• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156541
+
-

نوسان در آمارهای شناسایی بیماران و فوتی‌ها می‌تواند به طولانی‌ترشدن موج اومیکرون در کشور منتهی شود

خطرات منحنی نزولی کرونا

آمار شناسایی بیماران جدید و فوتی‌های کرونا، روند نزولی اما نوسانی دارد. به تأکید این متخصصان با وجود خوش‌بینی به این روند کاهشی اما نوسانی‌بودن آمارها حاکی از انجام‌نشدن طرح‌های بیماریابی است و می‌تواند موج بیماری در کشور را طولانی‌تر از سایر کشورها کند.
براساس آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، روز شنبه با یک روند نزولی، 2219بیمار قطعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند، اما این آمار در روز یکشنبه به 3330نفر افزایش یافت؛ اتفاقی که در روزهای گذشته هم رخ داد و عدد بالاتر بین 5 تا 6هزار متغیر بود. آمار فوتی‌ها تا چهارشنبه هفته گذشته همین شرایط را داشت اما در 5روز اخیر با یک روند کاهشی اکنون به 118فوتی رسیده و در آستانه دورقمی‌شدن است. کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند تداوم این روند کاهشی وابسته به رفتار مردم در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز است و شلوغی و تراکم جمعیت در مکان‌های عمومی می‌تواند دوباره منحنی ابتلا به بیماری را صعودی کند، چراکه آمار مشخصی از میزان ابتلای جمعی در کشور وجود ندارد و دوز سوم هم هنوز به آمار مناسب نرسیده است. این مسئله را افشین منیری، متخصص عفونی هم تأیید می‌کند. به‌گفته او، احتمال ایجاد مصونیت قطعی در افراد مبتلا به کرونا و بیمار‌نشدن دوباره آنها کم است: «یک‌بار ابتلا به‌ سویه اومیکرون به‌معنای مصونیت در برابر آن نیست و ممکن است حتی درعرض یک ماه ابتلای دوباره به کرونا به‌ویژه در سویه غالب اومیکرون ایجاد شود. کرونا به‌ویژه در واریانت اومیکرون سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد و ممکن است با نادیده‌گرفتن پروتکل‌ها از سوی برخی افراد، کودکان ‌یا کسانی که در معرض خطر عوارض این بیماری قرار دارند، نتوانند در برابر آن مقاومت کنند.»‌ این متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است، اگر قرار بود کرونا ایمنی‌زایی دائمی داشته باشد، باید در 2سال گذشته زنجیره انتقال با وجود ابتلای افراد قطع می‌شد اما ایجاد جهش‌های جدید و تغییراتی که در ویروس ایجاد شده نشان می‌دهد همچنان جوامع مستعد ابتلا به کرونا هستند. او همچنین نسبت به تعطیلات نوروز و احتمال افزایش بیماری هشدار می‌دهد: «با ورود مسافران نوروزی به شهرهای مختلف و مبتلا‌شدن تعداد زیادی از مسافران به بیماری ممکن است بار سنگینی به سیستم بهداشتی و درمانی وارد شود، بنابراین مردم باید قبل از سفر از سلامت خود و همسفران‌شان اطمینان داشته باشیم.
رعایت نکات بهداشتی هم باید بی‌کم‌و‌کاست انجام شود و به محض مشاهده علامت‌های ابتلا، قرنطینه‌های لازم صورت بگیرد.» این پزشک درباره افرادی هم که در برابر واکسینه‌شدن علیه کرونا مقاومت می‌کنند، می‌گوید: «اهداف واکسیناسیون پیشگیری از بیماری‌‌زایی شدید و شکستن چرخه کروناست. زمانی هم که افراد به بیماری شدید مبتلا نشوند، انتقال کرونا کم خواهد شد و در نهایت واریانت‌های جدید هم نداریم. واکسیناسیون در برابر کرونا یک وظیفه اجتماعی است‌ و فردی که از واکسن‌زدن اجتناب می‌کند در معرض ابتلا و انتقال بیماری به دیگران است.
 این افراد بیماری را در جامعه پخش می‌کنند و صدمات و ضربات جبران‌ناپذیری به سیستم بهداشت و درمان وارد می‌کنند.»‌ براساس آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور ۱۴۴میلیون و ۸۰۰هزار و ۷۵۴دوز است که از این تعداد ۶۳میلیون و ۵۶۱هزار و ۹۱۶نفر دوز اول، ۵۶میلیون و ۱۷۷هزار و ۶۴۲ نفر دوز دوم و ۲۵میلیون و ۶۱هزار و ۱۹۶نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
این در حالی است که عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اوایل هفته اعلام کرد که 26درصد از جمعیت کشور شامل کودکان زیر 12سال و دیگر گروه‌های هدف اصلا واکسن نزده‌اند و در معرض خطر قرار دارند. به‌گفته شیراوژن 90درصد افراد بستری یا فوت شده در کشور جزو افرادی بوده‌اند که تمایلی به زدن واکسن نداشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید