد یک فضای سبز بین‌المللی یک مجموعه فرهنگی بین‌المللی و... که مخاطبان بین‌المللی داشته باشند. در واقع تمرکز مدیریت شهری در این حوزه سبب بلوغ جبهه فرهنگی انقلاب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید