• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156956
+
-

رفع ابهام مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ابهام 2ماه اخیر مربوط به دریافت مالیات از سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با نامه رئیس سازمان امور مالیاتی به پایان رسید و این صندوق‌ها از پرداخت معاف شدند. به این ترتیب مصوبات مربوط به دریافت مالیات از سپرده‌های حقوقی که در قانون بودجه سال‌جاری تصویب شده است، نمی‌تواند اثر منفی بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بورس داشته باشد.
به‌گزارش همشهری، مطابق بند2 ماده145 قانون مالیات‌های مستقیم سود سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات معاف است. با این حال مجلس در جریان لایحه بودجه سال1401 بندی را به‌تصویب رساند که براساس آن همه شخصیت‌های حقوقی  غیر از صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های تامین خسارت‌های بدنی موظفند به ازای پول‌هایی که درحساب‌های بانکی نگهداری  و در قبال آن سود دریافت می‌کنند، مالیات پرداخت کنند. این مصوبه بیم آن را به‌وجود آورده بود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز موظفند در ازای سپرده‌های بانکی خود مالیات پرداخت کنند. با این حال با رفع ابهام این بند از سوی سازمان امور مالیاتی مشخص شد که این صندوق‌ها نباید در قبال سپرده‌های بانکی خود مالیات پرداخت کنند.درصورتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات بر سپرده معاف نمی‌شدند این خطر وجود داشت که ترکیب منابع این صندوق‌ها با تغییرات جدی مواجه شود و روند سودآوری آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد و حتی روی بازار سهام نیز اثر منفی بگذارد.

معافیت مالیاتی صندوق‌ها
مطابق مکاتبه سازمان بورس با سازمان امور مالیاتی تصریح شده است سود سپرده‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و همچنین سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، مطابق نص صریح قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است.
رضا نوحی حفظ آبادی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در این‌باره گفت: با توجه به ابهامات مطرح شده درخصوص آثار مالیاتی ناشی از بند (ر) تبصره۶ ماده واحده قانون بودجه۱۴۰۱ بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سازمان بورس طی مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی پیگیر اظهارنظر صریح و رفع ابهام در این خصوص بود. او افزود: سازمان امور مالیاتی طی نامه‌ای اعلام کرد مصوبات مربوط به بودجه سال‌جاری در مورد مالیات بر سپرده‌های حقوقی شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌شود و این صندوق‌ها مشمول پرداخت مالیات بر سپرده‌های بانکی نمی‌شوند.
به گزارش همشهری، آمار‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون نزدیک به 510هزار میلیار تومان از نقدینگی مردم در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که بیش از 40هزار میلیارد تومان ازاین منابع در سپرده‌های بانکی نگهداری می‌شود.  دریافت مالیات از این سپرده‌ها می‌توانست اثر منفی بر این صندوق‌ها و همینطور بورس داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید