• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157124
+
-

آمریکا به دنبال براندازی عمران خان

جهان‌نما
آمریکا به دنبال براندازی عمران خان

تداوم حضور عمران خان در راس قدرت اجرایی در پاکستان به خطر افتاده و نخست‌وزیر، نگران از برکناری‌اش توسط نمایندگان، درخواست انحلال پارلمان را داده که با موافقت رئیس‌جمهور روبه‌رو شده است.
به گزارش الجزیره، عمران خان بعد از آن درخواست انحلال پارلمان را مطرح کرد که نایب‌رئیس پارلمان، از برگزاری جلسه اعطای رأی اعتماد به عمران خان جلوگیری کرد. انتظار این بود که آرای عمران خان در این جلسه، به حد نصاب نرسد و او برکنار شود.
عمران خان مدعی است که آمریکا توطئه‌ای را برای برکناری او طراحی کرده است. به‌گفته او، آمریکا از نزدیکی‌اش به مسکو به‌شدت ناراحت است و به همین‌خاطر می‌خواهد او را از قدرت خلع کند. بسیاری می‌گویند که عمران خان، با کمک ارتش به قدرت رسیده و حالا از چشم امرای ارتش افتاده و به همین‌خاطر جایگاهش لرزان شده است. این گمانه در حالی مطرح است که دیروز، ارتش پاکستان اعلام کرد که کاری با سیاست ندارد. 
انحلال پارلمان، از سوی عمران خان به رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد شده و عارف علوی رئیس‌جمهور با این توصیه موافقت کرده است. در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری آمده است: «دکتر عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، توصیه نخست‌وزیر را پذیرفته است.»
براساس قانون، وقتی که پارلمان منحل می‌شود، باید انتخابات جدید طی 90روز برگزار شود. دیروز وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان اعلام کرد که دولت، انتخابات تازه را طی 90روز برگزار خواهد کرد. او در حالی این مسئله را در توییتر اعلام کرده است که براساس قانون، کمیسیون انتخابات و دفتر ریاست‌جمهوری باید در این‌باره اظهارنظر کنند.
عمران خان، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید را در نطقی تلویزیونی مطرح کرد. او در این صحبت‌ها از ایجاد دولت موقت برای برگزاری انتخابات خبر داد. او همچنین از هوادارانش خواسته است که در حمایت از او، در خیابان‌ها تظاهرات کنند. وزیر اطلاع‌رسانی هم به خبرنگاران گفته است دولت از یک طرح برای تغییر رژیم در این کشور توسط یک دولت خارجی خبردار شده است.
تصمیم‌های دیروز دولت، با مخالفت شدید احزاب مخالف مواجه شده است. بلاول بوتو زرداری رهبر ائتلاف مخالف دولت گفته است که تمامی گروه‌های مخالف به دیوان عالی پاکستان شکایت خواهند برد. از نظر آنها، تصمیم برای انحلال پارلمان و جلوگیری از برگزاری جلسه رأی اعتماد، غیرقانونی بوده است. احزاب مخالف موفق شده بودند برخی هم‌حزبی‌های عمران خان را متقاعد کنند که در جلسه رأی اعتماد، به اردوی مخالف بپیوندند و به نخست وزیر رأی عدم‌اعتماد بدهند. 
عمران خان در تابستان2018 با وعده مقابله با فساد واصلاح اقتصاد پاکستان به قدرت رسید و با وجود اینکه برخی شعارهایش را محقق نکرده، هنوز در میان برخی رای‌دهندگان محبوب است. با این حال حمایت‌ها از او به‌خاطر تورم سرسام‌آور و افزایش بی‌سابقه بدهی‌های خارجی کاهش پیدا کرده است.
علاوه بر اینها، به‌نظر می‌رسد که او با ارتش، بزرگ‌ترین حامی‌اش در راه رسیدن به قدرت هم به مشکل برخورده است. او پاییز پیش، حکم انتصاب رئیس جدید سرویس اطلاعاتی پرقدرت ارتش این کشور - آی‌اس‌آی - را امضا نکرد. با این حال هم عمران خان و هم ارتش وجود هرگونه اختلاف نظر و مشکل بین دو طرف را انکار می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید