• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157436
+
-

دستچین خوشه‌های طلایی در 6استان

مراکز خرید تضمینی گندم در 11استان مستقر شده‌اند / پیش‌بینی تولید گندم امسال بیش از 9 میلیون تن است

گزارش
دستچین خوشه‌های طلایی در 6استان

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

برداشت خوشه‌های طلایی گندم در مناطق گرمسیری ازجمله سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام، فارس، کرمان، یزد و لرستان آغاز شده یا طی یک هفته تا 10روز آینده آغاز می‌شود؛ با وجود این، گندمکاران و مسئولان همچنان به بارش‌های اردیبهشت امید دارند تا بلکه برداشت و تولید گندم را افزایش دهد.
سطح کشت گندم آبی سال‌جاری در کشور یک‌میلیون و ۹۰۰هزار هکتار و سطح کشت گندم دیم ۳میلیون و ۹۵۰هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از ۹میلیون تن
برداشت شود.
علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی هم تأکید کرده است میزان خرید تضمینی گندم درصورت بارندگی‌های مطلوب در اردیبهشت پیش‌رو به ۵.۵میلیون تن برسد.

استقرار مراکز خرید در استان‌ها
معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه برداشت گندم در مناطق گرمسیری آغاز شده است به همشهری می‌گوید: امیدوار هستیم با بارندگی‌های اردیبهشت سطح عملکرد مزارع افزایش یابد و به همین دلیل، فعلا پیش‌بینی دقیقی برای میزان تولید در سال‌جاری نمی‌توان داشت.
علیرضا مهاجر اما تأکید می‌کند هم‌اکنون مراکز خرید تضمینی گندم در 11استان  مستقر شده‌اند.
خرید گندم سیستان‌وبلوچستانی‌ها در 11مرکز سیستان‌وبلوچستان، نخستین استانی است که برداشت خوشه‌های طلایی گندم را در هفته ابتدایی فروردین و با حضور مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی از گندمزارهای دشت پیشین شهرستان راسک آغاز کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری ٢۶هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است، می‌گوید: عمده ارقام گندم کشت شده گندم سیروان، سارنگ، سحر، سیوند، نارین و... است.
امان‌الله طوقی می‌افزاید: گندم مازاد بر مصرف به‌صورت خرید تضمینی در ۱۱مرکز خرید در شهرستان‌ها خریداری می‌شود.

شروع خرید تضمینی
در کنار سیستان‌وبلوچستان که از 5فروردین برداشت گندم را آغاز کرد، کشاورزان هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، فارس و خوزستان هم دست به‌کار شده‌اند.
این را رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران می‌گوید و به همشهری توضیح می‌دهد: هم‌اکنون برداشت گندم در این 6استان شروع شده و دیگر مناطق گرمسیری هم به مرور به این آمار اضافه می‌شوند.
علیقلی ایمانی با بیان اینکه ثبت سامانه‌ای گندم برداشت شده از روز گذشته (چهارشنبه، 17فروردین) آغاز شده است، می‌افزاید: خرید تضمینی گندم نیز همزمان با شروع ثبت سامانه‌ای آغاز شد.
او پیش‌بینی تولید گندم امسال را بیش از 9میلیون تن و تا 10میلیون تن می‌داند و می‌گوید: البته باید توجه داشت که کشاورزی ریسک بالایی دارد و این اعداد در شرایطی است که اتفاق خاصی رخ ندهد.  ایمانی البته با اشاره به شروع زمان داشت (دوره رشد و نمو) در مناطق سردسیر از 2تا 4ماه آینده تأکید می‌کند: هنوز زمان زیادی باقی مانده و عملکرد زمین‌های کشاورزی دیم با وقوع بارندگی در اردیبهشت می‌تواند افزایش یابد. گرچه ما به گندمزارهای دیم در استان‌های گرمسیر امیدی نداریم و بیشتر گندم دیم در استان‌های سردسیر چون کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌ها، اردبیل، گلستان، مازندران و خراسان شمالی است.

‌افزایش 30درصدی تولید
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه تولید گندم در استان‌هایی که برداشت را شروع کرده‌اند تاکنون 30درصد افزایش را نشان می‌دهد، می‌گوید: با وجود خشکسالی‌ها اما با توجه به اینکه خوزستان گندمزارهای آبی خود را توسعه داده پیش‌بینی ما این است که این استان در رتبه اول تولید گندم و فارس و گلستان هم در رتبه‌های
 بعدی قرار گیرند. ایمانی از دولت می‌خواهد نسبت به پرداخت به‌روز خرید تضمینی گندم اهتمام داشته باشد تا جلوی ورود دلالان، واسطه‌ها و سودجویان گرفته شود؛ زیرا تجربه نشان داده درصورت پرداخت دیرهنگام ممکن است واسطه‌ها حتی گندم را زیر قیمت خرید تضمینی از کشاورزان بخرند.

   ***
با تصویب شورای قیمت‌گذاری و تأیید این مصوبه در جلسه هیأت دولت، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۱۰هزار و ۵۰۰تومان تعیین و اعلام شده است و مبلغ یک هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم به دولت به ازای هر کیلوگرم به مبلغ مذکور اضافه خواهد شد. ۱۹هزار کمباین آماده برداشت گندم هستند و برای خرید این سطح ۱۱۰۰مرکز خرید تضمینی در استان‌ها پیش‌بینی شده است.‌

مکث
تولید یک میلیون تن گندم در خوزستان

‌خوزستان با تولید ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی مهم‌ترین استان تولید کشاورزی با تنوع ۱۳۸محصول است که ۱۴درصد تولیدات کشاورزی کشور را به‌خود اختصاص داده است. خوزستان قطب تولید گندم هم محسوب می‌شود؛ این استان سال زراعی گذشته حدود ۱.۲میلیون تن گندم تولید کرد که ۱.۱میلیون تن آن به‌صورت تضمینی خریداری شد و به‌طور میانگین حدود ۲۵درصد کل خرید تضمینی گندم متعلق به خوزستان بود. امسال هم پیش‌بینی شده است این استان در رده نخست تولید گندم قرار گیرد. رئیس جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه 358هزار هکتار گندم آبی و 127هزار هکتار گندم دیم در این استان کشت شده است به همشهری می‌گوید: شرایط در گندمزارهای آبی خوب است، اما حدود 70درصد دیم‌زارها قابلیت برداشت ندارند؛ مگر اینکه در اردیبهشت شاهد بارندگی باشیم و برخی شهرستان‌های شمال شرق برداشت کمی داشته باشند. خدارحم امیری‌زاده با بیان اینکه پیش‌بینی تولید امسال خوزستان هم مانند سال گذشته است، می‌افزاید: 85هزار هکتار از گندمزارهای خوزستان به کشت قراردادی گندم نان اختصاص یافته است. او با تأکید بر اینکه خسارت خشکسالی سال گذشته کشاورزان خوزستان به‌طور کامل پرداخت شده است، تصریح می‌کند: امسال هم کشاورزان بیمه‌شده خسارت کامل دریافت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید