• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157768
+
-

خسارت سرمازدگی به 22 استان

استان‌های یزد، کرمان و فارس بیشترین خسارت کشاورزی را دیده‌اند

کشاورزی
خسارت سرمازدگی به 22 استان

 عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی کشور با اشاره به آسیب سرمازدگی به محصولات کشاورزی ۲۲استان گفت: بیشترین خسارت به محصولات کشاورزی استان‌های یزد، کرمان و فارس وارد شده است. به گزارش ایسنا، نیازعلی ابراهیمی‌پاک در جریان بازدید مناطق خسارت دیده کشاورزی استان یزد در اثر سرمازدگی‌های اخیر اظهار کرد: امسال 2مرحله سرمازدگی در کشور اتفاق افتاد و محصولات زراعی و باغی ۲۲استان را تحت‌تأثیر قرار داد.
وی با بیان اینکه خسارت وارد شده در استان‌های مختلف و با توجه به شکوفه زدن درختان متفاوت بوده است، گفت: با توجه به بیمه‌نامه و تعهدی که انجام شده بعد از بررسی‌ها و جهت جبران خسارت به کشاورزان خسارت‌دیده غرامت داده می‌شود.

ضرورت استفاده از روش‌های دانش‌بنیان
ابراهیمی‌پاک در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: حدود 2سال است که پسته ایران به‌دلیل سرمازدگی خسارت می‌بیند و احتمال دارد در سال‌های آینده هم با پدیده سرمازدگی مواجه شویم.
عضو هیأت مدیره صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: برای پیشگیری و کاهش خسارت در سال‌های آینده، علاوه بر ارائه تسهیلات، کشاورزان باید از روش‌های دانش‌بنیان و دیگر روش‌ها برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده کنند.

 خسارت یزد، 5100میلیارد تومان 
رئیس جهادکشاورزی یزد نیز در این‌باره گفت: عمده محصولات زراعی و باغی استان خسارت سنگین از ناحیه سرمازدگی متحمل شده که غالب آن مربوط به محصولات باغی مانند پسته، بادام و درختان سیاه ریشه بوده است.
سید ابوالفضل وکیلی میزان خسارت برآورد شده در اثر سرمازدگی امسال را در استان 5100میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در همین راستا مسئولان استان ازجمله استاندار و نمایندگان مجلس مکاتبات لازم را با وزارت جهادکشاورزی و وزارت کشور درباره امهال تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدت به باغداران و کشاورزان خسارت دیده انجام داده‌اند.

احتمال سرمازدگی در آینده
رئیس جهادکشاورزی یزد افزود: با توجه به اینکه احتمالاً در سال‌های آینده نیز با پدیده سرمازدگی مواجه هستیم، باید علاوه بر پوشش بیمه محصولات کشاورزی توسط باغداران و کشاورزان، تدابیری برای مقابله و کنترل سرما، برای کاهش  خسارت اندیشیده شود.
محمدعلی ملک‌زاده، مدیرکل بحران استانداری یزد نیز در این بازدید گفت: باید کشاورزان در حوزه پیشگیری سرمایه‌گذاری کنند تا در سال‌های آینده با چنین خسارات سنگینی مواجه نباشیم.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید