• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157764
+
-

چادر هم می‌تواند مصداق تبرج باشد

نگاه
چادر هم می‌تواند مصداق تبرج باشد

فاطمه منتظری، ‌محقق و پژوهشگر حوزه خانواده درخصوص حجاب و رواج چادرهای خاص، به مسئله تبرج اشاره کرده و به همشهری می‌گوید:«‌ تبرج یعنی چشمگیر شدن، ‌یعنی تمرکز افراد را به سمت خود جلب کردن که این ایراد دارد. هر شکلی از حجاب چه سنتی و چه نوین، می‌تواند ختم به تبرج شود.چادری با نگین‌های خاص و بسیار گران‌قیمت، تبرج است و با بی‌حجابی فرقی ندارد. هر چیزی ظاهر و باطنی دارد. آنچه از چادر می‌تواند مشکل‌ساز باشد نیز همان ظاهر آن است. نگاه به آن پوشش مهم نیست بلکه نوع دریافت از آن است که اهمیت دارد و ما چون نمی‌توانیم دریافت افراد را در هر لحظه و در هر کجا ارزیابی کنیم، پس مبنا را باید بر رعایت بگذاریم». او می‌افزاید:« مافکر می‌کنیم اگر چیزی روی سرمان را پوشاند به‌معنای حجاب است اما بعضی‌ها توجه نمی‌کنند که مدل چادر انتخابی‌شان تناسبی با اندامشان ندارد و برجستگی‌های بدن را به نمایش می‌گذارد و عملا حدود و ثغوری رعایت نشده است. از سوی دیگر متأسفانه بعضی‌ها هر نوع زیبایی را تبرج می‌دانند و در ذهن جوان‌ها این را قرار داده‌اند که شما نباید سراغ زیبایی بروید».

حجاب، دلربایی زن را نمایش می‌دهد نه دلفریبی‌اش را
این محقق با تأکید بر اینکه «حجاب» راه‌حلی است که اسلام برای کاهش تمرکز مردان بر جنسیت زنان ارائه داده و موجب می‌شود مردان بر شخصیت زن توجه کنند و نه بر جنسیت او می‌گوید:«زن، دلفریبی و دلربایی دارد.دلفریبی با جنسیت زن در ارتباط است و دلربایی با شخصیت او. از نظر اسلام، ‌دلفریبی باید منحصرا در اختیار همسر باشد.اما دلربایی‌اش در همه جا می‌تواند عرضه شود و این وقتی اتفاق می‌افتد و با جذابیت‌های شخصیتی‌اش حضور پیدا می‌کند، همه از یک مهرورزی مادرانه بهره‌مند می‌شوند. این دلربایی آسیبی نمی‌زند. حالا با این چادر باید دید که افراد را جذب جنسیت کرده‌ایم یا جذب شخصیت».

جذب دختران به حجاب با چادرهای بزک کرده، اشتباه است
او با انتقاد از اینکه ما بخشی از دین را که به نفع خودمان است برمی‌داریم و اسلام را به سلیقه خودمان تعریف می‌کنیم به برخی راهکارهای رواج یافته برای جلب دختران به چادر اشاره کرده و می‌گوید:«اینکه دختران کوچک خودمان را هم بخواهیم به کمک زیبایی این پوشش، ‌به حجاب و چادر جذب کنیم کار اشتباهی است، ‌چرا که ما داریم اعمال سلیقه می‌کنیم و گویی کاری به اصل داستان نداریم. در واقع با بزک کردن یک پوشش می‌خواهیم مخاطب جذب کنیم.نه اجازه داریم این چادر را آنقدر بزک کنیم تا شبهه ایجاد شود و نه آنقدر سخت بگیریم که منجر به بی‌دینی و ترک کردن شود».

این خبر را به اشتراک بگذارید