• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158653
+
-

گفت‎وگو با نخستین رئیس دانشکده زن دانشگاه تبریز

شیرینی انتخابم برای خانم‌ها بیشتر بود

پیگیری
شیرینی انتخابم برای خانم‌ها بیشتر بود

حمیده پازوکی -  خبرنگار

آموزش عالی در تبریز سابقه‌ای چندصد ساله دارد، با این حال آنچه امروز دانشگاه تبریز نام دارد در سال1325 ایجاد شد. در حدود 75سالی که از ایجاد این دانشگاه می‌گذرد هیچ‌گاه مدیریت دانشکده‎های آن به زنان سپرده نشده بود. انتخاب مهتا اسکندرزاده به‌عنوان نخستین زن رئیس دانشکده در این دانشگاه اتفاق جالب توجهی است که می‌تواند شروعی نو در تاریخ‎ این دانشگاه و فعالیت زنان در مسئولیت‎های اجرایی آن باشد.
اسکندرزاده که اداره دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز را عهده‌دار شده است، عضو هیأت علمی گروه رفتار حرکتی این دانشکده است و پیش از این عضویت در کمیته پژوهش و تحقیقات فدراسیون بدمینتون جمهوری اسلامی ایران، عضویت در کمیته آموزش فدراسیون بدمینتون جمهوری اسلامی ایران، عضویت در هیأت‌رئیسه هیأت بدمینتون استان آذربایجان شرقی، عضویت در کارگروه تخصصی ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان و... را در کارنامه خود دارد.
به جز او در ماه‎های گذشته ساجده عارف محمدی هم به‌عنوان رئیس پژوهشکده فیزیک‌دانشگاه تبریز انتخاب شده است، به‌نظر می‌رسد این دانشگاه در مسیر بهره‎مندی از نیروی زنان متخصص خود برداشته است تا فضا برای رشد و ترقی زنان در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی هموارتر شود.

دغدغه من دانشجویانم هستند
در نگاه نخست نباید تفاوتی میان ریاست یک زن و یک مرد در ریاست یک دانشکده وجود داشته باشد، اما نخستین بودن این اتفاق در 70سال گذشته آن را خاص کرده است. اسکندرزاده درباره تأثیر انتخاب یک زن به‌عنوان رئیس دانشکده در تبریز و برنامه‎هایش در این سمت جدید به همشهری می‌گوید: هرکسی رئیس یک دانشکده بشود، مسلما دغدغه او برطرف‌کردن مشکلات دانشجویان و همکاران است. خط قرمز من مشکلات دانشجویان است و تلاش می‌کنم مشکلات آنها را حل کنم.
وی ادامه می‌دهد: هرکسی دوست دارد به بهترین نحو مسیر کار خود را هموار کند. باید فراجنسیتی درباره این موضوع فکر کنیم، رئیس دانشکده برای همه کار می‌کند. شاید یک مدیر زن نیازهای خانم‌ها را بهتر متوجه شود، باز هم در عملکرد او برای کل مجموعه تفاوتی وجود ندارد.
عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز با بیان اینکه در کار ما مسائل اجرایی، تحصیلی و پژوهشی وجود دارد و کوچکترین قدمی در هریک از این مسیرها می‎تواند موجب حل مشکلات موجود شود، می‌افزاید: در همه این زمینه‌ها باید تلاش کنیم تا مسیر آینده دانشکده تربیت‌بدنی هموار شود.

زنان دانشگاه خوشحال شدند
انتخاب یک زن در یک محیط علمی به‌عنوان رئیس دانشکده، برای دیگر زنان امیدبخش روزهای آینده و باز بودن مسیر رشد در کارشان است. اسکندرنژاد می‌گوید: در همه این سال‌ها مسلما زنان دیگری هم در دانشکده‌های مختلف دانشگاه تبریز بوده‌اند که می‌شد مسئولیت‎های اجرایی را به آنها سپرد اما دغدغه‎های هریک از روسای دانشگاه تبریز در سال‎های مختلف متفاوت بوده است. وی ادامه می‎دهد: خانم‎های قدرتمندی در دانشگاه تبریز بودند که پایه‌ریزی کردند که حضور بانوان را در دانشگاه تثبیت کردند. با این حال علت اینکه آقای نصراللهی این انتخاب را کردند آن بود که از عملکرد خانم‌ها در دانشکده راضی بودند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه پس از انتخاب من خیلی از خانم‌ها به همدیگر تبریک گفتند، می‎گوید: در جوی که خانم‌ها پست‌های چندانی ندارند چه کارمند چه هیأت علمی، این نشان‌دهنده این است که چنین انتخابی می‎تواند امیدبخش و راهگشا باشد. آنچه امروز اتفاق افتاده دیگر زنان فعال در حوزه‎های مختلف استان را به این امید می‌رساند که مسیر کاری آنها هم باز است و آنان نیز می‎توانند رشد کنند.

زنان آذربایجان شرقی توانمندند
این استاد دانشگاه درباره مسائل زنان در مسیر رشد و ترقی کارشان می‎گوید: بانوان استان آذربایجان شرقی آن‌قدر توانا هستند که اگر اراده کنند‌ می‎توانند کوه‌ها را هم جابه‌جا کنند. اما اگر مسئولان میدان دهند و حمایت کنند خیلی از خانم‌ها می‎توانند ‌ پیشرفت کنند.
وی با بیان اینکه وقتی یک آقا مدیر می‎شود اگر اشتباه یا کم‎کاری کند کسی انگشت اتهام به‌سوی او دراز نمی‌کند، می‎افزاید: با این حال وقتی یک خانم مسئولیت را برعهده بگیرد همه او را زیر ذره‌بین می‎گذارند که کجا کم‌کاری می‌کند. حتی وقتی کاری را درست انجام بدهد هم به‌دنبال آن هستند که ایرادی را در کار او پیدا کنند، به همین دلیل این برعهده ریاست یک مجموعه است که از کار او حمایت کند تا بتواند. اسکندرنژاد می‎افزاید: من هم در مسیر کاری خودم تلاش خواهم کرد که مسیر برای ترقی باقی همکارانم ازجمله زنانی که در دانشگاه همکار من هستند فراهم شود.
او در پایان سخنان خود درباره رشته تربیت بدنی هم می‎گوید: علاقه به تربیت بدنی در بین دانشجویان بسیار زیاد است، کسانی که در این زمینه وارد می‎شوند معمولا مدارج ترقی را طی می‌کنند و به ورزشکاران و مربیان برتر کشور تبدیل می‎شوند. این موضوع هم در میان دانشجویان دختر و هم پسر دیده می‌شود و من خوشحال هستم که در موفقیت این عزیزان سهمی داشته باشم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید