• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157455
+
-

تحلیل یک کارشناس در واکاوی حادثه تروریستی مشهد

دشمن به‌دنبال ‌همسایه‌هراسی است

گفت‌وگو
دشمن به‌دنبال ‌همسایه‌هراسی است

رضا سراج، کارشناس رسانه گفت: حادثه تروریستی در مشهد مقدس و حرم رضوی را نباید تنها از یک منظر مورد بررسی قرار داد، بلکه این اتفاق ناشی از نارضایتی کشورهای بلوک غرب از نزدیکی 3کشور شرقی ایران، پاکستان و افغانستان و ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این کشورهاست. وی با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی برای تحقق مطالبات نظام سلطه فعالیت می‌کنند، گفت: رسانه‌ها خود را با سیاستگذاری بخش بالادستی خود که تابع نظام سلطه است، هماهنگ می‌کنند. آنان محورهایی را در رسانه‌های خود برجسته می‌کنند که براساس خواست این نظام باشد. در مسئله تروریست و تعریف آن نیز شاهد دوگانگی و دوگانه‌انگاری هستیم. درواقع هنگامی که جریان تکفیری در عراق، سوریه، فلسطین اشغالی و یمن دست به کشتار انسان‌ها می‌زند کوچک‌ترین واکنشی از سوی رسانه‌ها دیده نمی‌شود، اما اگر مردم از خود در همین سرزمین‌ها دفاع کنند، تروریست نامیده شده و مورد حمله رسانه‌ای قرار می‌گیرند.
سراج ادامه داد: در چنین شرایطی اگر فردی در اروپا با چاقو به کسی حمله می‌کند بلافاصله همه رسانه‌ها به پوشش اخبار آن پرداخته و ضارب را تروریست خطاب می‌کنند، اما اگر همین اتفاق در ایران رخ دهد، کسی تروریست خطاب نشده و اقدام انجام شده در حد یک قتل تقلیل داده می‌شود.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه بخشی از سیاستگذاری رسانه‌ای نظام سلطه، اسلام‌هراسی و ایجاد اختلاف میان مذاهب مختلف اسلامی با یکدیگر است، تأکید کرد: نظام سلطه با بهره‌گیری از ابزار رسانه به‌مثابه یک ماشین جنگی، جنگ شناختی را با کشورهای هدف خود آغاز کرده است. در این جنگ آنان تلاش دارند تا مدیریت فکر و اندیشه افراد را در اختیار خود گرفته و با استفاده از این روش، علاوه بر اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی به‌گونه‌ای عمل کنند که میان مذاهب مختلف اسلامی نیز بذر نفاق و دشمنی را ایجاد کنند تا در آینده با استفاده از آن به اهدافی که دارند، دست پیدا کنند.
سراج تأکید کرد: دشمن با طراحی این حمله تلاش دارد در داخل کشور فضای بیگانه‌هراسی و بیگانه‌ستیزی را با محوریت اهل سنت و تشیع رقم بزند. خوشبختانه در کشور هم تشیع و هم اهل تسنن آن حادثه را قاطعانه محکوم کردند و با انجام آن خطی را که دشمن دنبال می‌کرد، ناکام گذاشتند.
وی با واکاوی ریشه حادثه تروریستی در حرم رضوی، این اتفاق را اقدامی برنامه‌ریزی شده و هدفمند از سوی دشمن برای از بین بردن ثبات و آرامش کشور دانست و افزود: معتقدم دشمن در تلاش است کشور را با چنین اقداماتی به بی‌تعادلی و بی‌ثباتی بکشاند. در این مسیر و قبل از وقوع این حادثه شاهد خط روانی و ادراکی افغان‌هراسی در کشور بودیم که برخی آن را ترویج می‌کردند.
وی اضافه کرد: با ایجاد تفکر افغان‌هراسی، اتفاق مشهد رخ داد و رسانه‌های بیگانه با تلاش شبانه‌روزی کوشیده‌اند این خط را در ذهن مردم تقویت کنند که اتباع افغانستان افرادی خطرناک هستند و از این رهگذر ایران را به بی‌تعادلی و بی‌ثباتی بکشانند.
وی با بیان اینکه نباید از کنار ابعاد دیگر این حادثه به‌سادگی عبور کرد، گفت: نکته مهم این است که ارتباط مهمی میان حوادث تروریستی اخیر در کابل و حادثه مشهد وجود دارد. معتقدم جریان تکفیری همچنان که در کابل در حال ناامن‌سازی است در پاکستان نیز این خط را دنبال می‌کند. به‌نظر می‌رسد اتفاقاتی که در این منطقه در حال رخ دادن است ناشی از نزدیکی ایران، پاکستان و افغانستان به یکدیگر و ایجاد زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری میان آنان است.
سراج گفت: نزدیکی راهبردی میان 3کشور شرقی ایران، پاکستان و افغانستان خوشایند برخی کشورهای غربی و وهابی نیست و این کشورها طبیعتا با ناامن‌سازی‌هایی که ایجاد می‌کنند تلاش دارند به فضای راهبردی شکل گرفته خدشه وارد کرده و از این طریق از نزدیکی این 3کشور با هم جلوگیری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید