• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156954
+
-

شروع بهاری بورس

رشد قیمت‌های جهانی، چشم‌انداز امیدبخشی را برای شاخص بورس در سال جدید به‌وجود آورده است

بورس
شروع بهاری بورس

بورس تهران سال جدید را با صعود آغاز کرد؛ به‌طوری که در همان هفته نخست سال جدید شاخص بورس 3درصد رشد کرد. تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش قیمت جهانی کالاهای پایه می‌تواند در سال جدید اثر مثبتی بر بورس داشته باشد و منجر به رشد شاخص‌ها شود.
به گزارش همشهری، سال 1400سال خوبی برای بورس نبود و خاطره خوشی از بازار سرمایه برای سهامداران بر جای نگذاشت چرا که بعد از یک دور رشد‌های خیره‌کننده در سال 1399شاخص بورس وارد یک چرخه نزولی شد و تعداد زیادی از سهامداران متضرر شدند اگرچه درروزهای آخر سال شاخص بورس شروع به رشد کرد و در مجموع این شاخص با 6درصد رشد، سال را به پایان رساند، اما شاخص کل هم وزن در سال گذشته 21درصد و شاخص شناور آزاد هم 4درصد افت کردند. درسال گذشته همچنین ارزش کل معاملات در مقایسه با سال قبل 26درصد افت کرد که نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته به شکل محسوسی کاهش یافته است. درسال جدید اما بازار سهام کار خود را با شرایط متفاوتی آغاز کرد به‌طوری که در همان هفته نخست معاملات یعنی از 6تا 10فروردین شاخص بورس 3درصد رشد کرد و ارزش کل معاملات به بیش از 24هزار میلیارد تومان رسید. در این هفته شاخص کل بورس تهران بعد از ماه‌ها از مرز یک میلیون و 400هزار واحد عبور کرد و این امیدواری را ایجاد کرد که در سال‌جاری روند صعودی شاخص بورس تداوم یابد.

دلایل رشد
به‌نظر می‌رسد سال جدید با سال گذشته تفاوت‌های زیادی داشته باشد که علت اصلی آن به رشد قیمت کالاهای پایه(کامودیتی) در سطح جهانی بازمی‌گردد. به زعم بسیاری از تحلیل‌گران بازارسهام ایران کامودیتی محور است و رشد قیمت جهانی این محصولات اثرات عمیقی بر بازار سهام دارد. از اواخر سال گذشته که جنگ در اوکراین آغاز شده است قیمت نفت و گاز به‌شدت رشد کرده‌اند و این موضوع می‌تواند اثر مثبتی بر برخی صنایع بزرگ در بازار سهام داشته باشد و منجر به افزایش درآمد آنها شود. هم‌اکنون قیمت نفت در محدوده 104دلار است و قیمت گاز طبیعی در آمریکا هم در 3ماهه اخیر دو‌برابر افزایش یافته و قوی‌ترین رالی قیمتی را از ۲۰۰۹ به این سو ثبت کرده است. در همین حال بهای گاز طبیعی اروپا هم با رشد ۹۰ درصدی یک رکورد جدید برجای گذاشته است. رالی قیمت‌های جهانی، بازار فلزات کمیاب را هم بی‌نصیب نگذاشته است. به‌طوری که آلومینیوم، مس، فولاد، لیتیوم، پلاتینیوم، پالادیوم، روی و اورانیوم هم به بالاترین رکوردهای تاریخی رسیدند و این موضوع می‌تواند سهام شرکت‌های این گروه را در بورس تحت‌تأثیر قرار دهد. برآورد می‌شود تحت‌تأثیر رشد قیمت جهانی کالاهای پایه، سهام شرکت‌های صادرات محورکه بخش مهمی از ارزش بورس را در اختیار دارند با رشد مواجه شوند و این موضوع منجر به رشد شاخص‌های بورس شود.

پیش‌بینی آینده 
علی مرتضوی یک کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر افزایش قیمت کالاهای پایه بر بازار سهام و آینده بازارسهام گفت:کالاهای اساسی(کامودیتی) به‌ویژه فلزات اساسی و گرانبها به‌طور ویژه‌ای با ثبت رشد‌های 2 و 3 رقمی در حال ثبت رکوردهای 100ساله هستند و این موضوع آینده بازار‌های سهام را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.او با بیان اینکه افزایش تورم جهانی، برنامه افزایش نرخ‌های بهره و تنش ژئوپلیتیک بین قدرت‌های اقتصادی، 3 بازیگردان اصلی بازارهای مالی در آینده هستند توضیح داد: تنها تهدیدی که می‌تواند این چرخه صعودی را به تعویق بیندازد، رشد نرخ‌های بهره فراتر از انتظارات سرمایه‌گذاران است که می‌تواند با افزایش هزینه تسهیلات، موجب کاهش سرمایه‌گذاری عمومی و کاهش سرعت رشد اقتصادی شود.او افزود: اما از آنجا که منشا اصلی تورم رشد پایه پولی از محل افزایش بسته‌های حمایتی پولی در دوران همه‌گیری بوده، انتظار می‌رود فشار تورمی برای مدتی بیشتر از آنچه بانکداران گمان می‌کنند ادامه یابد که می‌تواند محرک رشد قیمت‌ها ازجمله کالاهای پایه باشد.
احسان عسگری یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: افزایش قیمت کالاهای پایه در جهان به‌دلیل وقوع جنگ در اوکراین می‌تواند اثر مثبتی بر میزان سودآوری شرکت‌های بورس داشته باشد.در شرایط فعلی تنها مسئله‌ای که می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار دهد، ابهامات مربوط به برجام است و هر چقدر ادامه دار باشد باعث ایجاد تردید سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود. او با بیان اینکه موضوع توافق هسته‌ای تا حد زیادی شفاف شده و به‌نظر می‌رسد تکلیف آن به‌زودی به‌طور کامل مشخص شود ادامه داد:با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در داخل، شرکت‌های بورس می‌توانند در سال‌جاری از سودآوری مناسبی برخوردار باشند و این موضوع اثر مطلوبی بر بازار سهام دارد. حسن میثمی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیزدراین باره گفت:در سال ۱۴۰۱ با گشایش‌هایی که در فروش و قیمت نفت و همچنین در برجام رخ داده، می‌توان به بهبود وضعیت بورس امیدوار شد. از طرفی در سال جدید با توجه به بودجه انبساطی دولت می‌توان انتظار داشت بازار سهام روند رو به رشدی را دنبال کند.او ادامه داد: با محرک‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد می‌توان انتظار داشت موتور تزریق نقدینگی به بازار سهام دوباره روشن و منجر شود سرمایه‌های سرگردان به سمت بورس هدایت شوند؛ به بیان دیگر می‌توان گفت ۱۴۰۱ سال خوبی برای بورس خواهد بود.او افزود: البته همه صنایع در سال‌جاری عملکرد یکسانی نخواهند داشت اما شرکت‌های صادرات محور می‌توانند سودآوری خوبی را تجربه کنند؛ بنابر این سرمایه‌گذاران می‌توانند در نیمه نخست سال سودآوری مطلوبی به‌دست بیاورند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید