• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 23 فروردین 1401
کد مطلب : 157931
+
-

رعایت خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی وزارت امورخارجه: صدای نمایندگان ملت در پی ماه‌هایی که مذاکرات انجام شده‌ همواره شنیده شده‌است

سیاست خارجی
رعایت خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای

تناقض‌گویی‌های آمریکا درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در شرایطی ادامه دارد که مقام‌های ایران تأکید می‌کنند مذاکره‌کنندگان کشورمان خطوط قرمز ترسیم شده را به‌دقت مدنظر دارند و اکنون زمان تصمیم‌گیری واشنگتن فرارسیده‌است؛ موضوعی که تاکنون با اقدام روشنی ازسوی مقام‌های آمریکایی همراه نشده‌است.
به‌گزارش همشهری، برهمین اساس هم بود که سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز، با بیان اینکه مذاکرات وین ادامه دارد، گفت که «ما همچنان درحال مذاکره بر سر موضوع‌های باقیمانده برای رسیدن به توافق هستیم.»  جن‌ساکی با تکرار ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان عنوان کرد: رئیس‌جمهور بایدن تنها توافقی را خواهد پذیرفت که یک توافق خوب باشد، اما ما اکنون تجربه خروج دونالد ترامپ از برجام را داریم. آنچه شاهد آن بودیم، عدم‌شفافیت است. ایران در برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت قابل‌توجهی کرده‌است. وی همچنین مدعی شد که «ایران پیشرفت زیادی در مسیر برنامه‌های هسته‌ای خود داشته است و این به نفع ما نیست.» سخنگوی کاخ سفید درباره درخواست ایران از آمریکا مبنی بر ارائه تضمین کتبی درخصوص عدم‌خروج مجدد از توافق هسته‌ای نیز ادامه داد: فکر می‌کنم اگر به توافقی برسیم که رئیس‌جمهور بایدن آن را در راستای منافع ملی‌مان بداند، به‌طور قطع به آنچه باید در کنگره انجام شود، رسیدگی خواهیم کرد. البته هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. موضوع‌های نهایی باقی‌مانده است که درحال مذاکره برسر آنها هستیم و بیش از یک مورد است.

صدای نمایندگان ملت شنیده شده‌است
همزمان با تکرار ادعاهای واشنگتن، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تأکید کرد که با راهبری شورای‌عالی امنیت‌ملی و اجرای وزارت امورخارجه، در مذاکرات وین خطوط قرمز مشخص شده تاکنون نعل به نعل رعایت شده‌است. سعید خطیب‌زاده در این ارتباط به نامه اخیر نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور درباره مذاکرات وین و تأکیدشان مبنی بر اینکه خط قرمزها و شروط آنها باید در مذاکرات وین لحاظ شود، اشاره و عنوان کرد که صدای نمایندگان ملت در پی ماه‌هایی که مذاکرات انجام شده، همواره شنیده شده‌است. وی دراین باره ادامه داد: البته هنوز متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم و روشن است که با راهبری شورای‌عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه تاکنون خطوط قرمز مشخص شده نعل به نعل رعایت شده و اگر مواردی نیز به نتیجه نرسیده، دلیل اصلی آن عدم‌پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است. خطیب‌زاده گفت که «اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم، توافق چند ماه قبل به‌دست می‌آمد؛ ما با پافشاری بر خطوط قرمز خود مذاکرات را جلو می‌بردیم.» وی بر این نکته هم تأکید کرد که مذاکرات وین هنوز به نقطه‌ای نرسیده که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل ‌ دارد؛ «متأسفانه آمریکا تلاش می‌کند و انرژی و وقت خود را مصروف این کرده که اجزا و بخش‌هایی از فشار حداکثری خود را حفظ کند.»
خطیب‌زاده به این موضوع هم اشاره کرد که آنچه برای جمهوری‌اسلامی ایران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی و قطعی مردم از رفع تحریم‌هاست؛ «سدهایی را طرف آمریکایی در این زمینه ایجاد کرده که منافع مردم ایران از برجام به حداقل برسد و ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.»

شرط بازگشت به وین
وی با تأکید بر اینکه ما در راه تحقق منافع مردم ایران و پیشبرد خطوط قرمز خود در این زمینه تحت‌تأثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد‌و نقیض قرار نمی‌گیریم، تصریح کرد: منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و نمی‌دانیم که آیا به توافق می‌رسیم یا نه؛ چراکه آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده‌است. ما متعهدیم که به یک «توافق خوب» برسیم و اگر این چنین شود، حتما عازم وین خواهیم شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین با بیان اینکه برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیاست و نمی‌دانیم چه سرنوشتی برای آن متصور است، افزود: قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برجام یک قطعنامه الزام‌آور بین‌المللی است، اما آمریکایی‌ها درحالی‌که عضو دائم شورای امنیت هستند، این قطعنامه را مدام نقض می‌کنند.

آمریکا آماده پاسخ دادن به ایران نیست
خطیب‌زاده همچنین درباره اظهارات متفاوت مقام‌های آمریکایی درباره خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها خاطرنشان کرد: تأکید داریم که همه اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود تا مردم ایران بتوانند به‌صورت کامل از منافع برجام برخوردار شوند. 
آنچه میان ما و آمریکا باقی مانده بیش‌از یک موضوع است و محوریت آن این است که باید همه اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام محقق شود. وی با بیان اینکه در مذاکرات وین در چارچوب منافع قطعی ملت ایران عمل می‌کنیم، افزود: میان ما، 1+4 و اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، نکته‌ای باقی نمانده است و آنچه هست، مربوط به تصمیمات سیاسی واشنگتن است و باید واشنگتن تصمیم‌های سیاسی خود را اتخاذ کند. خطیب‌زاده با بیان اینکه ما ابتکارات آخر خود را فرستاده‌ایم و به‌محض اینکه ایران و 1+4پاسخ مناسب خود را دریافت کنند، عازم وین خواهیم شد، ادامه داد: در نقطه‌ای نیستیم که حس کنیم آمریکا آماده دادن پاسخ به ایران نیست.‌

مکث
مذاکرات هسته‌ای، تنها مسئله سیاست‌خارجی کشور نیست

رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و اصحاب رسانه گفت: مکرر اعلام کرده‌ایم که راهبرد ما در مذاکرات هسته‌ای، راهبرد اعلامی ازسوی مقام معظم رهبری است. گاهی عده‌ای طوری وانمود می‌کنند که مسئله مذاکرات هسته‌ای، تنها مسئله عرصه سیاست‌خارجی کشور است، اما این از نظر ما نادرست است. ازنظر دولت مذاکرات هسته‌ای یکی از مسائل سیاست‌خارجی کشور است؛ نه همه مسئله سیاست خارجی. سیدابراهیم رئیسی گفت: دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ازسوی دولت به‌عنوان مرجع اطلاع‌رسانی و ارتباط با اصحاب رسانه و نخبگان در حوزه مذاکرات هسته‌ای تعیین شده و اصحاب رسانه به‌صورت مستمر طی جلسه‌ها و نشست‌هایی با مسئولان مربوطه در دبیرخانه، در جریان روند پیشرفت مذاکرات قرار می‌گیرند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، رویکرد محوری دولت مردمی را تلاش برای اجرای عدالت دانست و عنوان کرد: اجرای عدالت خواست مردم، تکلیف قانونی دولت، تأکید مقام‌معظم‌رهبری و یکی از عقب‌ماندگی‌های جدی در نظام جمهوری اسلامی است. تلاش دولت این است که در همه عرصه‌ها ازجمله نظام مالیاتی، نظام بانکی، مقررات و شیوه جذب افراد، نحوه استفاده و به‌کارگیری افراد، نظام پرداخت حقوق و زمینه‌های دیگر عدالت اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید