• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157836
+
-

همه دشمنان عمران خان

نمایندگان مجلس پاکستان، امروز در غیاب اعضای حزب حاکم، برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور تشکیل جلسه می‌دهند؛ جلسه‌ای که به‌معنای پایان رسمی دوره مسئولیت عمران خان و پیروزی مخالفان او است. در پاکستان دوره حکومت‌ها گاه بسیار کوتاه است و تاکنون هیچ نخست‌وزیری نتوانسته دوره 5ساله مسئولیتش را به پایان برساند؛ یا ارتش کودتا کرده یا حزب حاکم اکثریت خود را از دست می‌داده و به ناچار قدرت دست به‌دست می‌شده است. 
عمران خان اما نه‌تنها دوره 5ساله مسئولیتش را به پایان نرسانده، بلکه نخستین نخست‌‌‌وزیری است که با رأی عدم‌اعتماد مجلس مجبور به کناره‌گیری از قدرت می‌شود. هفته‌ها کشمکش در نهایت روز شنبه به برکناری خان و پایان حضور حزب تحریک انصاف در قدرت منتهی شد. شهباز شریف، آصف علی زرداری، بلاول بوتو زرداری و مولانا فضل الرحمان، صحنه‌گردانان اصلی وقایع سیاسی پاکستان در هفته‌های اخیر بوده‌اند.

شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ-شاخه نواز

شهباز شریف70ساله، برادر نواز شریف است که پیش از این 3بار نخست‌وزیر بوده است. نواز شریف اکنون در انگلیس در تبعید به سر می‌برد. شهباز شریف که رهبری اپوزیسیون را به‌عهده داشته، اکنون گزینه اصلی جانشینی عمران خان است. خانواده شریف در بزرگ‌ترین ایالت پاکستان یعنی پنجاب، حرف  اول را می‌زنند و شهباز شریف سال‌ها وزیر ارشد در این ایالت بوده است. در پاکستان، هر سیاستمداری که بخواهد در قدرت بماند، باید با ارتش ارتباط نزدیکی داشته باشد و شهباز شریف این ارتباط را دارد و وی را فردی سرسخت و پرکار می‌دانند. در عین حال، برخی رسانه‌های پاکستان دائما روی چند همسری او و همچنین املاکی که در لندن و دوبی دارد متمرکز هستند.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پیشین

آصف علی زرداری از یک خانواده ثروتمند در ایالت سند در جنوب پاکستان است. زرداری پیش از آنکه بی‌نظیر بوتو به نخست‌وزیری برسد، با او ازدواج کرد. در پاکستان او به «آقای10درصد» معروف است و گفته می‌شود که 2دوره‌ای که همسرش نخست‌وزیر بوده، 10درصد از مبلغ قراردادهای دولتی را معمولا برای خود برمی‌داشته است. آصف علی زرداری در سال 2007، بعد از کشته شدن بوتو، به ریاست حزب مردم رسید و سال بعد، در ائتلافی سیاسی با حزب مسلم لیگ-شاخه نواز، به ریاست‌جمهوری رسید. زرداری 67ساله در گذشته به اتهام فساد به زندان افتاده است.

بلاول بوتو زرداری، رهبر حزب مردم

بلاول بوتو زرداری، فرزند بی‌نظیر بوتو و آصف علی زرداری است. او پس از ترور مادرش، در سن 19سالگی همراه با پدرش رهبری حزب مردم را به‌دست گرفت. بلاول تحصیلکرده آکسفورد، بیشتر عمر خود را در انگلیس گذرانده است. او را جزو سیاستمداران پیشرو در پاکستان می‌دانند، چرا که اغلب از حقوق زنان و اقلیت‌ها دفاع می‌کند. نیمی از جمعیت 220میلیونی پاکستان زیر 22سال سن دارند و بلاول بوتو زرداری 33ساله، توانسته با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی در میان این بخش از جامعه، هوادارانی دست‌وپا کند.

مولانا فضل الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام

مولانا فضل الرحمان فعالیت‌های سیاسی‌اش را با موضع‌گیری‌های افراطی آغاز کرده، اما طی سال‌ها بعد رفته رفته به چهره‌ای میانه رو تبدیل شد. حزب او هرگز توانایی کافی برای به‌دست گرفتن قدرت را نداشته اما مولانا فضل الرحمان در میان مدارس اسلامی و طلاب آنها جایگاه مهمی دارد. دشمنی مولانا فضل الرحمان با عمران خان به حدی بود که دائما او را «یهودی» می‌خواند. خان هم مولانا فضل الرحمان را به‌خاطر تخلفاتی که در زمینه خرید و فروش سوخت دارد، «ملا دیزل» نامیده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید