• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158626
+
-

جهاد تبیین راهکار خنثی‌سازی‌ جریان تحریف

مهم‌ترین کارکرد تحریف در هر عصر و دورانی، از الگو انداختن شخصیت‌هاست؛ هنگامی که اندیشه شخصیتی همچون امام خمینی(ره)، درست معنا نشود و یا حتی برعکس معنا شود، جوان امروز و نسل‌های بعدی دیگر نمی‌توانند امام(ره) را الگوی تام و تمام خود قرار دهند. به علاوه اینکه هر چقدر شخصیت دارای عظمت و قدرت کاریزمای والایی باشد حساسیت دشمنان یا معاندین برای تحریف آن شخصیت بیشتر می‌شود. باید درنظر داشت که حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تأثیر‌گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود. رهبر معظم انقلاب در بیانات خویش تأکید کرده‌اند که باید در مورد عظمت، اندیشه و جایگاه امام راحل بسیار صحبت و این رویه تکرار شود تا مجال تحریف از تحریف‌کنندگان گرفته شود. ایشان فرموده‌اند: «...آنچه هم در باب انقلاب و در باب امام گفته‌اند، گفته­‌ایم و تکرار کرده­‌ایم، باید مرور شود، باید مجدداً تکرار شود؛ چون اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیات و خصوصیات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت به مرور وجود دارد.
اکثر شما می‌دانید که انگیزه‌هایی برای تحریف شخصیت امام و تحریف انقلاب -که بزرگ‌ترین هنر امام بزرگوار بود- هست. ما باید تکرار کنیم حقایقی را که در باب امام و در باب انقلاب گفته‌ایم، باز هم بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف‌کنندگان بگیریم. در شرع مقدس هم همین­‌جور است، در حقایق تاریخی هم همین­‌جور است؛ بسیاری از معارف دینی را مأمور شده­‌ایم که تکرار کنیم؛ مِن‌بابِ مثال، تلاوت قرآن را به‌طور دائم باید تکرار کنیم که حقایق قرآنی از ذهن‌ها هرگز محو نشود یا تاریخ را -تاریخ واقعی و درست را- باید تکرار کنیم. اگر ملت ما عاشورا را این­‌جور در طول قرن‌های متمادی با اصرار تبیین و بیان نمی‌کردند، ممکن بود این حادثه مهم از یادها برود یا بسیار ضعیف­‌تر از آنچه واقع شده است، منعکس بشود...» 
از این‌رو می‌توان گفت هر چه بستر روشنگری، تکرار و بیان عظمت و جایگاه امام راحل در محوریت جهاد تبیین فراهم شود فرصت تحریف از تحریف‌کنندگان گرفته خواهد شد. محمدحسین ضمیریان، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی در این زمینه به همشهری می‌گوید: «رهبر معظم انقلاب از اصلی‌ترین تبیین‌کنندگان شخصیت والای امام راحل هستند و برای شناخت امام (ره) چه خوب است که به فرمایشات ایشان رجوع کنیم. همچنین اوج خوانش اصیل از اندیشه‌های امام راحل در خردادماه هر سال نمایانگر است. بدیهی است که جامعه نظاره‌گر این جریان روشنگری است.» ضمیریان معتقد است که« یکی از زیربناها و بسترهای جهاد تبیین وجود اندیشه و انباشت دانشی است که در زمینه اندیشه‌ها، افکار و منش امام راحل ضروری است وجود داشته باشد. 
این دانش طبیعتا تنها محصول جریان‌های رسانه‌ای نیست بلکه باید طی زمان در محافل دانشگاهی و نخبگانی تکرار و بازنشر شود. با این حال هر آنچه به‌دست می‌آید می‌تواند برای مردم سودمند باشد.»
به علاوه اینکه برای مقابله با جریان تحریف و امام‌زدایی باید در بستر جهاد تبیین راه‌حل‌ها و روزنه‌های خنثی‌سازی‌ تحریفات را نیز در نظر داشته باشیم. یکی از این روزنه‌ها دانستن هر آنچه درباره اندیشه و مکتب امام راحل است. زمانی که اشراف اطلاعاتی کامل داشته باشیم هرگونه بحث و موضوع انحرافی را نمی‌توانیم قبول کنیم. خوب است بدانیم شالوده‌های اصلی مکتب امام راحل در جهان‌بینی توحیدی، جهاد، به روز بودن، پویایی، قرار دادن اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی، اعتقاد به اراده‌ و نیروی مردم، طرفداری از محرومان و مستضعفان و برقراری عدالت اجتماعی، صراحت در برابر مستکبران بین‌المللی، دفاع و طرفداری از مظلومین عالم و مخالفت با ظالم، تأکید بر استقلال کشور و رد سلطه‌پذیری و تأکید بر وحدت ملی است؛ در این راستا لازم است که آنچه درباره امام راحل می‌دانیم را نشر دهیم و هرگونه مطلب یا نوشته‌ای را که می‌خواهد بین امام راحل و آرمان‌ها و اهدافش فاصله بیندازد، باور نکنیم.
باید بپذیریم که جریان تحریف همواره در طول تاریخ بوده و هست؛ همچنان که در بسیاری از وقایع تاریخی تحریف صورت گرفته و می‌گیرد. بنابراین باید در مقابل تحریف، اصل روشنگری و تبیین قوی شود. برای زنده نگه داشتن اندیشه‌های حضرت امام (ره) باید نسل جدید را هر چه بیشتر با اندیشه‌ها و دستاوردهای اندیشه‌های ایشان آشنا کنیم. نسل جدید باید با دستاوردهای انقلاب و با اهدافی که حضرت امام (ره) می‌خواستند جامعه اسلامی به آن اهداف دست پیدا کند، آشنا شود تا اینکه بتواند آن مسیر را ادامه دهد. نکته دیگر جلوگیری از تحریف امام است. برخی از افراد متأسفانه با داستان‌های ساختگی سعی می‌کنند امام را به‌گونه دیگری جلوه دهند. همچون مصادره شخصیت ایشان به نفع خود، اختلاف افکنی، شبهه در اندیشه‌های امام درباره حکومت اسلامی و ...؛ بنابراین تحریف امام یکی از مسائلی است که باید حتماً به آن توجه داشته باشیم.
نکته دیگر نهادینه کردن منش امام راحل است که این مسئله با پیاده کردن آرمان‌های حضرت امام (ره) در جامعه اتفاق می‌افتد. مثلاً دفاع از مستضعفان و محرومان جامعه که از آرمان‌های اصلی و بلند ایشان بوده باید به خوبی در جامعه به وقوع بپیوندد تا اندیشه‌های امام در جامعه نهادینه شود. آگاه کردن مردم از ایده‌های امام و آرمان‌های ایشان هم ضروری است. اینها باید تکرار شود که مردم یادشان نرود حضرت امام خمینی(ره) چه کارهایی انجام دادند و چه ایده‌هایی داشتند. ضمن اینکه هرگونه عامل تفرقه‌افکنی باید شناسایی و پاسخ مناسب داده شود تا جلوی اقدامات تفرقه‌افکنانه بعدی نیز گرفته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید