• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15800
+
-

700 پروژه استان در صف بلند اعتبار

هدفگذاری استانداری اتمام پروژه‌های قدیمی و دارای پیشرفت بالا تا پایان کار دولت است

اقتصادی
700 پروژه استان در صف بلند اعتبار




 آزاده امینی| زنجان - خبرنگار:

کمبود اعتبارات از جمله مسائلی است که گریبان بیشتر پرژه‌های دولتی را گرفته است و راهکاری اساسی در این مورد وجود ندارد، به همین دلیل دولتمردان سعی دارند تا وقتی که پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل نکرده‌اند دست به کلنگ­زنی طرح های جدید نبرند. طبق گفته معاون عمرانی استانداری زنجان در حال حاضر 700 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها به 32 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، از سویی بودجه این معاونت برای اتمام این طرح‌ها کافی نیست.

«مهرداد سلطانی» با اعلام این مطلب که تا سال 96 حدود 15 هزار میلیارد ریال برای  پروژه‌های نیمه تمام هزینه شده است، اظهار می‌کند: در سالی که گذشت بودجه عمرانی زنجان 2 هزار و 600 میلیارد ریال بوده که از این اعتبار 50 درصد آن تخصیص یافت.

وی با اشاره به این‌که هدفگذاری استانداری اتمام پروژه‌های قدیمی و همچنین دارای پیشرفت بالا تا پایان کار دولت است، افزود: در همین زمینه ما با استفاده از رویکرد بخش خصوصی به دنبال حل مشکلات هستیم، متاسفانه روند طولانی شدن پروژه‌ها در کل کشوربه منزله آسیب است و قطعا این موضوع باید بررسی و شناسایی شود.


پروژه‌های همزمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ادامه می‌دهد: آغاز کردن چند پروژه با هم در یک برهه زمانی و کلنگ‌زنی‌های متعدد نتیجه‌ای جز چند پروژه نیمه تمام ندارد. از سویی نیز بخش خصوصی و پیمانکاران بزرگ زمانی که مطالبات خود را دریافت نمی‌کنند به خودی خود پروژه‌ها متوقف می‌شود.

وی در ادامه گفت وگو به پروژه سبزه‌میدان که بیش از 20 سال از عمر آن می‌گذرد، اشاره می‌کند و می‌افزاید:  ما همکاری لازم را با مجموعه مدیریت شهری انجام خواهیم داد، به شرطی که طرح در سریع­ترین زمان ممکن اجرا شود و اگر اختلافی در این زمینه بوده بر اثر طرح یا شخص خاصی نبوده، بلکه بر سر رویکرد بوده است، 


تراموا

پروژه تراموا از دیگر موضوعاتی است که سلطانی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر شهرداری زنجان به دنبال اجرای طرح جدید باشد، ایده خوبی است و ما از آن حمایت می‌کنیم، ولی نباید بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها ایده‌ای مطرح و اجرایی شود. مدیریت شهری باید به دنبال این باشد که حمل و نقل عمومی را از جهت‌های جدیدی که جنبه گردشگری داشته باشد اجرایی کند در حال حاضر تراموا باید در طرح جامع شهری و یا شورای ترافیک به تصویب برسد.


پل گلشهر

سلطانی با اشاره به این‌که پل گلشهر در شرایط امروزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه نقاط توسعه یافته شهر به بافت مرکزی آن منتقل می‌شود، می‌افزاید: در دوره مدیریت قبلی شهری نگاه نسبت به این پل متفاوت‌تر و جامع‌تر بود؛ در واقع صرفا نگاه عملکردی و ترافیکی به آن وجود داشت، از همین‌رو طرحی برای آن تهیه شد که ویژگی‌های نمادین فاخری داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به این‌که تاکید ما نیز ارائه نقشه‌هایی حاوی ویژگی‌هایی شهری بود، ادامه می‌دهد: البته به لحاظ همراهی که ما قصد داشتیم با مدیریت شهری انجام دهیمَ، مرحله نخست را مصوب کردیم و اجازه ندادیم طرح متوقف شود و شبهاتی پیش نیاید که استانداری این کار را متوقف کرد.

 بر همین اساس مقرر شد شهرداری نقشه‌های طرح را تهیه کند و بخش گذر عابر پیاده را نیز در طرح بگنجاند. سلطانی از ارسال مصوبه طرح به شهرداری خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضر  نقشه‌های نهایی ارائه نشده که اگر نقشه‌ها ارائه شود در نخستین فرصت طرح را مصوب خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به این‌که از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه عمران استان نیز استفاده شده و در این زمینه شرکت‌هایی نیز تشکیل شده است، گفت: البته تشکیل شرکت‌های توسعه عمران با ورود در حوزه‌های شهری اثرات خوبی در ساخت پروژه‌های بزرگ داشته ‌است.


بازنگری در طرح جامع شهری

سلطانی در مورد طرح جامع شهری اظهار می‌کند: بازنگری این طرح بیش از 2سال است که شروع شده و به مرحله‌ای رسیده که حتی سناریوی منتخب برای جامعه شهر نیز تهیه شده و الان در مرحله‌ای است که جزئیات طرح در حال تدوین است  و به نظر می‌رسد 70 درصد پیشرفت داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به این‌که در کارگروه امور زیربنایی تغییرات این طرح بررسی خواهد شد، افزود: این طرح زمینه احداث کمربند شمال و جنوب، کریدورهای خدماتی خیام و امام(ره) و تمرکزهای جدید در شهر تاثیر قابل قبولی دارد.

دوخطه کردن راه آهن از دیگر طرح‌هایی است که سلطانی به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پروژه بزرگ­ترین پروژه توسعه محور استان است و فعالیت‌ها و پیگیری‌های متعددی در این زمینه انجام شده که در حال حاضر 50 درصد پیشرفت دارد و امیدواریم تا پایان سال‌جاری بخش قابل توجهی از آن به پایان برسد.


تله کابین

معاون عمرانی استانداری به ساخت تله کابین که پیش‌تر به‌وسیله مسئولان قبلی به مردم وعده داده شده بود، اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت تله کابین از جمله مواردی است که به تنهایی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی زنجان تاثیر ندارد، بلکه عوامل بسیاری در این زمینه دخیل است که باید زیرساخت‌های آن مهیا باشد. 


شرحی بر انسداد پل سیدالشهدا(ع)

معاون عمرانی استانداری درباره مسدود شدن دوباره پل سیدالشهدا(ع) و مشکل به وجود آمده برای آن نیز این‌گونه می‌گوید: از نظر استحکام پل سیدالشهدا(ع) در نتیجه مسدودی اخیر نگرانی وجود ندارد، چون در افتتاح آن عجله‌ای رخ داد، درزهای پل مسدود شد که لازم بود این درزها باز شود، به همین دلیل این پل مسدود شده است.  سلطانی درباره نشتی آب از بدنه پل سیدالشهدا(ع) نیز گفت: این مشکل مربوط به کل جنوب شهر است و این آب­‌ها به صورت پساب خود را نشان داده است. این مسئول با اشاره به این‌که بخشی از این آب­ها به صورت چاه‌هایی تخلیه شده و برخی نیز از بدنه پل خارج شده است، می‌افزاید: به نظر نمی‌رسد که این موضوع مشکل سازه‌ای برای پل ایجاد کند، فقط باید به نحو صحیح دفع شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید