• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 158086
+
-

تحول پایتخت با دانش و فناوری‌های نوین

زاکانی در جلسه شورای شهر تهران بر لزوم فعالیت بخش «غیردیجیتال» فناوری در سازمان فناوری‌های نوین تأکید کرد

گزارش
تحول پایتخت با دانش و فناوری‌های نوین

شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران از تقسیم فناوری به دیجیتال و غیردیجیتال گفت و خواستار تاسیس سازمانی در شهرداری برای رسیدگی به فناوری‌های غیردیجیتال مورد نیاز شد. به‌ گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در پنجاه‌وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که سازمان فناوری اطلاعات در شکل و شمایل فعلی چه ضرورتی برای موضوعات فناوری‌های نوین دارد، گفت: درخواست شهرداری این بود که سازمان فناوری از زیرمجموعه معاونت جدا شود. همه فناوری‌های دیجیتال در سازمان فناوری فعلی دنبال می‌شود و فناوری غیردیجیتال در سازمان پیشنهاددهنده شهرداری دنبال خواهد شد؛ این 2سازمان قابل ترکیب با یکدیگر نیستند. زاکانی با بیان اینکه وظیفه سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌هاست، عنوان کرد: بخش دیجیتال در این مجموعه متمرکز می‌شود و بنابر دلایلی باید به‌عنوان مغزافزار سازمان در اختیار شهرداری باشد؛ دلیل نخست این است که اگر بخش دیجیتال به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار مدیریتی در اختیار رئیس و بالاترین مقام سازمان نباشد و اراده او پشت ماجرا قرار نگیرد، امکان پیشبرد این کار وجود ندارد و تبدیل به شرایط فعلی می‌شود. معاونت‌ها داده‌های خود را با تحلیل و فرهنگی نادرست مخصوص معاونت خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند. اگر اراده بالاترین مقام سازمان نباشد، امکان ندارد که اطلاعات کامل شود و دلیل این حرف وضعیت موجود سازمان فاواست. وی گفت: این سازمان می‌تواند لوکوموتیو تغییر در شهرداری شود و به پیشرانی تبدیل شود که در آن نه‌تنها دریافت سفارشات را انجام دهد بلکه خودش به‌عنوان پیش‌رونده، تمام مجموعه‌ها را به‌دنبال خود بکشاند؛ این مجموعه ذیل معاونت، در بوروکراسی‌ها ذبح می‌شود و باید بالاترین مقام سازمان آن را پیش ببرد. اگر این پیگیری و مدیریت تحول را بالاترین مقام یک سازمان و مجموعه شهردار مستقیما در اختیار نداشته باشد، این سازمان به یک سازمان منفعل تبدیل می‌شود و نمی‌تواند تحول دیجیتال را در شهرداری فراهم کند. زاکانی عنوان کرد: برخی از دوستان تذکر دادند که این مسئله نیاز به مجوز سازمان اداری استخدامی دارد اما نماینده این سازمان را با توضیحات قانع کردیم و در واقع مجوز این کار در اختیار معاونت برنامه‌ریزی ماست.

فناوری حوزه پسماند
روزانه ۷۵۰۰تن زباله در تهران جمع‌آوری می‌کنیم که ۵ تا ۵۵۰۰تن از آن به آرادکوه منتقل می‌شود؛ 3، 4ماه است در حال تلاش هستیم که ۸مرکز MRF را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از فناوری این ۵۵۰۰تن را به ۳۵۰تن و به زیر ۵درصد برسانیم و به‌زودی نخستین قرارداد بسته می‌شود و نوع جمع‌آوری را بر مبنای فناوری از درون خانه تا آرادکوه به یک مدیریت واحد می‌سپاریم. این پسماندها را ۶۴مجموعه در نواحی جمع‌آوری می‌کنند و ۲۲مجموعه نیز در مناطق زباله‌های خشک را تفکیک می‌کنند و در ۸مجموعه جمع‌آوری و به آرادکوه منتقل می‌شود. کاری که مبتنی‌بر فناوری با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین اتفاق می‌افتد این است که در نوع جمع‌آوری تحول ایجاد می‌شود درحالی‌که فاوا با این مقوله نسبتی ندارد. این ۸مرکز هر کدام با ۸۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زباله دریافتی را به انرژی، کمپوست و موارد قابل بازیافت تبدیل خواهند کرد و بخش‌های عمده آن امسال شدنی است. قیمت زباله ما حدود ۴هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و ما در شهر ۱۲۰۰میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا این زباله‌ها جمع شوند؛ با این وضعیت، بچه‌هایی کار می‌کنند که استثمار می‌شوند و چهره شهر را منکوب شده می‌بینیم. تنها راهی که می‌توان این ظلم را جمع کرد، این است که باید رویکرد شهر را تغییر دهیم و باید درون خود این تحول را ایجاد کنیم.

۲۰درصد تاکسیرانی خارج از مدار است
در حوزه حمل‌ونقل ۷۲هزار تاکسی و ۶هزار ون داریم که بخشی از اینها یعنی حدود ۲۰درصد آن از مدار خارج شده و در خدمت شهر نیست. در موضوع حمل‌ونقل بیش از ۲هزار اتوبوس داریم که باید به ۶ تا ۷هزار دستگاه برسد. ۱۵۰۰واگن در مترو داریم که بخشی از آن هم از مدار خارج شده و نیاز به تحول بنیادین در این حوزه دارد. مزیت نسبی و قطعی شهرداری نسبت به سایرین این است که اتوبوس و مترو و تاکسی در اختیارش است و پیاده‌راه‌ها را تنظیم می‌کند؛ حتی در نظر داریم برای موتورسیکلت‌ها نیز یک مجموعه متولی ایجاد کنیم. در این حوزه سوپراپلیکیشنی تهیه شده که ماه آینده آماده می‌شود تا یک شهروند برای طی کردن نقطه‌ای از شهر به نقطه دیگر بداند چگونه باید مسیر را طی کند. برخی از این سرویس‌های اینترنتی که در شهر ارائه می‌شود شهر را متحول می‌کند که ما با ۷۸هزار تاکسی با شرایط فعلی نمی‌توانیم این اثر را داشته باشیم.

 استفاده از دانش برای ایجاد تحول
در حوزه دانش مرتبط با پلیمر، پل‌ها و آسفالت این سازمان می‌تواند مؤثر باشد و این کار از عهده معاونت فنی و عمرانی بر نمی‌آید چرا که این معاونت درگیر هزاران کیلومتر راهی است که فقط نگهداشت آن نیاز به یک‌میلیون ‌و ۷۰۰هزار تن آسفالت دارد. همچنین موضوع آب‌های زیرزمینی سرفصل بزرگی است که هیج نسبتی با فاوا ندارد. شهرداری چون با همه ساحت‌ها مواجهه است باید از لبه‌های دانش برای ایجاد تحول شهری و تسهیلات استفاده کند که فاوا کیلومترها با آن فاصله دارد؛ همچنین در مقوله حریق و جنس لباس آتش‌نشانان نیاز به کوشش در حوزه فناوری است و ایجاد طرح توسعه جداگانه در هر سازمان روشی منسوخ است. باید یک متولی واحد پیدا شود و حوزه دانش را تا آخرین عرصه پیگیری و از عقب‌افتادگی سازمان‌ها در ابعاد مختلف جلوگیری کند. 

مکث
پارک علم و فناوری

شهرداری ۱۸۰۰کیلومتر فیبر نوری در تهران دارد و می‌تواند پهنه‌های علم و فناوری راه‌اندازی کند؛ ۱۹۰هزار متر در پارک ولایت رهاست و ۳۰هزار متر آن اخیرا برای ایجاد فضای سبز اختصاص داده شده است؛ بر همین اساس احداث پارک علم و فناوری در حال پیگیری است؛ ضمن اینکه در مناطق دیگر نیز لکه‌هایی   برای این کار پیدا  شده چرا که تهران فاقد هویت فناورانه است. با این کارهای فناورانه می‌توان تهران را الگو کرده و با دیپلماسی فناوری، امکانات را به سایر نقاط جهان منتقل و کسب درآمد و تجربه کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید