• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157466
+
-

خطر بازگشت ایران به باشگاه واردکنندگان بنزین

پایان محدودیت‌های کرونایی پس از گسترش چتر واکسیناسیون، خیلی‌ها را به فکر سفرهای درون شهری و برون شهری انداخته و حالا خطر اینجاست که در نتیجه تاخیر در اجرای سیاست‌های اصلاح نظام انرژی، دوباره ایران به باشگاه واردکنندگان بنزین تبدیل شود.
به‌گزارش همشهری، کاهش میانگین مصرف بنزین در ایران در سال99 آن هم پس از یک روند صعودی دستکم 10ساله ناشی از 2 عامل بوده، یکی سهمیه‌بندی دوباره بنزین در آبان سال98 و دیگری شوک کرونا در بهمن همان سال؛ اما روند صعودی مصرف بنزین در سال گذشته استمرار پیدا کرد و قابل پیش‌بینی است که امسال و سال‌های آینده هم این روند ادامه پیدا کند. بر اساس برآوردهای رسمی، میانگین مصرف بنزین در سال گذشته نسبت به سال قبل رشدی 14درصدی را تجربه کرده و تخمین زده می‌شود که در یک افق 3ساله مصرف این فرآورده به 110تا120میلیون لیتر در روز برسد که در این صورت تولید و مصرف بنزین برابر خواهد شد. 

بازگشت به عقب
ایران طی دهه90 با بحران تامین بنزین مواجه شد، با تشدید فشار تحریم‌ها، دولت محمود احمدی‌نژاد تصمیم گرفت تا برای پوشش کسری بنزین به تولید این فرآورده در مجتمع‌های پتروشیمی اقدام کند که ابهام‌های زیادی از جمله چالش‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوا را به همراه آورد تا اینکه با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به جمع کشورهای صادرکنندگان بنزین پیوست. حالا با گذشت 4سال از زمان خودکفایی بنزینی، دوباره زنگ وابستگی بنزینی به صدا درآمده است. چندی پیش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از بازگشت مصرف بنزین به زمان پیش از کرونا خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت فعلی پالایش نفت خام و میعانات گازی از عهده شیب تند مصرف برنخواهد آمد. برآوردها حکایت از آن دارد که با ادامه روند فعلی میانگین مصرف روزانه بنزین در سال۱۴۰۵ به ۱۱۷میلیون لیتر، در سال۱۴۱۰ به ۱۳۴میلیون لیتر و در افق سال۱۴۲۰ به بیش از ۱۵۳میلیون لیتر در روز می‌رسد.

میانگین مصرف بنزین در دهه90 و پیش‌بینی سال 1401

این خبر را به اشتراک بگذارید