• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157048
+
-

خطر کمتر اومیکرون برای کودکان زیر ۵سال

طبق تحقیقات انجام شده کودکان زیر 5سال هرچند به‌دلیل واکسینه نشدن و رعایت کمتر پروتکل‌های بهداشتی، بیشتر در معرض کووید-19 قرار دارند اما خطر این سویه به نسبت دلتا برای آنها کمتر است

فناوری
خطر کمتر اومیکرون برای کودکان زیر ۵سال

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

موج ابتلا به سویه اومیکرون و زیرسویه‌های آن در سراسر جهان به‌طور قابل توجهی کودکان را هدف قرار داده ‌است؛ آمار مراجعه به متخصصان اطفال  و بستری کودکان شاهد این مدعاست. بسیاری از کارشناسان زیرسویه BA.2 اومیکرون را عامل اصلی افزایش ابتلای کودکان می‌دانند.
به‌گزارش گلوبال‌نیوز، برخی کارشناسان مخالف این هستند که این زیرسویه برای کودکان خطرناک‌تر است اما آنها موافق عوامل زمینه‌ای هستند که منجر به افزایش مبتلایان در گروه سنی کودکان شده است.
ادوین مایکل یک اپیدمیولوژیست   مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه فلوریدا معتقد است که آمار پایین واکسیناسیون کودکان و بازگشایی کامل مدارس عامل اصلی روند صعودی ابتلای کودکان است. زیر 5ساله‌ها تنها گروهی هستند که هنوز هیچ واکسنی از سوی شرکت‌های سازنده برای آنها مجوز نگرفته است. این درحالی است که این گروه سنی همچنان عامل اصلی انتقال ویروس در میان خانواده‌هاست.  

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی 
کارلوس اولیویرا، متخصص کودکان در دانشگاه یل می‌گوید: کودکان زیر 5سال به‌شدت به خانواده و مربیان خود وابسته هستند، ایزوله کردن آنها سخت است. حفظ ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در طولانی مدت برای آنها تقریبا غیرممکن است، همه این عوامل موجب رشد نرخ ابتلا در میان این گروه سنی است.
اما طبق تحقیقی که از سوی دانشگاه Case Western Reserve آمریکا انجام شده است، کودکان زیر 5سال که به اومیکرون مبتلا شده‌اند به نسبت مبتلایان به دلتا، کمتر با خطر بیماری سخت تهدید شده‌اند. تمرکز روی نتایج سلامتی این گروه سنی که هنوز برای واکسینه شدن مجوز ندارند، نشان می‌دهد که آنها از اومیکرون کمتر از دلتا آسیب می‌بینند.
تیم تحقیقاتی نتایج سلامت بالینی را برای اطفال بیمار طی یک پنجره 14روزه پس از عفونت بررسی کرد. ازجمله عواملی که آنها بررسی کردند عبارت بود از: مراجعه به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و استفاده از تنفس مصنوعی.

خطر کمتر اومیکرون به نسبت دلتا
پملا دیویس یکی از محققان این تحقیق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مهم‌ترین نتیجه تحقیق ما این بود که بسیاری از کودکان با سویه اومیکرون بیشتر از دلتا مبتلا شده بودند اما آنهایی که به اومیکرون دچار شده بودند کمتر تحت‌تأثیر شدت بیماری قرار گرفته بودند. با این حال از آنجایی که تعداد زیادی از کودکان مبتلا به ویروس شده بودند، بیمارستان‌ها در ماه‌های زمستان به‌شدت با تخت‌هایی پر از بیماران کوچک اشغال شد.
بسیاری از مطالعات نشان داده است که سویه اومیکرون 6 تا 8برابر بیشتر واگیردارتر از سویه دلتاست. اما آمار بستری در اثر ابتلا به اومیکرون حدود 1.8درصد در مقایسه با آمار 3.3درصدی بستری بر اثر ابتلا به سویه دلتا، گواه خطر کمتر اومیکرون برای کودکان است. برای دستیابی به این یافته‌ها، این تیم تحقیقاتی پرونده سلامت الکترونیکی بیش از 651هزارو640کودک در آمریکا را که بین سپتامبر2021 و ژانویه2022 مبتلا شده بودند، بررسی کردند.

عوارض طولانی مدت
رانگ ژو، استاد انفورماتیک زیست‌پزشکی که عضو این تیم تحقیقاتی بود نیز گفت: تعداد بستری‌ها در این گروه سنی در ژانویه بسیار بالا رفت چرا که واگیری اومیکرون به نسبت دلتا بسیار بیشتر است. اما به این قضیه پی بردیم که خطر اومیکرون کمتر از دلتاست و شدت آن روی بدن کودکان و سلامتی آنها 16 تا 85درصد کمتر است. او همچنین توضیح داد که از آنجایی که بسیاری از کودکان زیر 5سال هنوز واکسینه نشده‌اند و به این بیماری مبتلا شده‌اند، عوارض طولانی مدت کووید روی مغز، قلب، سیستم ایمنی و سایر اعضای بدن آنها ناشناخته باقی مانده است و این نگران‌کننده است.
شرکت سازنده واکسن فایزر، قصد دارد به کودکان 6ماهه واکسن‌هایی بدهد که حاوی یک دهم دوز تجویز شده به بزرگسالان باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در وب‌سایت خود نوشت که کودکان بین سنین 6ماه تا 4ساله ممکن است به‌زودی برای گرفتن واکسن فایزر آماده شوند اما زمان دقیق آن را مشخص نکرد.

علائم کووید-19 در کودکان
کودکانی که به کووید مبتلا می‌شوند معمولا علائم ندارند یا علائم خفیفی نشان می‌دهند. اگرچه نسبت به بزرگسالان کمتر بیمار می‌شوند، برخی از آنها شدت بیشتری از علائم را تجربه می‌کنند. این اتفاق ممکن است به بستری و در موارد نادری به مرگ نیز منجر شود. همچنین احتمال خطر توسعه سندروم التهاب چند سیستمی در کودکان (MIS-C) نیز پس از ابتلا به کووید-19 وجود دارد.
طبق بیانیه کلینیک مایو، MIS-C روی اندام‌ها و بافت‌هایی مانند قلب و ریه‌ها که به‌شدت ملتهب می‌شوند، اثر می‌گذارد. این اتفاق البته نادر است اما می‌تواند هفته‌ها پس از ابتلا رخ بدهد و مشکلات جدی برای کودک به‌وجود بیاورد. کودکان همچنین در خطر ابتلا به کووید مزمن هستند که به عوارض طولانی مدت کووید گفته می‌شود. وزارت بهداشت کانادا در این‌باره گفت: افراد غیرواکسینه در مقایسه با واکسینه‌ها بیشتر احتمال بیماری دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید