• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1585
+
-

تناقض‌گویی نمایندگان درباره حقوق‌های دریافتی

نایب رئیس مجلس: افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان در مجلس مطرح است

تناقض‌گویی نمایندگان درباره حقوق‌های دریافتی

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

در پی انتشار خبر تصمیم کمیته بودجه مجلس برای افزایش حقوق نمایندگان به 10میلیون تومان در سال آینده، علی افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس برای ارائه توضیحاتی به کمیسیون اجتماعی رفت. او در جمع اعضای کمیسیون اجتماعی خبر افزایش حقوق نمایندگان را در حالی تکذیب کرد که بهروز نعمتی در گفت‌وگویی افزایش حقوق نمایندگان برای سال آینده را تأیید کرد و گفت: افزایش حقوق نمایندگان هنوز عملیاتی نشده است. بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس ، علی افراشته و حسن زمانی معاونان رئیس مجلس 3نماینده هیأت رئیسه هستند که مسئولیت تدوین بودجه مجلس را بر عهده دارند.

 آغاز ماجرا ماجرا

از انتشار گزارش همشهری درباره افزایش 70درصدی حقوق نمایندگان در شماره یکشنبه شروع شد. افشای تصمیم کمیته وی‍ژه تدوین بودجه بهارستان برای افزایش دریافتی نمایندگان براساس اصل 71قانون خدمات کشوری با بازتاب بالای اجتماعی همراه شد و برخی چهره‌های سیاسی ازجمله آذرمنصوری و مصطفی تاج‌زاده از این رویه گلایه کردند. تصمیم این کمیته اگرچه موثق و مورد تأیید جمعی از اعضای حاضر در آن کمیته است اما علی افراشته در کمیسیون اجتماعی مجلس گفته که مجلس نمی‌تواند حقوق نمایندگان را همسطح با وزیران پرداخت کند اما به جای آن در اعیاد مختلف با پرداخت فوق‌العاده‌های حقوقی، این کسری را جبران می‌کند. این خبر را حسن لطفی، نماینده رزن به ایسنا داده است.محمد رضا بادامچی، عضو فراکسیون امید هم با اعلام خبر حضور معاون اجرایی لاریجانی در کمیسیون اجتماعی به ایسنا گفت که علی افراشته از همشهری به‌خاطر انتشار گزارش افزایش 70درصدی حقوق نمایندگان گلایه کرده است. دقایقی بعد از انتشار این خبر بهروز نعمتی مصوبه کمیته بودجه مجلس برای افزایش حقوق نمایندگان در سال 97را تأیید کرد. مجلس به استناد ماده 71قانون خدمات کشوری، سعی دارد حقوق نمایندگان را همتراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف کند. تیرماه سال گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرده بود که سقف حقوق مدیران سیاسی 10میلیون تومان است. مجلس تلاش می‌کند این سقف را برای نمایندگان درنظر بگیرد. دیروز اما نمایندگان از حقوق‌های 4میلیون و 5میلیونی دم زدند و اظهارات متناقضی از دریافتی خودشان به رسانه‌ها دادند. نکته جالب آنکه نمایندگان در حالی رقم‌های متفاوتی از حقوق دریافتی‌شان به رسانه‌ها می‌دهند که افزایش 70درصدی حقوقشان برای سال97 است نه سال‌جاری! 

واکنش چهره‌های سیاسی

موج افزایش 70درصدی حقوق‌های نمایندگان به شبکه‌های اجتماعی هم رسید؛ چنانچه مصطفی تاج‌زاده دیروز در توییتی خطاب به محمدرضا عارف نوشت: آقای عارف! در سالی که قرار است یارانه میلیون‌ها نفر قطع و نان، نفت، گاز و بنزین گران شود، افزایش حقوق و مزایای نمایندگان مجلس هیچ توجیه ملی، اقتصادی و اخلاقی ندارد. انتظار مردم این است که فراکسیون امید به حکم عقل و انصاف با این اقدام نادرست قاطعانه و علنی مخالفت کند. آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در صفحه توییترش به نقل از همشهری نوشت: کمیته ویژه بودجه مجلس حقوق نمایندگان را با ٧٠ درصد افزایش به ١٠ میلیون تومان رساند. این رقم بدون مزایای نمایندگی مثل حق دفاتر، خودرو و مسکن و...است. کمیته بودجه ‌نویسی بهارستان جمع ۵ نفره‌ای است که زیرنظر مستقیم ریاست مجلس امور مالی بهارستان را پیش می‌برد. من مخالفم، شما چطور؟ در مقابل موضعگیری سیاسیون اما محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده 4دوره اخیر بهارستان نیز با اشاره به اینکه حقوق نمایندگان پایین‌تر از مصوبه قانون مدیریت خدمات کشوری است به ایسنا گفت: نمایندگان خیلی بیشتر از مبلغی که مجلس به‌عنوان هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی به آنها پرداخت می‌کند هزینه می‌کنند، ضمن اینکه حقوق نمایندگان حتی پایین‌تر از آن چیزی است که در قانون مدیریت خدمات کشوری پیش‌بینی شده است. تابش در این میدان تنها نیست و اکبر رنجبر‌زاده عضو هیأت رئیسه مجلس نیز معتقد است: در قانون مدیریت خدمات کشوری، سطح حقوق یک نماینده همسطح با وزیر لحاظ شده و اگر عینا همانند وزرا هزینه کند، مخارج نمایندگان بیشتر هم خواهد شد. بنابراین افزایش سقف درآمدی نمایندگان هم ضروری و هم قانونی است. او به خانه ملت گفت: دریافت حقوق و مزایای نمایندگان، به قانون مدیریت خدمات کشوری متصل شده که قانونی جامع و کامل است. به‌نظر می‌رسد موضعگیری چهره‌های سیاسی حریف ادله نمایندگانی چون تابش نمی‌شود چرا که با ورود چهره‌های سیاسی اصلاح طلب به ماجرای افزایش حقوق نمایندگان و تقاضای آنها برای برخورد فراکسیون امید با این تصمیم، اعضای فراکسیون امید هم یکی یکی به میدان آمده و در مصاحبه با خبرگزاری‌ها در این‌باره اعلام موضع کرده‌اند، برخی چون پروانه سلحشوری و الیاس حضرتی از مخالفت جدی با آن خبر داده‌اند. پروانه سلحشوری در واکنش به خبر افزایش 70درصدی حقوق نمایندگان مجلس به انتخاب گفت: خبر را دیدم اما باورم نشد که درست باشد. اگر اینطور باشد من هرگز این حقوق را نمی‌توانم بپذیرم. الیاس حضرتی هم گفته است: اجازه نمی‌دهیم یک ریال به حقوق‌مان اضافه شود.

  تأیید نایب‌رئیس

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس روز گذشته با حضور در دانشگاه اصفهان موضوع افزایش 70درصدی حقوق نمایندگان را مطرح کرد. به گزارش ایسنا، او درخصوص اضافه‌شدن حقوق نمایندگان مجلس، ‌ گفت: البته بحث افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح است اما هنوز تصویب نشده است. من به صراحت می‌گویم که حقوق نمایندگان مجلس از رانندگانی که آنها را جابه‌جا می‌کنند کمتر است و این را می‌توانم ثابت کنم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید