• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207158
+
-

اختلال در سمفا احتمال تخلف در گیشه

سامانه سمفا به‌عنوان سامانه جامع گیشه سینماها چند روزی است که دچار اختلال شده است. بررسی آمارهایی که در حال حاضر در خروجی «سمفا» مشاهده می‌شود، به‌خوبی نشان‌دهنده اختلال این سامانه در ثبت ارقام مرتبط با فروش فیلم‌هاست. به‌عنوان مثال، روابط‌عمومی فیلم «هتل» ۶روز پیش خبر عبور مجموع فروش این فیلم از مرز ۵۰میلیارد تومان را به‌صورت رسمی برای رسانه‌ها ارسال کرد و با لحاظ‌کردن شیب فروش این فیلم از ابتدای اکران، انتظار این است که تا به امروز فروش این فیلم به مرز ۶۰میلیارد تومان نزدیک شده باشد، اما رقم مجموع فروش فیلم در سامانه سمفا روی ۴۵میلیارد تومان متوقف مانده است. این محاسبه درباره دیگر فیلم‌ها هم صدق می‌کند و عجیب‌تر اینکه اگر تعداد کل مخاطبان سینمای ایران طی هفته اخیر را با آمار مخاطبان در بازه‌های مشابه در هفته‌های گذشته مقایسه کنیم، با ریزش نزدیک به ۲۵۰هزار نفری مواجه می‌شویم که نمی‌تواند با واقعیت همخوان باشد.

امکان تخلف همیشه وجود دارد
پویا سعیدی‌پور، مدیر پردیس زندگی در این زمینه می‌گوید: تخلف مالی در هر صورتی امکان‌پذیر است! چه گزارش باشد و چه نباشد، چه اختلاف وجود داشته باشد یا نباشد. اگر سینمادار یا تهیه‌کننده‌ای هست که سینماهای زیادی دارد و بلیت سینما دست اوست، می‌تواند بلیت مراجعه را برای فیلم‌های خود بسوزاند و بلیت فلان فیلم را به‌جای بلیت فیلم دیگر بدهد و مثلا بگوید این ارجاعی گیشه بوده و مشتری مرجوع کرده است. این را در هر شرایطی می‌توانید انجام دهید. این به وجدان طرف برمی‌گردد. در هیچ شرایطی نمی‌توانید بگویید این تخلفات مالی برطرف می‌شود. مگر اینکه از طرف هر فیلم یک نماینده در گیشه بنشیند که عملا شدنی نیست.
پویا سعیدی‌پور که با مهر گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه بیان کرد: من معتقدم که بودن سامانه‌ای مثل «سمفا» بهتر از نبودن آن است. تنها مشکل «سمفا» این بود که از اول چرخ را اختراع کرد و کارهای خوب قبلی را ادامه نداد. از ابتدا برنامه‌نویسی جدید و شکل جدیدی را درست کرد که چند باگ اساسی و کلی دارد و دوستان در رفع آن تلاشی نمی‌کنند. یک مشکل اصلی این است که به‌محض قطع‌شدن اینترنت دسترسی شما به همه‌‌چیز قطع می‌شود؛ یعنی نسخه خارج از وب ندارد که به‌صورت آفلاین کار کند. این مشکل را از ابتدا داشتیم و از اوایل راه‌اندازی «سمفا» هم گفتیم، اعلام کردیم و توضیح دادیم و بارها جلسه گذاشتند و گفتند عیب‌ها را بگویید و ما گفتیم، ولی برطرف نشده است. اینکه چه حساسیتی روی این موضوع وجود دارد را نمی‌دانم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید