• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157454
+
-

در نشست‌خبری رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح شد

رنسانس هسته‌ای در راه است

هسته‌ای
رنسانس هسته‌ای در راه است

در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای (20فروردین‌ماه) رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری، ضمن اعلام ویژه‌برنامه‌های تدارک دیده شده برای گرامیداشت این روز با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به تشریح دستاوردها و چشم‌انداز پیش‌روی این سازمان پرداخت؛ چشم‌انداز روشنی که محمد اسلامی از آن به‌عنوان «رنسانس هسته‌ای» یاد می‌کند.
به‌گزارش همشهری، نشست‌خبری دیروز معاون رئیس‌جمهور طیف متنوعی از مسائل این سازمان را دربرمی‌گرفت و اسلامی علاوه‌بر تشریح دستاوردهای سازمان انرژی اتمی کشورمان در سال‌های اخیر، از رونمایی سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی کشور خبر داد که تدوین شده و مراحل تصویب را طی می‌کند و قرار است ترسیم‌کننده سیاست‌ها و راهبردهای این حوزه تا افق1420 باشد.
تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های این سازمان با آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در راستای احیای توافق هسته‌ای سال2015 بخش مهم دیگری از این نشست ‌خبری را تشکیل می‌داد؛ تعاملی که زمینه‌ساز خنثی شدن تبلیغات جعلی و غوغاسالاری برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی و صهیونیستی شده‌ و ابهام‌های ساختگی پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را از بین برده‌است.

رونمایی از 9دستاورد هسته‌ای جدید
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی از این نشست‌خبری از رونمایی 9دستاورد جدید هسته‌ای کشور در روز شنبه آینده (20فروردین‌ماه) به‌مناسبت شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای خبر داد؛ دستاوردهایی که 3مورد آن در حوزه رادیوداروهاست، ۲دستاورد در حوزه پلاسما قرار دارد و 4دستاورد دیگر در حوزه صنعتی و مربوط به بخش لیزر است.
اسلامی در تشریح این دستاوردها گفت که 3دستاورد حوزه رادیوداروها در بخش تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مجوزهای وزارت بهداشت وارد تست‌های بالینی خواهد شد. ۲دستاورد حوزه پلاسما نیز یکی در بحث پلاسماتراپی برای درمان سرطان است که با توجه به فراوانی بیماران سرطانی، شیوه‌ای بدون آسیب و مؤثر به‌شمار می‌رود و در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود. دستاورد دیگری که در این حوزه رونمایی خواهد شد، سم‌زدایی با تکنولوژی پلاسماست که به‌ویژه برای محصولاتی مانند پسته کاربرد دارد و آسیب‌هایی که سبب زیان این محصولات ایرانی در بازارهای جهانی شده‌است را رفع می‌کند.
وی ادامه داد: 4دستاورد دیگر در حوزه صنعتی هم یکی مربوط به بخش لیزر است که در قطعات «های‌تک» و پیچیده کاربرد دارد و به کمک لیزر انجام می‌شود. 3دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری است که در حوزه صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

تدوین سند جامع راهبردی
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به چشم‌انداز فعالیت‌های این سازمان نیز اشاره کرد و از رونمایی سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی کشور خبر داد که تدوین شده و درحال طی کردن مراحل تصویب است؛ سندی که قرار است ترسیم‌کننده جهت‌گیری‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای حوزه انرژی‌اتمی کشور تا افق1420 باشد.
اسلامی ابراز امیدواری‌ کرد که با اجرای برنامه جدید به‌ویژه در 2حوزه «برق هسته‌ای» و «پرتوها»، ظرفیت‌های بزرگی در کشور برای صنایع و تولید‌کنندگان به‌وجود آید.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در حوزه برق هسته‌ای، تولید ۱۰هزارمگاوات برق جدید را هدف‌گذاری کرده‌ایم که یک «رنسانس هسته‌ای» به‌معنای واقعی کلمه خواهد بود. در قانون بودجه۱۴۰۱ برای تولید این میزان برق پیش‌بینی‌‌های لازم صورت گرفته و با فاینانس داخلی و خارجی محقق خواهد شد.

هیأتی از آژانس برای جمع‌بندی به تهران می‌آید
تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های سازمان انرژی ‌اتمی کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی از دیگر محورهای نشست‌خبری دیروز اسلامی بود. وی در این باره گفت: در چندماه گذشته با تدابیر ویژه، توانستیم همکاری‌های فی‌مابین را براساس موازین و مقررات به پیش ببریم و امیدواریم این مسیر بیش‌ از پیش تقویت شود. اسلامی درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موارد ادعایی مطرح شده نیز یادآور شد: تا زمانی که رژیم صهیونیستی به تولید اسناد جعلی و خرابکاری صنعتی ادامه می‌دهد و محکوم و سرکوب نمی‌شود، طبیعی است که این، یک نبرد میان 2جریان حق و باطل است. وی با بیان اینکه ما در این راستا اهدافی را دنبال می‌کنیم و اسیر غوغاسالاری‌ها نخواهیم شد، ادامه داد: در برخی مدارک ادعایی آنها به‌وجود اورانیوم در یکی از سایت‌های کشورمان اشاره شده بود که بررسی‌ها نشان داد این موضوع اصلا وجود خارجی ندارد. امیدواریم با توافق‌های صورت گرفته، 4مورد ادعایی به‌زودی حل‌وفصل شود. از این موارد، آژانس اعلام کرد ابهام درباره یک مکان رفع شده و ابهام‌های موجود درباره 3مکان دیگر را هم باید تا پایان خردادماه پایان دهند. اسلامی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی می‌داند حقیقت برخلاف آن‌چیزی است که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند، تصریح‌ کرد: اسنادی که ۲۹اسفند سال‌گذشته باید ارسال می‌شد، در اختیار آژانس قرار گرفته و احتمالا تعدادی از نمایندگان این نهاد بین‌المللی برای مرور پاسخ‌ها به ایران می‌آیند و بعد گزارش نهایی خود را ارائه خواهند کرد. امیدواریم جمع‌بندی نهایی این گزارش براساس چارچوب‌های منطقی و کارشناسی باشد.

آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی‌اتمی کشورمان درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای توافق‌هسته‌ای نیز گفت: جمهوری‌اسلامی ایران همواره در مسیر اعتمادسازی گام برداشته‌ و ابهام‌های موجود را رفع کرده‌است، اما هیچ‌گاه حرف زور و غیرقانونی را نمی‌پذیریم. پس‌از انعقاد برجام، ایران به تعهدات خود عمل کرد، اما طرف‌های مقابل به تعهدهای خود عمل نکردند. امیدواریم طرفی که از توافق خارج شده، به همه تعهدات خود بازگردد.
اسلامی با بیان اینکه میزان ذخایر اورانیوم 20درصد و 60درصد کشور به‌همان مقداری است که در اسناد آژانس آمده، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر نگهداری میزانی از اورانیوم ۶۰درصد ازسوی ایران افزود: این میزان اورانیوم حدود 2.5کیلوگرم است که برای تولید رادیودارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی در بحث غنی‌سازی اورانیوم کوتاهی نکرده و همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده‌ و قانون راهبردی مجلس را به‌صورت کامل، مدنظر قرار داده‌است. این سازمان در چارچوب تدابیر مقام‌معظم‌رهبری و براساس مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی حرکت می‌کند. این مسئول ادامه داد: امروز فناوری پیشرفته را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و از حضور دانشجویان ایرانی در حوزه علوم و فنون پیشرفته جلوگیری می‌کنند. هدف ما خارج شدن از این سلطه بوده‌است و این هدف محقق شده و زنجیره ماشین‌های پیشرفته، نقطه قوتی است که آنها را از ادامه طرح فشار حداکثری منصرف کرده و خودشان اعلام کردند فشار حداکثری شکست خورده و خود را برای بازگشت به برجام آماده کردند. آنها در این دوره خواسته‌های قبلی خود را مطرح کردند، اما با پاسخ دندان‌شکن ایران مواجه شدند. 

مکث
چرخه سوخت کاملا ایرانی است

رئیس سازمان انرژی‌اتمی کشورمان گفت: آنچه در فناوری هسته‌ای ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، به‌صورت کامل ایرانی است. ممکن است یک‌سری اقلام خریداری شود، اما مهم ضرورت تشخیص فناوری است که با تحقیقات به‌دست آمده ‌است. امروز چرخه سوخت در ایران، از نقطه صفر معدن تا مجتمع‌ها و صفحاتی که تولید می‌شود، کاملا ایرانی است و این صنعت و ظرفیت در اختیار همه کشورها نیست و در انحصار تعداد معدودی از کشورها قرار دارد و ایران این انحصار را شکسته‌است. محمد اسلامی افزود: به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کاملا ایرانی گام برداشته‌ایم و مطمئن هستیم با هماهنگی‌‌ها و بررسی‌هایی که در مراکز علمی و پژوهشی انجام شده، این گام جدید در حوزه برق هسته‌ای کمک می‌کند کشور تراز بهتری در حوزه نیروگاهی به‌دست آورد. وی همچنین درباره مرکز یون درمانی هم عنوان کرد: ساخت بخش ساختمانی‌ این مرکز به‌دلایل مختلف تأخیر داشته‌است و امیدواریم به‌زودی مشکل رفع شود. قرار است از هفته‌های آینده نصب تجهیزات آغاز شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید