• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 21 فروردین 1401
کد مطلب : 157604
+
-

فعلا از والیبال نتیجه نخواهید

بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال به‌دنبال تغییر نسل در این تیم است. او می‌گوید: در لیگ ملت‌ها دنبال نتیجه نباشید، می‌خواهیم یک تیم جوان برای المپیک2024 بسازیم

فعلا از والیبال نتیجه نخواهید

بهروز عطایی خودش را برای همه‌‌چیز آماده کرده است؛ برای سال سختی که والیبال در پیش دارد و برای انتقادات احتمالی. لیگ‌ ملت‌‌ها، مسابقات قهرمانی جهان، بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های آسیایی رویدادهای مهمی هستند که تیم ملی در پیش دارد، تیمی که بعد از 10سال مربی ایرانی روی نیمکتش دارد. این تنها تفاوت تیم ملی با سال‌های گذشته نیست. عطایی در اقدامی انقلابی بازیکنان بزرگ تیم و به قول خودش ابرستاره‌ها را کنار گذاشته و بازیکنان جدیدی را به تیم دعوت کرده است. او دیروز در نشست خبری صحبت‌هایش را از همین تغییرات شروع کرد: «سال‌هاست که ترکیب تیم ملی ثابت است. همیشه در برابر تغییرات مقاومت شده اما نیاز بود که این تغییرات را انجام دهیم.»
حق با عطایی است. تیم به تغییرات نیاز دارد اما والیبال به اندازه‌ای بازیکن دارد که جایگزین ستاره‌ها شوند؟ در نبود سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و... چهره‌هایی مثل جواد کریمی ‌(جایگزین اصلی معروف)، علی‌اصغر مجرد و میثم صالحی جراحی کرده‌اند. از نظر کارشناسان لیگ امسال هم چهره‌های چندانی برای معرفی به تیم ملی نداشت. در این شرایط و با توجه به 4تورنمنت بزرگ، تغییرات در زمان مناسبی انجام می‌شود؟ عطایی نگران انتقادات نیست؟ به هر حال جامعه والیبال پرتوقع است و موفقیت‌های یک دهه گذشته انتظارات را از تیم ملی بالا برده است. عطایی پیه همه‌‌چیز را به تنش مالیده است: «از روز اولی که سرمربیگری تیم ملی را قبول کردم، زره محکمی پوشیدم. من پیش‌‌بینی همه انتقادات و اتفاقات را کرده‌ام اما ما باید در چارچوب‌ها و استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم. در 10سال گذشته ایران ثابت‌ترین تیم را داشته و 70درصد تیم همان تیمی است که سال2013 در لیگ ملت‌ها شرکت کرد. اگر در این مدت هم تغییری بوده، از سر اجبار بوده است. سعید معروف و محمد موسوی رکورددار بیشترین بازی در لیگ ملت‌ها هستند. ما با این کارها بازیکنان را فرسوده کردیم. اگر قرار است موسوی بازی کند فقط برای یک تورنمنت مهم باید بازی کند نه در همه بازی‌ها. غفور و دیگر بازیکنان باتجربه هم همینطور.» هدف عطایی، جوان کردن تیم برای بازی‌های المپیک 2024 است: «درست است مردم ما نتیجه‌گرا هستند اما این نگاه باید تغییر کند. تا نهایت نمی‌شود از یک تعداد بازیکن استفاده کرد. از الان باید به فکر باشیم تا در المپیک بعدی تیم پیری نداشته باشیم.»

   بقیه شاید باشند
با توجه به خداحافظی معروف، نبود او در تیم ملی قطعی است اما بقیه باتجربه‌ها شاید به تیم ملی دعوت شوند. ایران میزبان جام باشگاه‌های آسیاست و 2تیم باشگاهی درگیر این مسابقات هستند و به‌خاطر همین تعدادی از بازیکنان در اردو نیستند. عطایی توضیح داد: «با اضافه شدن بازیکنان جدید، تمرینات را ادامه می‌دهیم. براساس نیاز، بازیکنان باتجربه هم به اردو اضافه می‌شوند.» بازیکنان مصدوم مثل بقیه بازیکنان از دیروز عصر باید در نخستین تمرین تیم ملی حاضر می‌شدند. به‌گفته عطایی احتمال دارد که آنها در لیگ ملت‌ها همراه تیم ملی نباشند. عطایی از حالا از همه می‌خواهد در لیگ ملت‌ها کسی انتظار نتیجه نداشته باشد: «نگاه نتیجه‌گرا به این مسابقات نداشته باشیم. ما می‌خواهیم به بازیکنانی فرصت بدهیم که پیش از این از آنها کمتر بازی گرفته شده بود.»

   2تیم با یک کادر 
همزمانی بازی‌های کشورهای اسلامی و مسابقات قهرمانی جهان، کادر فنی را مجبور کرده 2تیم تشکیل دهند: «یک تیم به بازی‌های کشورهای اسلامی‌ می‌رود و تیم اصلی هم زیرنظر خودم در مسابقات جهانی شرکت می‌کند.» مربی تیم دوم از بین اعضای کادر فنی انتخاب می‌شود و احتمال اینکه علیرضا طلوع‌کیان باشد، زیاد است. هم‌اکنون طلوع‌کیان با تیم باشگاهی‌اش شهداب یزد درگیر جام باشگاه‌های آسیاست و دستیار ایتالیایی عطایی، توتولو هم هنوز به ایران نرسیده است. در نبود آنها تمرینات به مشکل نمی‌خورد؟ عطایی گفت: «نه، مشکلی نیست، فعلا کارها را خودم انجام می‌دهم.»

   سرمربی رایگان، دستیار گران
گفته می‌شود قراردادی که توتولو به‌عنوان آنالیزور و یانوش لهستانی به‌عنوان بدنساز با فدراسیون بسته‌اند، مبلغ بالایی دارد اما خود سرمربی تیم ملی فقط به این دلیل که ایرانی است نه قراردادی دارد و نه پولی از فدراسیون می‌گیرد. عطایی درباره این تبعیض گفت: «من در جریان مبلغ قرارداد مربیان خارجی نیستم چون ارتباطی به من ندارد. در تیم‌ملی ایران مربیان ایرانی  هیچ وقت قرارداد مالی به‌عنوان سرمربی ندارند و من هم مستثنی نیستم.» فدراسیون به این دلیل که پولی به مربیان ملی نمی‌دهد اجازه می‌دهد که آنها در لیگ تیمداری کنند. عطایی خیلی موافق این کار نیست: «من دوست دارم فقط یک جا کار کنم و مربی باشگاهی نباشم اما این شرایط هست و من هم باید تبعیت کنم.» فصل پیش عطایی نتوانست با تیم باشگاهی‌اش به پلی‌آف برسد. در نشست دیروز به این اتفاق هم اشاره‌ای شد: «باشگاه و تیم ملی 2 مقوله جدا هستند. در باشگاه ابزاری که به یک مربی داده می‌شود مهم است.»

   آستانه تحمل را بالا ببرید 
یکی از موضوعاتی که بارها روی آن تأکید شد، فشار افکار عمومی برای گرفتن نتیجه بود و اینکه عطایی نگرانی‌هایی بابت این موضوع دارد یا نه: «نه نگران نیستم، چون می‌دانم می‌خواهم چه کار کنم.» سرمربی حمایت می‌خواهد و فرصت: «ما باید از فرانسه، ایتالیا، برزیل و... الگوبرداری کنیم. فرانسه با مربیگری تیلیه 5سال نتیجه نگرفت اما سال پنجم قهرمان المپیک شد. جامعه و فدراسیون والیبال ما هم باید آستانه تحمل‌شان را بالا ببرند و فقط به نتیجه فکر نکنند.» عطایی از همه خواست که به تیم او فرصت بدهند: «موفقیت‌ها و شکست‌های این تیم را با تیم قبلی مقایسه نکنید. این بازیکنان کم‌تجربه هستند. همانطور که به سعید معروف، موسوی، غفور و بقیه فرصت داده شد، به بازیکنان جدید هم فرصت بدهیم تا خودشان را پیدا کنند. ما نسل طلایی با بازیکنان استثنایی داشتیم که 15سال در تیم بودند. سخت است که بازیکنان جدید جایگزین آنها شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید