• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156951
+
-

وعده رئیس‌هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در آغاز ماه رمضان

قیمت تخم‌مرغ قطعا کاهش می‌یابد

با وجود تولید روزانه 3هزار تن تخم‌مرغ و ادامه روند واردات، شکاف عمیقی میان قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار با نرخ مصوب 43هزار تومانی این محصول وجود دارد

گزارش
قیمت تخم‌مرغ قطعا کاهش می‌یابد

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اشاره به کاهش مصرف تخم‌مرغ در ماه رمضان و همچنین با گرم شدن هوا از کاهش قطعی قیمت تخم‌مرغ درآینده نزدیک خبر داد. ناصر نبی‌پور در گفت‌‌وگو با همشهری، علت افزایش قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های پایانی سال‌گذشته و 2 هفته اخیر را توزیع نامناسب نهاده‌های دام و طیور اعلام کرد و افزود: وضعیت سامانه بازارگاه (سامانه توزیع نهاده‌های دام و طیور به نرخ دولتی) را بسیار نابسامان توصیف کرد. به‌گفته این مقام صنفی، بسیاری از تولیدکنندگان و اعضای اتحادیه مرغ تخم‌گذار، هنوز سهمیه نهاده‌های اسفندماه و برخی حتی سهمیه ماه‌های پیش از آن را دریافت نکرده‌اند و ناچارند این اقلام را با نرخ آزاد تهیه کنند. نبی‌پور افزود: این مشکل در فروردین نیز همچنان ادامه داشته و به‌طور مثال اگر 8هزار تن نهاده در بازارگاه اعلام توزیع می‌شود، این میزان در نیم‌ساعت اول تمام می‌شود و از آنجایی که تولیدکنندگان مرغ گوشتی در اولویت دریافت نهاده هستند، چیزی به تولیدکنندگان تخم‌مرغ نمی‌رسد. 
این در حالی ا‌ست که ذرت و سویا به نسبت دیگر اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان تغییرات قیمت کمتری داشته‌اند و دیگر مواداولیه افزایش قیمتی سرسام‌آور داشته‌اند. با این حال به‌گفته رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، کمبودی از نظر تولید تخم‌مرغ وجود ندارد و تشکل‌ها تخم‌مرغ کیلویی 18.300تومان را به‌طور مرتب در میادین میوه‌تره‌بار توزیع می‌کنند. قیمت هر شانه 30عددی تخم‌مرغ تولید داخل در میادین میوه ‌و تره‌بار تهران هم‌اکنون کیلویی 43هزار تومان است و واردات این محصول نیز همچنان ادامه دارد. هر شانه 30عددی تخم‌مرغ وارداتی نیز در میادین با نرخ 39.500تومان توزیع می‌شود، این درحالی است که قیمت در فروشگاه‌های سطح شهر بیش از اینها و بین 5تا 58هزار تومان برای هر شانه است. نکته دیگر در این میان کیفیت و اندازه تخم‌مرغ توزیعی در میادین است. به‌گفته مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ‌های توزیعی در میادین در بیشتر موارد ریز است و وزن یک شانه 30عددی بسیار کمتر از 2کیلوگرم است. 
نبی‌‌پور دلیل ریز بودن تخم‌مرغ‌های توزیعی در میادین را افزایش‌ جوجه‌ریزی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال جوجه‌ریزی بیشتر شده و از آنجایی که مرغ‌های جوان تخم‌های ریزتری تولید می‌کنند، بخشی از تولیدات کنونی از لحاظ اندازه کوچکترند اما از نظر کیفیت چیزی از تخم‌مرغ‌های درشت کم ندارند و اتفاقا قیمت تخم‌مرغ ریز 3تا 4هزار تومان برای مرغدار گران‌تر از تخم‌مرغ‌های درشت است چراکه در بسیاری از مناطق کشور به‌صورت دانه‌ای به فروش می‌رسد. 
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، مشکل اصلی تولیدکننندگان را هم‌اکنون افزایش نجومی قیمت نهاده‌های تولید دانست و ادامه داد: از حدود 18آیتم مورد نیاز در خوراک طیور، تنها ذرت و سویا در بازارگاه به فروش می‌رسد و دیگر اقلام باید با قیمت آزاد تهیه شوند. برخی اقلام مثل دی‌سی‌پی (دی‌کلسیم فسفات- از نهاده‌های تولید طیور) اصلا پیدا نمی‌شود و اگر هم پیدا شود مشخص نیست چه کیفیتی دارد. قیمت کارتن و شانه تخم‌مرغ هم بسیار بالا رفته و این موضوع هزینه تولید را به‌شدت بالا برده است.

کاهش قیمت در ماه رمضان
با شروع ماه مبارک رمضان و با توجه به نرخ‌ بسیار بالای اقلام پروتئینی از قبیل گوشت قرمز، ماهی و مرغ، قیمت تخم‌مرغ بیش از پیش مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته اما به‌نظر می‌رسد نه‌تنها افزایش قیمتی در این زمینه در کار نخواهد بود بلکه در روزهای پیش رو به‌احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت تخم‌مرغ خواهیم بود. نبی‌پور در این زمینه گفت: قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان معمولا کاهشی است و این چیزی است که در سال‌های گذشته به اثبات رسیده چراکه در این ماه بیشتر مصرف مردم مرغ است و برخلاف ماه‌های پایانی سال که افزایش تولید کیک و شیرینی تقاضا برای تخم‌مرغ را افزایش می‌دهد، در ماه رمضان مصرف کاهشی است. از سوی دیگر به‌طور معمول با گرم شدن هوا تقاضا برای تخم‌مرغ و حتی دیگر اقلام پروتئینی رو به کاهش می‌رود در نتیجه با وجود هزینه بالای تولید قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های پیش‌رو به‌طور قطع کاهشی خواهد بود.

مصرف تخم‌مرغ به‌شدت بالاست
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پیش‌بینی قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های آینده گفت: مطمئن باشید قیمت تخم‌مرغ پایین خواهد آمد و قطعا با توجه به حجم تولید دولت تا یکی- ‌دو ماه آینده مجوز صادرات را صادر خواهد کرد. نبی‌پور افزود: تولید درحال حاضر بیش از همیشه است چرا که افزایش قیمت گوشت، مصرف تخم‌مرغ را به‌طور تصاعدی بالا برده و تولید نیز به همین نسبت افزایش یافته است. 
اگر در شرایط قیمت و مصرف همه اقلام پروتئینی از گوشت و مرغ تا حبوبات به مانند سال‌های گذشته بود، با این حجم تولید تخم‌مرغ، بازار در بدترین شرایط قرار داشت و تولیدات روی دست تولیدکنندگان می‌ماند درحالی‌که امروز مردم برای تامین پروتئین مورد نیازشان به سمت تخم‌مرغ هجوم آورده‌اند وگرنه هیچ‌گاه سابقه نداشته تولید تخم‌مرغ بالای 3هزار تن در روز باشد. این تولیدکننده، دلیل دونرخی بودن و کاهش نیافتن قیمت تخم‌مرغ با وجود تولید بالا و واردات را قیمت‌گذاری دولتی دانست و گفت: قیمت واقعی تولید هم‌اکنون تفاوت زیادی با نرخ مصوب ندارد و میانگین قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری حدود 20هزار تومان است که قیمت یک شانه 2کیلویی 40هزار تومان در می‌آید اما قیمت‌های بالاتر از این میزان در بازار ناشی از مشکلات توزیع است و اظهارات متناقض درخصوص ارز ترجیحی نیز جو روانی در بازار ایجاد کرده و در چند ماه گذشته قیمت‌ها را افزایش داده است. 
افزایش مصرف خانگی و صنفی در ماه‌های پایانی سال گذشته قیمت این محصول را در برخی مناطق تهران تا شانه‌ای ٧٠هزار تومان بالا برد درحالی‌که قیمت دولتی برای هر شانه تخم‌مرغ 43هزار تومان اعلام شده بود. با آغاز سال جدید قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته اما هنوز شکاف زیادی بین قیمت مصوب و نرخ‌های بازار وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید