• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156883
+
-

پیش‌بینی قیمت تن ماهی در سال آینده

افزایش قیمت روغن صنایع و مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند قیمت تن ماهی را بیش از 30درصد افزایش دهد

روغن خام و دانه‌های روغنی از انگشت‌شمار محصولاتی هستند که پس از خط خوردن یک‌به‌یک کالاهای وارداتی از فهرست دریافت ارز 4200تومانی، تا همین امروز در این فهرست باقی‌ مانده‌اند تا قیمت روغن مصرفی خانوار و همچنین نرخ محصولات تولیدی وابسته به روغن در صنایع غذایی سر به فلک نکشد، حالا اما با قطعیت یافتن حذف ارز ترجیحی از سال آینده، رشد قیمت این اقلام نیز قطعیت یافته است.

تن ماهی 50هزار تومان می‌شود
صنایع کنسرو که برای تولید بسیاری از محصولات به روغن وابسته است از صنایعی است که قیمت تولیداتش از سیاست‌های ارزی جدید تأثیر زیادی خواهد گرفت. بین 40تا 45گرم از وزن هر قوطی 180گرمی تن ماهی را روغن تشکیل می‌دهد. به‌گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو، تغییر ارز واردات روغن به نیمایی یا آزاد، هزینه تولید تن ماهی را به‌شدت افزایش می‌دهد. سیدمحمد میررضوی، در گفت‌وگو با همشهری میزان این افزایش قیمت را تا حدود 50هزار تومان برآورد کرد و افزود: قیمت ارز آزاد یا نیمایی 5برابر نرخ ارز 4200تومانی است و این یعنی قیمت یکی از مهم‌ترین مواداولیه کنسرو تن و دیگر کنسروهای بر پایه روغن 5برابر خواهد شد. به‌گفته او، تغییر نرخ ارز واردات روغن، بر قیمت دیگر اقلام کنسرو که پایه روغنی دارند شامل انواع خورش‌ها و خوراک‌ها نیز تأثیرگذار است اما به‌نظر می‌رسد بیشترین تغییر قیمت را در میان کنسروها تن ماهی خواهد داشت.

چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم
نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز با اشاره به نقش حذف ارز ترجیحی در قیمت کالاهای وارداتی و تولیدات داخلی گفت: برخی مواداولیه صنعت کنسرو ازجمله روغن و ورق‌ مورد استفاده برای قوطی، مشمول ارز ترجیحی هستند و طبیعتا با حذف ارز 4200تومانی شاهد افزایش قیمت چشمگیری در مواداولیه و مواد بسته‌بندی خواهیم بود. مسعود بختیاری افزایش قیمت را قطعی و «به‌ناچار» دانست و بدون اینکه برآورد دقیقی از افزایش قیمت محصولات صنایع کنسرو داشته باشد، رشد چشمگیر دستمزد در سال آینده و وابستگی زیاد صنایع کنسرو به نیروی انسانی را نیز عاملی دیگر در رشد قیمت کالاها عنوان کرد. اشاره مستقیم این مقام صنفی به فاکتور دستمزد، نشان می‌دهد افزایش قیمت انواع کنسرو ازجمله تن ماهی در سال آینده می‌تواند بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده باشد.

تامین روغن در هاله‌ای از ابهام
اما و اگرهای روغن یارانه‌ای یا غیر‌یارانه‌ای برای سال آینده در حالی است که سهمیه روغن 3 ماه اخیر صنایع نیز به‌طور کامل تخصیص نیافته است. میررضوی درخصوص سهمیه روغن 3 ماه زمستان صنایع کنسرو گفت: با پیگیری‌های مکرر، 2هزار تن از سهمیه روغن دی‌ماه صنایع کنسرو تخصیص یافت و سهمیه اسفند نیز هنوز اعلام نشده است. صنایع کنسرو تنها سهمیه 5هزار تنی روغن در بهمن‌ماه را به‌طور کامل دریافت کرده‌اند درحالی‌که درخواست ما تا پایان ماه رمضان 20هزار تن بود که اگر این میزان تامین شود، تولیدکنندگان ناچارند از بازار آزاد روغن مورد نیازشان را تامین کنند. 
تامین روغن صنایع در 3 ‌ماه چهارم امسال و با طرح بحث حذف ارز ترجیحی با مشکلاتی مواجه شد تا جایی که انجمن صنایع روغن نباتی نیز در این زمینه واکنش نشان داد و در نامه‌‌ای به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی نوشت که صنعت روغن نباتی با بحران جدی در زمینه تامین روغن خام مواجه شده و باید به این مسئله به قید فوریت رسیدگی شود. مسئولان صنایع کنسرو در آن زمان اعلام کردند درصورت تامین نشدن روغن مورد نیاز با توجه به قیمت روغن در بازار آزاد، تولید این صنایع کاهش می‌یابد که این خود عاملی افزایشی بر قیمت‌ها خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده تن ماهی؛ بله یا خیر؟
عامل دیگری که می‌تواند در کنار ماجرای روغن، بر قیمت تن ماهی برای مصرف‌کنندگان آن تأثیرگذار باشد، مالیات بر ارزش افزوده است. نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در این‌باره گفت: ما بر این باوریم که محصول کنسرو ماهی یکی از سالم‌ترین محصولات صنایع غذایی محسوب می‌شود، زیرا ماده اولیه این محصول ماهی است و ماهی به دلایل مختلف در دنیا به غذای سلامتی مشهور است و از سوی دیگر در فرایند تولید این محصول از هیچ‌گونه ماده نگهدارنده‌ای استفاده نمی‌شود. 
بختیاری ادامه داد: در فرایندی تمام حرارتی، محصول در 121درجه سانتی‌گراد و فشار 1.3اتمسفر، حداقل 60دقیقه فرایند استریلیزاسیون را طی می‌کند و همه میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و پاتوژن آن از بین می‌رود درنتیجه این محصول بی‌نیاز از افزودن هرگونه ماده نگهدارنده است، پس بجاست که تلاش کنیم این محصول با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان آن که عموما اقشار متوسط به پایین جامعه هستند قرار گیرد تا پروتئین مورد نیاز اقشار بیشتری از جامعه را از طریق مصرف این محصول تامین کنیم.
 بختیاری با اشاره به‌نظر مثبت وزیر بهداشت با معافیت تن ماهی از مالیات ارزش افزوده گفت: خوشبختانه وزیر بهداشت اواخر آذرماه در مکاتبه‌ای با وزیر اقتصاد انواع کنسرو را مشمول معافیت مالیاتی ارزش افزوده دانست اما متعاقب آن سازمان امور مالیاتی مکاتبه جدیدی داشته و به‌نظر می‌رسد درخواست کرده‌اند وزارت بهداشت در فهرست قبلی تجدیدنظر کند. دبیر سندیکای صنایع کنسرو نیز در این زمینه به همشهری گفت: مذاکراتی با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای حل این مشکل انجام شده اما به نتیجه رسیدن این موضوع و حذف احتمالی کنسرو تن ماهی از شمول مالیات بر ارزش افزوده، مستلزم این است که استعلام سازمان امورمالیاتی از وزارت بهداشت پاسخ داده شود. با این حال با توجه به موافقت وزیر بهداشت با این موضوع امیدواریم مشکلی در این زمینه نباشد و تن ماهی شامل مالیات بر ارزش افزوده نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید