• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157184
+
-

امید تازه برای درمان سریع تر سرطان

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

روزنه جدیدی به روی بیماران مبتلا به سرطان برای درمان این بیماری پیش‌رونده باز شده است. یک آزمایش جدید بر مبنای هوش مصنوعی، می تواند با تجزیه و تحلیل تومورهای سرطانی، بهترین ترکیب دارویی برای فرد بیمار را پیش بینی کند. 
به گزارش دیلی میل، این آزمایش موفقیت آمیز، نتیجه را طی 24 ساعت ارائه می کند و بسیار دقیق تر از رویکردهای آزمایشی ژنتیک برای شخصی سازی درمان هر فرد بیمار است. 

غلبه بر روش های زمانبر فعلی
سلول های سرطانی معمولا با سرعت منتشر می شوند، فرایندی که متوقف کردن آن پس از شروع کار سختی است. در این شرایط واکنش های زودهنگام بهترین اسلحه در برابر سرطان است درحالی که یافتن یک داروی مناسب برای درمان، فرایند زمانبری است. اما این آزمایش جدید در صدد برطرف کردن این دو مشکل است: این روش، با ارائه نتیجه سریع به پزشک کمک می کند تا بهترین ترکیب دارویی را برای درمان فرد مبتلا به سرطان در نظر بگیرد. 
این روش تعیین کننده با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده هایی از نمونه تومور،‌ به نسبت تکنیک‌های فعلی، با دقت بیشتری پاسخ بیمار را به ترکیبات دارویی تخمین می زند. 
نتیجه این آزمایش طی 24 تا 48 ساعت ارائه می شود. این سرعت بالا، یعنی که این تکنیک، زمان طلایی را در اختیار پزشکان برای تصمیم‌گیری سریع برای بهترین درمان می گذارد. 

یک روش حیاتی
محققان معتقدند این فناوری می تواند در غلبه بر سرطان و مقاومت درمانی بسیار حیاتی باشد و به پزشکان اجازه می‌دهد کارکرد ترکیب دارویی را تحلیل کنند. درحالی که تحلیل های ژنتیک تومورها، می تواند جهش هایی را که منجر به رشد سرطان می شود- که برخی از آنها می تواند هدف درمان قرار بگیرد- نشان دهد، این اطلاعات به تنهایی پیش‌بینی‌های دقیق کافی برای انتخاب ترکیبات دارویی ارائه نمی دهد. 
اودای بانرجی، رهبر این مطالعه و استاد فارماکولوژی سرطان مولکولی در موسسه تحقیقات سرطان لندن، گفت: آزمایش ما اثبات مفهومی برای استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل تغییرات در نحوه جریان اطلاعات در سلول‌های سرطانی و پیش‌بینی چگونگی واکنش تومورها به ترکیبی از داروها را ارائه می‌کند. 
با سرعت بالای پاسخ‌دهی این آزمایش که به کمتر از 2 روز می رسد، این آزمایش پتانسیل این را دارد تا به پزشکان کمک کند در بهترین زمان، بهترین تصمیم را برای درمان فرد مبتلا به سرطان بگیرند. به اعتقاد بانرجی، این یک قدم مهم برای حرکت به جلو و تمرکززدایی از روش هایی است که با تشخیص جهش ژنتیکی، داروی مورد نظر را تجویز می‌کنند. 
یافته‌های ما نشان می‌دهد که رویکرد نوآورانه ما امکان‌پذیر است و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری نسبت به تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول‌های غیرکوچک انجام می‌دهد. 

آزمایش ترکیبات دارویی
دانشمندان در مرکز تحقیقات سرطان لندن این تکنیک جدید را با آزمایش روی سلول های سرطانی جداگانه در آزمایشگاه و همچنین سلول های سرطانی گرفته شده از مایع ریه در افراد مبتلا به سرطان ریه امتحان کردند. 
آنها با استفاده از یک الگوریتم، حساسیت سلول ها را به داروهای سرطانی جداگانه پیش بینی کردند و دریافتند که این تکنیک می تواند پاسخ جداگانه به داروها را بسیار دقیق‌تر از رویکردهای ژنتیکی پیش بینی کند. 
محققان سپس از همان رویکرد مشابه برای پیش بینی حساسیت به ترکیب دارویی با استفاده از 21 ترکیب دارویی مختلف استفاده کردند. در مجموع از بین 252 ترکیب دارویی، 128 ترکیب سطوحی از هم افزایی را نشان دادند به این معنی که اثر ترکیبی آنها از اثر هر دارو که با هم جمع شده بود، بیشتر بود. 
محققان توانستند اثربخشی ترکیباتی که قبلا امیدوارکننده بودند را تایید کنند و همچنین ترکیبات جدید ممکن را نیز شناسایی کنند. آنها عنوان کردند که این اولین نمونه آزمایشی است که می تواند پیش بینی های شخصی سازی شده ای را ارائه دهد که می گوید کدام ترکیبات دارویی در افراد مختلف مؤثر است. 
محققان سلول های تومور بیماران مبتلا به سرطان ریه را آزمایش کردند تا 7 دارو را روی 52 بیمار که رشد و انتشار بیماری در آنها فعال بود، امتحان کنند. اما این تحقیقات پایان کار نیست، آنها برای نتایج بهتر، یک مطالعه دنباله‌دار بزرگتر را برنامه ریزی کرده اند. کریستین هلین، رئیس این موسسه گفت: یکی از بزرگترین چالش های پیش‌روی ما توانایی سرطان برای تکامل و مقاوم شدن در برابر دارو است. ما انتظار داریم که آینده درمان سرطان در ترکیب روش‌های درمانی برای غلبه بر مقاومت سرطان نسبت به درمان باشد، اما ما باید در پیش‌بینی اینکه کدام ترکیب دارویی برای بیماران فردی موثرتر عمل می‌کند، بهتر عمل کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید