• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157456
+
-

دمکرات‌ها هم به‌صف منتقدان مذاکرات وین پیوستند

دستیابی به توافق مثبت در مذاکرات هسته‌ای وین درحالی همچنان در انتظار تصمیم‌گیری سیاسی در آمریکاست که به‌نظر می‌رسد دولتمردان این کشور همچنان از اراده و توانایی کافی در این زمینه برخوردار نیستند و تناقض‌گویی‌ها در این زمینه در واشنگتن هر روز بیشتر می‌شود.
به‌گزارش همشهری، افزایش شکاف‌های حاکمیتی در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای در واشنگتن توان تصمیم‌گیری را از دولت بایدن سلب کرده و علاوه‌بر جمهوریخواهان، اکنون از واشنگتن خبر می‌رسد که دمکرات‌ها نیز درحال ساماندهی اقدام‌هایی با هدف تحت ‌فشار قرار دادن دولت این کشور برای توافق با جمهوری‌اسلامی ایران هستند.
بر همین اساس هم بود که اعلام شد 15دمکرات کنگره قصد دارند برای ابراز نگرانی درباره توافق با ایران نشست ‌خبری برگزار و دغدغه‌های خود را در این زمینه مطرح کنند. ماه گذشته نیز یک گروه 2حزبی متشکل از ۲۱ عضو کنگره تحت هدایت «جاش گاتهایمر» و «الین لوریا» و تعدادی از قانونگذاران آمریکایی، از دولت بایدن درخواست کردند که به نگرانی‌های مربوط به توافق در شرف وقوع با ایران رسیدگی کند.
قانونگذاران آمریکایی گفتند که با توجه به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به پایان است، چند موضوع «نگران‌کننده» وجود دارد که روی میز باقی ‌مانده ‌است؛ ازجمله حذف احتمالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از «فهرست تروریستی» آمریکا.
یک ماه پیش از آن هم حدود ۲۰۰جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به بایدن هشدار دادند هرگونه توافق بدون تأیید کنگره با ایران به سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دچار خواهد شد. قانونگذاران جمهوریخواه اعلام کردند: ما هر توافقی که در وین برای تصویب به سنای آمریکا به‌عنوان یک معاهده ارائه نشود، ازجمله هر توافق محرمانه‌ای که مستقیماً یا در حاشیه مذاکرات رسمی با ایران انجام شود را غیرالزام‌آور تلقی می‌کنیم. پیش‌ از این، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» نزدیک به محافظه‌کاران در آمریکا، از تلاش قانونگذاران جمهوریخواه کنگره برای ممنوعیت اقدام احتمالی دولت جو بایدن جهت حذف سپاه پاسداران از فهرست ادعایی «تروریسم» خبر داده بود. اقدامات غیرسازنده قانونگذاران آمریکایی درحالی است که دولت این کشور تحت هدایت بایدن، مدعی تلاش برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ ایران است، اما تاکنون از انجام اقدام‌های لازم در این زمینه سر باز زده ‌است. برهمین اساس هم بود که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در کنفرانس‌خبری هفتگی خود درباره مذاکرات هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی ایران اعلام کرد بر این باوریم که هنوز فرصت غلبه بر اختلاف‌های باقیمانده‌ وجود دارد. ند پرایس افزود: اکنون ایران از سال ۲۰۱۸، یعنی از زمانی که دولت قبلی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، پیشرفت‌های چشمگیری در برنامه هسته‌ای‌اش داشته است و تداوم این پیشرفت‌ها به‌تدریج از منافع عدم‌اشاعه‌ای بازگشت دوجانبه به برجام برای ما و متحدان و شرکایمان در سراسر جهان می‌کاهد. وی در پاسخ به اینکه آیا شفاف‌سازی مسئله پی.‌ام.‌دی (ابعاد نظامی احتمالی) برنامه هسته‌ای ایران پیش‌شرطی برای دست یافتن به یک توافق است یا نه و آیا این اتفاق می‌تواند پس از احیای برجام بیفتد، اضافه‌کرد: ما همانطور که می‌دانید در زمینه این مسائل نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قبول داریم. آژانس است که باید در زمینه خواسته‌هایش از ایران رضایت داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید