• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156380
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31MWQ
+
-

با همکاری ترکیه و سازمان مدیریت پسماند شهر تهران رقم می‌خورد

استحصال انرژی از پسماند در مرکز آرادکوه

پسماند
استحصال انرژی از پسماند در مرکز آرادکوه

نمایندگان شرکت‌EFIA  ترکیه برای همکاری با سازمان مدیریت پسماند وارد تهران شدند و روز گذشته در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه از خطوط پردازش، سایت تخمیر، هوادهی پسماند، روند تولید کمپوست، سیستم زباله‌سوز و سایت استحصال گاز متان بازدید کردند.
به گزارش همشهری، نمایندگان شرکت ترکیه‌ای قرار است در مجتمع آرادکوه، استحصال انرژی از پسماند را انجام دهند. مرکز پسماند آرادکوه که بیشتر از 50سال قبل در جنوب پایتخت فعالیت خود را شروع کرد، در سال‌های اخیر به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، زیرا از یک‌سو میزان پسماند ورودی به این سایت بالا‌ست و از سوی دیگر بوی نامطبوع در نزدیکی فرودگاه‌امام(ره) مشکلاتی را ایجاد کرده است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت: «سازمان مدیریت پسماند تقریبا از 5سال پیش به‌طور ویژه به‌دنبال توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از منشأ پسماند بوده است. این البته شامل 2 اقدام است؛ یکی بحث نیروگاه‌‌های هاضم که از پسماندهای آلی تولید انرژی می‌شود و دوم بحث استحصال بیوگاز و متان از مراکز دفع قدیمی پسماند است. این اقدامات به لحاظ اقتصادی می‌تواند درآمدی را نصیب کشور کند و همچنین طبق پیمان کیوتو و پاریس، کشور ما هم مانند بقیه کشورها متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.»
محمدمهدی عزیزی با اشاره به سابقه ارتباطات مدیریت شهری ایران و ترکیه، عنوان کرد: «با توجه به اینکه کشور ترکیه در مدیریت پسماند و استحصال انرژی از زباله به موفقیت‌های زیادی رسیده است، مدیریت پسماند پایتخت تمایل دارد از تجربیات فنی و تخصصی ترکیه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این کشور در حوزه پسماند استفاده کند.»

کاهش اثر گاز گلخانه‌ای
استحصال انرژی از زباله‌های شهری یکی از راهکارهای تبدیل معضل تولید بی‌رویه پسماند به فرصت است که علاوه بر دفع زباله و حفاظت از محیط‌زیست، امکان تولید انرژی از آن و تبدیل آن به برق از طریق گاز متان را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب، نمایندگان شرکت EFIA ترکیه بعد از مذاکره اولیه تهران را ترک کردند تا پیشنهاد همکاری خود را تا پایان هفته به سازمان مدیریت پسماند شهر تهران ارائه کنند. البته اکرام ساگلین، مدیرعامل هلدینگ EFIA درخصوص مدیریت پسماند در کشور ترکیه با تمرکز بر تولید انرژی از گاز متان در مراکز دفن پسماند و قیمت خرید برق تولیدی توسط دولت جمهوری اسلامی سؤالاتی را مطرح کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران نیز ضمن پاسخ به سؤالات نمایندگان ترکیه‌ای خواستار ارائه پروپوزال نحوه سرمایه‌گذاری و مشارکت آنها در مجتمع آرادکوه شد. عزیزی درباره اینکه همکاری با شرکت ترکیه‌ای چه نقشی در مرکز آرادکوه ایفا خواهد کرد، گفت: «استحصال انرژی از مراکز زباله سبب تبدیل متان به 3o2 می‌شود که اثر گلخانه‌ای آن 40برابر کمتر است. جالب اینکه سازمان ملل هم از این قضیه استقبال می‌کند و دیگر استحصال گاز از مراکز زباله تبدیل به تکلیف برای کشورها شده است.» او ادامه داد: «سازمان مدیریت پسماند پیش‌تر با یک کنسرسیوم کشور کره‌جنوبی این موضوع را پیگیری می‎‌کردیم و سال‌97 قراردادی را با آنها منعقد کردیم. متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان، طرف کره‌ای نتوانستند کاری از پیش ببرند. به همین دلیل، با بررسی‌های انجام‌شده، با شرکت EFIA ترکیه وارد مذاکره شدیم که رزومه استحصال گاز از مراکز دفن را داشتند.» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند یادآور شد: «طبق قوانین مدیریت پسماند ما ملزم به مراقبت‌های پس از دفع هستیم. یعنی یک دفن‌گاه، چه حین بهره‌برداری و چه بعد از بسته‌شدن و تعطیلی، یکی از مراقبت‌ها ‌فرایند استحصال گاز و مانع از انتشار متان به هوا‌ست.» در عین حال، یکی از دلایل بوی نامطبوع شهر تهران به مرکز آرادکوه برمی‌گردد. عزیزی در این رابطه گفت: «مرکز آرادکوه همیشه یکی از متهمان انتشار بوی نامطبوع در جاده قدیم قم و حوالی فرودگاه امام(ره) بوده است. یکی از 28کانون انتشار بوی نامطبوع که وجود دارد، مرکز آرادکوه است. البته یکی از منابع مهم آن به‌طور ویژه تولید گاز سولفید هیدروژن است که سبب انتشار بوی نامطبوع می‌شود.»  به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، به‌احتمال زیاد اوایل اردیبهشت ماه قرارداد این سازمان با شرکت EFIA ترکیه منعقد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید