• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157037
+
-

حذف سینما تیکت از سمفا

مهم‌ترین سایت پیش‌فروش بلیت سینماها کنار گذاشته می‌شود

مسعود پویا - روزنامه‌نگار

لو دادن اسامی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر در نهایت کار دست سینماتیکت داد؛ به‌طوری که رئیس سازمان سینمایی از حذف این سایت پیش‌فروش بلیت سینماها از سامانه سمفا خبر داد. عصر روز ۲۲بهمن تازه اهالی سینما در محل برگزاری اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر شده بودند که سایت سینماتیکت اسامی برگزیدگان را روی خروجی‌اش گذاشت؛ اتفاقی که عملا بزرگ‌ترین ضیافت سالانه سینمای ایران را از رونق انداخت. این اختتامیه‌ای بود که پیش از اعلام برگزارکنندگانش همه نام برنده‌های سیمرغ را می‌دانستند. البته که سینماتیکت بعد از چند دقیقه اسامی برگزیدگان جشنواره را از صفحه‌اش حذف کرد، ولی همان انتشار چند دقیقه‌ای کار خودش را کرد و بارها بازنشر شد. بعد از پایان جشنواره مدیران وزارت ارشاد وعده برخورد با متخلفان را دادند و در نهایت هم به‌گفته رئیس سازمان سینمایی اقدامات قانونی در مورد سایت سینماتیکت آغاز شده است؛ هرچند با گذشت بیش از ۵۰روز هنوز مشخص نشده که چه‌کسی فهرست برگزیدگان جشنواره فیلم فجر را لو داده است. اینطور که محمد خزاعی گفته، تاوان همکاری نکردن مدیران سینماتیکت، حذف از سامانه سمفاست که معنی‌اش پایان کار مهم‌ترین سایت پیش‌فروش بلیت‌ سینماهاست.

رئیس سازمان سینمایی: سینماتیکت به‌دلیل تخلف حذف می‌شود
 رئیس سازمان سینمایی تخلف سینماتیکت در ماجرای لو رفتن فهرست برگزیدگان جشنواره فیلم را محرز دانسته و از اقدامات قانونی انجام شده خبر داده است. محمد خزاعی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «مدیر محترم این شرکت که آرای جشنواره را لو داده بود به سازمان سینمایی آمد و جلساتی هم با حضورش تشکیل شد. در نهایت اما ایشان حاضر به همکاری با سازمان سینمایی نشد و اعلام نکرد که فهرست برگزیدگان جشنواره چگونه در اختیار این سایت قرار گرفته است؛ بر همین اساس و به‌دلیل همکاری نکردن مدیر این سایت اقدامات قانونی انجام شد. اول طرح شکایت در دادگاه فرهنگ و رسانه و بعد حذف سینماتیکت از سامانه سمفا.» اگر آنچه رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده اتفاق بیفتد، عملا شاهد کنار گذاشته شدن بزرگ‌ترین سایت پیش‌فروش بلیت‌های سینما خواهیم شد. سایت سینماتیکت از اسفند سال۹۰ راه‌اندازی شد. در صفحه اصلی سینماتیکت، اطلاع‌رسانی اخبار و حاشیه‌های اکران سینماها و برنامه‌های نمایش فیلم‌ها به‌عنوان اهداف اصلی این سایت اعلام شده است. البته کار اصلی سینماتیکت رزرو آنلاین بلیت سینماهاست؛ کاری که سینماتیکت سال‌ها به‌صورت انحصاری انجامش داد. حتی زمانی که در انتهای دهه۹۰ پای رقبایی هم به ماجرا باز شد، باز هم سینماتیکت جایگاه خودش را حفظ کرد. از راه‌اندازی سمفا توسط مدیریت سابق سینما، به‌عنوان اقدامی برای شکستن انحصار بلیت‌فروشی نام برده می‌شد. هرچند سمفا در نهایت به‌دلیل مشکلات فنی چنان که باید نتوانست باری از دوش بلیت‌فروشی آنلاین بردارد؛ به همین دلیل اگر تهدید رئیس سازمان سینمایی جدی باشد، باید فکری به حال جایگزین برای سایت سینماتیکت کرد. حذف ناگهانی سینماتیکت با توجه به ضعف‌های جدی سمفا، خودش مسئله اکران و بلیت‌فروشی آنلاین را دچار حاشیه‌ها و بحران‌های جدی خواهد کرد.

اتهام؛ سرقت اطلاعات
در همین رابطه مسعود نقاش‌زاده، دبیر جشنواره چهلم فجر هم کار سایت سینماتیکت را سرقت اطلاعات دانسته است. نقاش‌زاده به تسنیم گفت: «مجموعه‌ای از اقدامات صورت گرفت که جشنواره و سازمان سینمایی را هرچه بیشتر دچار چالش کنند. این امری غیرعادی است که آرای هیأت داوران که درواقع اطلاعات محرمانه دبیرخانه جشنواره است، به‌صورت غیرقانونی و غیرمجاز منتشر شود. هرکسی می‌داند که آرای هیأت داوران تا پیش از اعلام در جلسه اختتامیه، محرمانه تلقی می‌شود و حتی نامزدهای یک رشته، هم نمی‌دانند دقیقا کدام‌یک برنده است؛ اگر بدانند که جذابیتی برایشان ندارد به اختتامیه بیایند. در همه دنیا هم همینطور است.
نقاش‌زاده در توضیح این نکته که سایت سینماتیکت در بیانیه‌اش اعلام کرده ما در شاهراه اطلاعاتی قرار و با هنرمندان و سینماگران ارتباط داریم و به این ترتیب به آرای هیأت داوران دسترسی پیدا کرده‌ایم، نیز گفت: این ادعای آنها واقعا غیرمنطقی است. نخستین مرحله در عملکرد آنها دسترسی غیرمجاز به اطلاعات است. این اطلاعات را از هر طریقی به‌دست آورده باشند، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه دبیرخانه جشنواره محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند ادعا کنید، یکی از هنرمندان این اطلاعات را در اختیار شما قرار داده یا از طریق دبیرخانه جشنواره به آن دست یافته‌اید. تلاش برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه دبیرخانه، عملی غیرقانونی و نوعی سرقت اطلاعات است. سینماتیکت «این اطلاعات را از هر طریقی به‌دست آورده باشد، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه دبیرخانه جشنواره محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند ادعا کنید یکی از هنرمندان این اطلاعات را در اختیار شما قرار داده یا از طریق دبیرخانه جشنواره به آن دست یافته‌اید. تلاش برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه دبیرخانه، عملی غیرقانونی و نوعی سرقت اطلاعات است. مرحله دوم، انتشار غیرمجاز این اطلاعات است. در مورد انتشار غیرمجاز، مسئولین سینماتیکت می‌گویند حاصل یک خطای انسانی بوده و اپراتور سایت نباید در آن زمان اطلاعات را منتشر می‌کرده است. این عذر بدتر از گناه است؛ زیرا موضوع فقط انتشار اطلاعات نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :