• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158518
+
-

با تصویب دوفوریت شفافیت قوای سه‌گانه

مجلس عَلَم شفافیت را بلند کرد

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خود با 193رأی موافق به دوفوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، سازمان‌ها و نهادها که با امضای 200نماینده تقدیم هیأت‌رئیسه شده بود، رأی مثبت دادند.
به گزارش همشهری، احدآزادی‌خواه به نمایندگی از نمایندگان طراح طرح شفافیت 3قوه و در دفاع از تصویب دوفوریت این طرح گفت: یکی از اولویت‌های مهم مجلس انقلابی موضوع شفافیت بوده است. ما معتقدیم در گام اول باید شفافیت از خود مجلس آغاز شود و در این مسیر پیشگام باشد؛ بنابراین دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها نیز در طرح شفافیت 3قوه، دستگاه‌ها و نهادها را در اولویت طرح‌های شفاف‌سازی قرار دارند و از این رو می‌توان مدعی شد مجلس عَلَم شفافیت را در کشور بلند کرده است.
وی با طرح این سؤال که آیا مردم تنها به‌دنبال شفاف بودن مجلس هستند و آیا چنین نگاه و تقاضایی را درباره سایر قوا ندارند، با رد این موضوع گفت: مردم خواهان شفافیت مطلق در کشور و شفاف شدن عملکرد وزارتخانه‌ها، بانک‌ها، شوراها و نهادهای مختلف هستند و بارها گلایه خود را از عملکرد غیرشفاف و پاسخگو نبودن این مجموعه‌ها به نمایندگان اعلام کرده‌‌اند.
وی اضافه کرد: اگر واقعا به‌دنبال جلب نظر مردم و پاسخ به مطالبه بحق آنان هستیم، نباید شفافیت را در مجلس زندانی کنیم.
نماینده طراحان طرح شفافیت 3قوه با بیان اینکه شفافیت در جایی معنا می‌یابد که اختیار و اعتبار وجود داشته باشد، گفت: در تبصره‌های بودجه صدها هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری و هزینه تصویب می‌شود، اما کسی درباره نحوه هزینه‌کرد این بودجه‌ها خبر ندارد. سؤال من این است که آیا بودجه‌ در مجلس هزینه می‌شود یا در دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مدیریتی؟ شفافیت باید جایی باشد که در آن هزینه‌ها انجام می‌شود.
آزادی‌‌خواه به طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گریزی زد و با بیان اینکه نمی‌شود درباره یک موضوع چند بار در مجلس قانون تصویب کرد، ادامه داد: نمی‌شود امروز یک قانون برای مجلس تعیین کنیم و وقت مجلس را بگیریم و بعد از یک سال، این وقت را برای الزام به شفاف شدن وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بگذاریم. اطلاق شفافیت شامل همه قوا می‌شود و نباید آن را محدود به مجلس کرد.
وی در پایان پیشنهادی برای آغاز شفافیت در آرای نمایندگان ارائه کرد و گفت: هرکس علاقه دارد شفافیت در عملکردش را نشان دهد، رأیی که به این طرح می‌دهد را در قالب فیلم منتشر کند تا مشخص شود حامیان شفافیت در مجلس چند نفر هستند.

قانون کافی داریم، نیاز به طرح جدید نیست 
روح‌الله نجابت نیز در مخالفت با دوفوریت این طرح با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در آغاز فعالیت مجلس و تأکید ایشان بر تنقیح قوانین و اصلاح قوانین زائد، گفت: اکنون 2قانون مصوب شامل قانون ارتقا و سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز قانون دسترسی آزاد در کشور وجود دارد که این دو قانون به اندازه کافی زمینه را برای شفافیت قوا، سازمان‌‌ها و دستگاه‌ها فراهم کرده است و نیاز به قانون جدید در این زمینه نیست.
وی با بیان اینکه در طرح شفافیت قوا، همه موارد شفافیت منوط به‌ نظر رئیس‌جمهور، وزیر، رئیس سازمان یا دستگاه‌ متبوع است، گفت: امروز بدنه مدیران موافق شفافیت هستند و از این قانون حمایت می‌کنند، اما اگر در آینده مدیرانی سرکار بیایند که این قانون را قبول نداشته باشند، با استفاده از بندهای این قانون می‌توانند مانع اجرای شفافیت شوند و عملا قانون را بلااثر کنند.

تاباندن نور به پستوی ادارات
عبدالعلی رحیمی‌مظفری نیز در موافقت با این طرح گفت: امروز ما مشکل قانون نداریم و زونکن‌های ادارات پر از قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی است، اما این قوانین هرگز به نفع مردم به‌کار گرفته نشده است. باید مشخص شود در پستوهای ادارات و سالن جلسات سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد که برخی قوانین تامین‌کننده منافع مردم به نفع مردم اجرا نمی‌شود.
وی با طرح این موضوع که 200نماینده طرح شفافیت 3قوه را امضا کردند و نباید دوفوریت این طرح کمتر از 200رأی بیاورد، ادامه داد: اگر امروز کمتر از 200نماینده به دوفوریت طرح رأی دهند، آن زمان باید گفت که هنوز به مرحله شفافیت در آرا و عملکردمان در مجلس نرسیده‌ایم.

طرح شفافیت خلق‌الساعه است
محمود احمدی‌بیغش نیز به‌عنوان مخالف این طرح گفت: با شفافیت مخالف نیستم، بلکه با شیوه اجرای آن مخالفم.
وی که سخنانش با سروصدای نمایندگان دیگر همراه شده بود، گفت: ما طرح شفافیت آرای نمایندگان را داشتیم. این طرح الان کجاست؟ 2سال است به مردم وعده می‌دهیم آن را عملی می‌کنیم، اما به شکل خلق‌الساعه طرح دوفوریتی خارج از نوبتی را تدوین و خارج از قانون در صحن بررسی می‌کنیم. دوفوریت طرح فعلی چهارشنبه گذشته تصویب شده است و امروز شاهد طرح آن در صحن هستیم؛ درحالی‌که 25طرح دوفوریتی در نوبت بررسی است. این خود نمونه‌ای از نبود شفافیت در بررسی این طرح است.
وی با طرح این موضوع که درصورت تصویب این طرح اندک اختیار باقیمانده نظارتی مجلس بر دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها به مراجع دیگر واگذار خواهد شد، گفت: نمی‌شود تتمه اختیارات نظارتی مجلس را به دیگر مجموعه‌ها واگذار کرد. برخی موارد این طرح خلاف اصل44 قانون اساسی است؛ بنابراین ضرورت دارد به دوفوریت این طرح رأی داده نشود و آن را کارشناسی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید