• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158168
+
-

سناریوی پایان باز برای حذف دلار 4200 تومانی

گفته‌های تازه رئیس سازمان برنامه و بودجه گره‌ای از ابهام ارز ترجیحی باز نکرد

یارانه
سناریوی پایان باز برای حذف دلار 4200 تومانی

حذف می‌کنیم، حذف نمی‌کنیم؛ این برایند دیدگاه رسمی نهادهای سیاستگذار درباره سرنوشت ارز 4200تومانی است.
امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در واکنش به ادامه تعلل‌ها در تصمیم‌گیری می‌گوید: هنوز سیاست‌ها در زمینه تخصیص یافتن یا نیافتن ارز 4200تومانی مشخص نشده است. دولت هنوز برای بخش خصوصی روشن نکرده است که این ارز به واردکنندگان کالای اساسی داده می‌شود یا آن را متوقف می‌کند و به همین دلیل بخش خصوصی سردرگم است به‌ویژه اینکه 85تا 90درصد روغن خام و دانه‌های روغنی وارداتی است که از آنها انواع روغن‌ استحصال می‌شود. آمارها نشان می‌دهد سال گذشته 2.2میلیون تن انواع روغن در کشور تولید و مصرف شد.

پایان باز
در شرایطی که بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر اعلام تصمیم نهایی سیاستگذاران هستند، گفته‌های تازه مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گره‌ای از این ابهام باز نمی‌کند. او می‌گوید: هر زمان شرایط و فضای اقتصاد مساعد باشد، می‌توان به‌تدریج حذف ارز ترجیحی را عملیاتی کرد ولی هم‌اکنون نمی‌توان برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمان و تاریخ مشخصی تعیین کرد. به‌گفته میرکاظمی، براساس قانون بودجه سال 1401اختیار حذف شدن یا نشدن ارز ترجیحی برعهده دولت قرار داده شده است. او در عین حال تأکید می‌کند: حجم ارز 4200تومانی به میزانی نیست که بتوان تا پایان سال از آن استفاده کرد. او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود حذف نشدن ارز ترجیحی شاهد افزایش قیمت کالاها به‌ویژه در مورد گوشت قرمز و مرغ هستیم، توضیح می‌دهد: برخی هزینه‌های مؤثر در قیمت تمام‌شده مواد غذایی به نرخ مواداولیه بستگی ندارد، بلکه عوامل دیگری نیز در این میان مؤثرند، برای کاهش این تأثیرات یا باید یارانه بپردازیم یا اجازه بدهیم قیمت‌ها اصلاح شود.

ابهام در تخصیص ارز دارو
به گزارش همشهری، این موضع‌گیری در شرایطی انجام می‌شود که 2روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد پس از اختصاص یک میلیارد دلار به واردات دارو، 3میلیارد دلار هم به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. اما با وجود اعلام بانک مرکزی، دیروز زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد: بانک مرکزی از بهمن‌ماه پارسال ارزی برای دارو تخصیص نداده و سازمان برنامه و بودجه نیز منابع ریالی آن را به بیمه‌ها پرداخت نکرده‌ است.

اثر شارژ دلاری بر ثبات قیمت‌ها
اگر آمار بانک مرکزی را مبنی بر تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و تخصیص 3 میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی بپذیریم، آیا این اقدام باعث جلوگیری از پیشروی قیمت‌ها می‌شود؟
امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران می‌گوید: نمی‌خواهم به بحث کمبود روغن در کشور دامن بزنم اما باید بگویم مصرف روغن در کشور باید مدیریت شده و هدفمند صورت بگیرد.
 او با اشاره به افزایش نرخ روغن خام و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی گفت: جنگ روسیه و اوکراین، فرایند صادرات روغن خام و دانه‌های روغنی از اوکراین به دیگر کشورها را مختل کرده است البته وزارت کشاورزی در حال انجام اقداماتی است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد. از سوی دیگر براساس قانون بودجه امسال قیمت دارو و تجهیزات مصرفی و کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی نباید نسبت‌ به شهریور 1400افزایش یابد و باید ثابت بماند. اما زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: تولیدکنندگان می‌گویند وقتی قیمت‌های حامل انرژی 10برابر شده چگونه قیمت‌های دارو نباید افزایش یابد.

رشد قیمت کالاهای متاثر از 4200 تومانی
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد از بین کالاهای پرمصرف در بین خانوارهای ایرانی که از دلار 4200تومانی متاثرند، قیمت اغلب آنها در طول سال گذشته با رشد مواجه بوده است. گوشت مرغ، شیر پاستوریزه، گوشت گوسفند، دوغ پاستوریزه، کره پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه، شکر، قند، روغن مایع، برنج ایرانی و گوشت گوساله، ازجمله کالاهایی بوده‌اند که در سال گذشته رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. حالا سؤال اینجاست که اگر دولت بخواهد بساط ارز 4200 تومانی را برچیند، قیمت کالاهای خوراکی چه مسیری را طی خواهد کرد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید