• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 157008
+
-

رونق گردشگری شهری در بهار 1401تهران

نوروز امسال رکورد حضور شهروندان در بسیاری از مراکز گردشگری پایتخت شکست

گردشگری
رونق گردشگری شهری در بهار 1401تهران

 2سال بعد از هجوم کرونا به ایران، در نوروز 1401باز هم سفر‌های نوروزی شدت گرفت و جاده‌ها و هتل‌های شهرستان‌ها پر از جمعیت شدند، اما اتفاق دیگری که در این میان رخ داد، شکستن رکورد‌های گردشگری در داخل پایتخت بود. به گزارش همشهری، استقبال ساکنان و مسافرانی که به تهران آمده بودند از فضا‌های گردشگری پایتخت، پدیده‌ای بود که انتظار آن نمی‌رفت، اما امکانات پیش‌بینی شده باعث شد که فضا‌های گردشگری ظرفیت پذیرش شهروندان را داشته باشند.
در فروردین99 مراکز گردشگری تعطیل بودند. در فروردین سال1400 برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران شامل کارناوال‌های نوروزی و گروه‌های مختلف موسیقی شاد و موسیقی محلی در بسیاری از محله‌های شهر به اجرا درآمد، اما مشکل محدودیت‌های بیماری کرونا و فضای عمومی ابتلا به این ویروس باعث نگرانی و خودداری شهروندان از حضور در مکان‌های عمومی می‌شد. واکسیناسیون عمومی شروع نشده بوده؛ حتی همه کادردرمان هم واکسن دریافت نکرده بودند. نوروز سال قبل که با آمار فوت 3رقمی در اواخر اسفند شروع شده بود در پایان تعطیلات به آمار بیش از 100نفر رسید و نشان می‌داد که بیماری همچنان در حال پیشرفت است.
امسال شرایط تفاوت داشت. با وجود اینکه اواخر اسفند هشدار‌هایی درباره احتمال افزایش مجدد مبتلایان داده شده بود، اما واکسیناسیون گسترده و کاهش تدریجی تعداد فوتی‌ها باعث شد که مردم پس از 2نوروز، امسال را بدون رفت‌وآمد نگذرانند؛ حتی گشت‌و‌گذار در شهر‌ هم افزایش پیدا کرد و آمار‌های ورودی به فضا‌های گردشگری شهر این موضوع را به‌وضوح نشان می‌دهد. رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران از تبدیل تهران به یکی از قطب‌های گردشگری کشور در نوروز جاری خبر داد و گفت: «تهران در نوروز امسال به مقصد گردشگران تبدیل شد؛ به‌گونه‌ای که براساس اعلام میراث فرهنگی، ضریب اشغال هتل‌های تهران به حدود ۹۰درصد رسیده است و به‌گفته مسئولان میراث فرهنگی، شاهد رشد ۱۰۰درصدی بوم‌گردی در تهران بودیم.»
مهرشاد کاظمی با بیان اینکه هدف ما تبدیل تهران به یکی از قطب‌های گردشگری بود که نوروز امسال محقق شد، گفت: «هدف بزرگ ما محقق شد و امیدواریم ادامه داشته باشد.»
یک احتمال این بود که مکان‌‌های گردشگری شهر به‌دلیل استقبال کم‌سابقه شهروندان توانایی پاسخگویی را نداشته باشند و در این زمینه مشکلات یا حوادثی روی دهد، اما پیش‌بینی‌های لازم باعث شد که زیرساخت‌های ضروری  برای خدمات‌رسانی فراهم باشد.
به‌گفته رضا سیفی، دستیار رسانه‌ای شهردار تهران، امسال با تدارک ویژه شهرداری، رکورد گردشگری برخی اماکن گردشگری شکسته شد و به شکل بی‌سابقه‌ای مورد استقبال مردم قرار گرفت. تخفیف‌های ویژه و حتی رایگان‌سازی‌ برخی‌خدمات، اطلاع‌رسانی، هم‌افزایی با وزارت میراث و گردشگری و راه‌اندازی تورهای عمومی و اختصاصی در این رکوردشکنی مؤثر بودند. افتتاح آزمایشی شهربازی و نمایشگاه اسباب‌بازی‌ایرانی، پارک موضوعی و ورزش‌های هیجانی و راه‌اندازی موزه اتوبوس‌های قدیمی در برج میلاد و بازارچه‌های فرهنگی هنری و صنایع‌دستی و مجموعه رستوران‌ها و مراکز پذیرایی، نورافشانی و برگزاری برنامه‌های جذاب هنری و نمایشی در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد و دریاچه خلیج‌فارس سهم بسزایی در مقصد شدن تهران در حوزه گردشگری داشتند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :