• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157770
+
-

‌گرد و خاک بازمی‌گردد

پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد با بروز باد شدید در کشور عراق فردا گرد و خاک به نوار غربی و شمالی کشور بازخواهد گشت

پیگیری
‌گرد و خاک بازمی‌گردد

سیده زهرا عباسی -  خبرنگار

گرچه صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرده بود گرد و خاک خارجی که روزهای گذشته اغلب استان‌ها به‌ویژه نیمه غربی و شمالی را تحت‌تأثیر قرار داد، یکشنبه کاهش می‌یابد، اما همین گرد و خاک کم نیز دیروز (یکشنبه) مشکلات زیادی برای برخی استان‌ها به‌وجود آورد.
گرد و خاک روز گذشته هم نیمه غربی کشورمان را تحت‌تأثیر قرار داد و به‌گفته کارشناس سازمان هواشناسی، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، تهران، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و حتی خراسان رضوی شاهد پدیده گرد و خاک بودند.
امین‌حسین نقشینه با اشاره به کاهش دید افقی در اغلب استان‌ها به‌ویژه خوزستان به همشهری می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که وزش باد شدید در کشور عراق روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری بار دیگر موجب خیزش گرد و خاک و انتقال آن به غرب و شمال غرب کشور شود و حتی گستره آن با غلظت کمتر به دامنه‌های جنوبی البرز هم کشیده شود.

هشدار نارنجی برای 3استان 
این کارشناس هواشناسی با بیان اینکه گرد و خاک وارد شده از کشور عراق طی روزهای گذشته اغلب استان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده، اظهار می‌کند: روز گذشته با توجه به استمرار این پدیده در نوار غربی برای کرمانشاه، ایلام و خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر و در آن اعلام شد این استان‌ها با کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای و ترددهای هوانوردی روبه‌رو خواهد شد.
به‌گفته وی، قزوین، البرز، قم، لرستان، شمال استان مرکزی، شمال استان همدان، اصفهان، جنوب استان تهران، سمنان، خراسان شمالی و گلستان هم هشدار سطح زرد در این‌باره دریافت کردند.

وزش باد شدید در تهران 
هوای پایتخت هم در روزهای گذشته تحت‌تأثیر گرد و خاک خارجی وارد شده به کشور آلوده بود و باکاهش نسبی این پدیده برای امروز تهران وزش باد شدید لحظه‌ای در بعدازظهر پیش‌بینی شده است. همچنین روز سه‌شنبه نیز در ساعت‌های بعدازظهر تندباد و گرد و خاک دور از انتظار نیست.

غلظت خاک اهواز، ۱۰برابر حد مجاز
خوزستان یکی از 3استانی است که از سوی سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی دریافت کرده است. میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز روز گذشته به بیش از ۱۰برابر حد مجاز رسید و میزان غلظت آلاینده‌های گردوغبار در خرمشهر۱۳۹۲، بندرامام(ره)۱۳۳۶، شادگان۱۳۷۵، ماهشهر۱۲۲۱، آبادان۱۱۷۰ و سوسنگرد نیز ۱۰۱۶میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری شد. بدین‌ترتیب میزان غلظت ریزگرد‌ها در خرمشهر به بیش از ۹برابر حد مجاز، بندرامام(ره)، ماهشهر و شادگان به بیش از 8برابر حد مجاز، آبادان به بیش از 7برابر حد مجاز و سوسنگرد به بیش از 6برابر حد مجاز رسیده است. به‌گفته دبیر کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان، اداره‌های دولتی و مدارس سراسر خوزستان در تمام مقاطع تحصیلی به‌دلیل تداوم پدیده گردوغبار دیروز (یکشنبه) تعطیل شدند.

کاهش کیفیت هوا در کرمانشاه و ایلام 
در کرمانشاه و ایلام هم که هشدار نارنجی دریافت کردند، اوضاع بهتر از خوزستان نبود به‌طوری که شاخص کیفی هوا براساس استخراج داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، کنگاور، پاوه، کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب روز گذشته بیانگر وضعیت ناسالم بود.
قصرشیرین نیز با ورود سامانه‌ ناپایدار جوی برای سومین روز متوالی درگیر گردوغبار بود و دید افقی به ۱۵۰متر کاهش یافت. گردوغبار کیفیت دید افقی در شهرستان‌های مختلف ایلام را هم کاهش داد به‌طوری که دید شهر لومار، مرکز شهرستان سیروان ۲۰۰متر، چرداول ۳۰۰متر، دره‌شهر و ایوان ۵۰۰متر، مهران ۸۰۰متر، آبدانان هزار متر، ایلام 1900متر و دهلران 7کیلومتر اعلام شد. به‌علت شرایط ناشی از بروز گردوغبار در آسمان استان پروازهای نوبت صبح این فرودگاه هم لغو شد. با توجه به شرایط بحرانی گرد و خاک اما علاوه بر خوزستان، کرمانشاه و ایلام مدارس مناطقی در خراسان رضوی و کردستان‌ هم تعطیل شدند.

   گرد و خاک و ریزگردهای خارجی در شرایطی بخش زیادی از کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است که استاندار خوزستان مدتی است خواستار تشکیل کارگروه ملی گردوغبار و راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای مذاکره با کشورهای همسایه در این‌باره شده است. صادق خلیلیان تأکید می‌کند برای حل مشکل گردوغبار ناشی از منشأهای خارجی باید دستگاه‌های ذیربط با کشورهای همسایه مذاکراتی داشته باشند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید