حرکت نخستین اتوبوس برقی در پایتخت
نخستین اتوبوس تمامبرقی ایرانی در خط میدان بهارستان تا میدان جمهوری بهصورت آزمایشی آغاز بهکار کرد
مهدی اسماعیلپور، روزنامهنگار
براساس آمارها هزینه و خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آلودگی هوا در کشور سالانه حدود 30میلیارد دلار است؛ هزینههای سنگین و از آن مهمتر حفظ سلامتی مردم باعث شده تا توجه به استفاده از سوختهای پاک و سالم ازجمله استفاده و گسترش وسایل نقلیه برقی و الکترونیک بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد. از اواخر سال 1400گامهایی در این مسیر برداشته شده که در سال جدید آثار و نتایج عملی و عینی آنها را به شکل ملموستری مشاهده میکنیم. بعد از راهاندازی طرح پایلوت موتورسیکلتهای برقی اشتراکی در اراضی عباسآباد که قرار است با اضافه شدن دوچرخههای برقی در سطح شهر اجرا شود، اینبار نوبت به آغاز فعالیت آزمایشی نخستین اتوبوس برقی پایتخت رسید. بر این اساس، از روز سهشنبه فعالیت یک اتوبوس آبیرنگ در مسیر میدان جمهوری اسلامی تا میدان بهارستان توجه بسیاری از شهروندان را بهخود جلب کرده است.
یک گام دیگر به سمت کاهش آلودگی
پس از رونمایی اتوبوس زیما، بهعنوان نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل در شهرهای مشهد و اصفهان، این بار از این اتوبوس در خیابانهای تهران و در خط اتوبوسرانی میدان بهارستان - میدان جمهوری اسلامی رونمایی شد. این اتوبوس برقی از روز سهشنبه بهمدت 2روز در یکی از پرترددترین مسیرهای اتوبوسرانی تهران بهصورت آزمایشی، حدود 1500مسافر را جابهجا کرد. استقبال شهروندان از این اتوبوس برقی در همین مدت کوتاه خوب بود و این اتوبوس توجه اغلب شهروندان را بهخود جلب کرد. در این میان، تعدادی از مسافران نخستین اتوبوس تمامبرقی تهران در گفتوگو با همشهری از راهاندازی چنین دستگاه حملونقلی پاک اظهار رضایت و ابراز امیدواری کردند تا تعداد این اتوبوسها افزایش پیدا کند؛ بهخصوص از این نظر که نرخ بلیتشان مانند دیگر اتوبوسهای خط میدان بهارستان – میدان جمهوری اسلامی، 1222تومان است. نکته مهمی که در این بین وجود دارد بومی و داخلی بودن این اتوبوس است؛ بهگونهای که تمام مراحل طراحی و ساخت اتوبوس «زیما» در داخل کشور انجام شده و محصولی کاملا ایرانی است. جبار جعفری، یکی از مسافران این اتوبوس به همشهری میگوید: «شروع فعالیت اتوبوسهای برقی در تهران با این حجم از آلودگی جای خوشحالی دارد و امیدوارم که تعداد اتوبوسهای برقی زیاد شود و با سرعت بیشتری به سمت حملونقل برقی و پاک پیش برویم.» دیگر مسافران هم دیدگاه و نظراتی از این دست داشتند؛ ازجمله منیژه گلمحمدی که این موضوع را به فال نیک میگیرد: «آلودگی هوای تهران واقعا نگرانکننده شده و اگر شهرداری اتوبوسهای برقی را جایگزین اتوبوسهای دیزلی کند، واقعا عالی میشود. فقط امیدوارم یک حرکت نمایشی نباشد و همانطور که وعده دادهاند اتوبوسهای برقی به مرور وارد ناوگان حملونقل شده و جای اتوبوسهای فرسوده و آلاینده فعلی را بگیرند.»
اتوبوسهای برقی بیشتر در راه پایتخت
محمدمهدی میرزاییقمی، سرپرست شرکت کنترل کیفی هوای تهران در نخستین جلسه ستاد توسعه حملونقل عمومی و پاک اعلام کرده بود که سهم اتوبوسرانی در تولید ذرات آلاینده 5.7درصد است و غلظت این ذرات معلق در برخی از مناطق مرکزی شهر به 10درصد نیز میرسد. با فرض میانگین مصرف سوخت 42لیتر در 100کیلومتر برای یک دستگاه اتوبوس شهری، در پیمایش 200هزار کیلومتر حدود 70هزار لیتر گازوئیل مصرف میشود که آلایندگی حاصل از این مصرف نیز در اتمسفر شهری منتشر میشود. با استفاده از اتوبوسهای برقی اما ضمن کاهش این حجم بالای آلایندگی، دیگر شاهد آلودگیهای صوتی ناشی از صدای موتور و اگزوز اتوبوسهای دیزل نخواهیم بود. رسول محمدیراستین، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانیهای شهری کشور هم در این جلسه خبر داد که از 2سال گذشته روی موضوع اتوبوسهای برقی کار شده و با 5شرکت تولیدکننده اتوبوسهای برقی مذاکراتی را انجام دادهاند و قرار است قرارداد 1000دستگاه اتوبوس برقی امضا شود که سهم تهران 500دستگاه خواهد بود و تا پایان سال این اتوبوسها تحویل داده میشود.