• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157464
+
-

ترمز رشد دلار کشیده شد

با وجود یک دور نزول قیمت دلار تا محدوده 25هزار تومان در اواخر سال گذشته از ابتدای امسال، قیمت هر دلار آمریکا دوباره شیب صعودی پیدا کرده و قیمت آن در هفته جاری برای ورود به کانال 28هزار تومان خیز برداشت اما دیروز به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال آزادسازی دلارهای بلوکه شدن ایران تا محدوده 27هزار و 400تومان عقب نشست.
به‌گزارش همشهری، برخی خبرها حاکی از آن است  که حجم صادرات نفت ایران تا 1.5میلیون بشکه افزایش یافته، هم زمان قیمت نفت نیز تا مرز 100دلار رشد کرده است. در چنین شرایطی، می‌توان برآورد کرد، ارزش روزانه درآمدهای نفتی ایران به 100تا 150میلیون دلار رسیده است. از سوی دیگر درحالی ‌که پس از توافق ایران و انگلیس ۴۷۰میلیون یورو ارز وارد کشور شده، خبرهای تازه نشان می‌دهد که بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران نیز در حال آزاد شدن است. دیروز حتی برخی خبرگزاری‌های داخلی از فراهم شدن مقدمات آزادسازی 7میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی خبر دادند که می‌تواند نقش زیادی در افزایش توان ارزی دولت و افزایش عرضه در بازار داشته باشد؛ اما با وجود این تحولات، قیمت ارز از اسفند ماه تاکنون به نزول تمایل زیادی نشان نداده، حتی از ابتدای امسال شیب صعود قیمت دلار بیشتر شده و به نگرانی‌ها نسبت به تداوم این رشد دامن زده است.

نوسان‌های قیمت ارز 
نرخ دلار از اواخر بهمن تا هفته سوم اسفندماه و به‌دنبال افزایش احتمال احیای توافق هسته‌ای تا محدوده 25هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود. در ادامه شیب قیمت دلار از هفته آخر اسفند صعودی شده و حتی در مبادلات روز سه‌شنبه هفته جاری تا محدوده 27هزار و700تومان هم پیشروی کرده است؛ اما دیروز ترمز رشد قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر اخبار مربوط به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران کشیده شد و دلار در محدوده 27هزار و400تومان دادوستد شد و همچنان در برابر نزول بیشتر مقاومت کرد.

نقش رفع تحریم‌ها
به زعم کارشناسان، تداوم گشایش‌ها در تجارت خارجی و رفع تحریم‌ها، تحت‌تأثیر توافق هسته‌ای یا عوامل دیگر می‌تواند قیمت هردلار آمریکا را تا محدوده 22هزار تومان کاهش دهد، اما در غیر این ‌صورت، قیمت دلار تمایل بیشتری برای صعود پیدا می‌کند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: درصورت رفع نشدن تحریم‌ها، احتمال رشد قیمت دلار تا بیش از ۳۲ هزار تومان هم وجود دارد. حمید حسینی، فعال اقتصادی نیز معتقد است: با توجه به حجم نقدینگی و تورم بالا، قیمت ارز در میان‌مدت و بلندمدت افزایشی است اما رفع تحریم‌ها سبب می‌شود که دلار در محدوده ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان باقی بماند. سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین نیز اعتقاد دارد: نرخ دلار آمریکا در میان‌مدت در محدوده 25هزار تا 27هزار تومان نوسان خواهد کرد، اما می‌توان امیدوار بود که با احیای برجام، تا ۲۲ هزار تومان افت کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید