• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156374
+
-

برنامه بورس برای خروج صندوق‌های دولتی از بحران

رئیس سازمان بورس: صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا و پالایش یکم آبروی دولت و بازارسرمایه را برده‌اند

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا و پالایش یکم که در سال 99 پذیره‌نویسی شدند، آبروی دولت، بازار سرمایه و سایر صندوق‌ها را برده‌اند گفت: اساسنامه و ساختار این صندوق‌ها در حال اصلاح است و در تلاشیم ساختار این صندوق‌ها را مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه تغییر بدهیم تا عملکردآنها بهینه شود.
به گزارش همشهری، پارسال دولت با تجمیع سهام برخی بانک‌ها، بیمه‌ها و پالایشگاه‌ها در 2صندوق، آنها را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایش یکم فروخت.چند میلیون نفر در جریان این پذیره نویسی شرکت کردند اما از مرداد سال گذشته و همزمان با نزول شاخص ارزش این صندوق‌ها هم نزول کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد از سال گذشته تاکنون ارزش یونیت‌های صندوق دارایکم 60درصد و پالایش یکم 40درصد کاهش یافته است. دولت گذشته، در زمان پذیره‌نویسی این صندوق‌ها تبلیغات زیادی درباره سودآور بودن این صندوق‌ها کرده بود. حالا اما با گذشت یک سال از پذیره نویسی این صندوق و زیان‌های سنگینی که سهامداران متحمل شدند، دامنه اعتراض‌ها نسبت به عملکرد این دو صندوق افزایش یافته و بسیاری از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند نباید به دولت قبل برای خرید سهام این دو صندوق اعتماد می‌کردند. برخی حتی نگرانند تجربه چنین شکستی در مورد واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال هم تکرار شود. در چنین شرایطی دیروز رئیس سازمان بورس از تدوین طرحی برای ایجاد تغییرات بنیادی در این دو صندوق برای بهبود عملکرد آنها خبر داد.

اصلاح ساختار صندوق‌های دولتی
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در جریان  نشست خبری که با حاشیه‌های زیادی نیز همراه بود با بیان اینکه شکاف بین قیمت یونیت‌های این صندوق‌ها با ارزش خالص دارایی هایشان(NAV) به‌طورکم سابقه افزایش یافته گفت: عملکرد این دو صندوق به‌گونه‌ای بوده که آبروی دولت، بازار سرمایه و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برده است. او درباره علت پیش آمدن این شرایط گفت: این صندوق‌ها چون طبق مصوبه هیأت دولت تشکیل شده‌اند ساختارشان با سایر صندوق‌ها تفاوت دارد.
عشقی با اشاره به اینکه این دو صندوق به معضل جدی بازار تبدیل شده‌اند، تأکیدکرد: با توجه به مصوبات هیأت وزیران درسال گذشته، مدیریت و اعمال رأی در این صندوق‌ها در اختیار دولت باقی ماند و همین موضوع به بروز مشکلاتی برای این صندوق‌ها منجر شده و در عین حال موجب شده بین قیمت یونیت‌های این صندوق‌ها و ارزش خالص دارایی‌هایشان شکاف ایجاد شود که رویه‌ای نامعمول در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.
او درباره اینکه چه راهکارهایی برای حل مشکل این صندوق‌ها درنظر گرفته شده است گفت: مطالعاتی در این زمینه انجام شده و طرحی برای اصلاح ساختار و همینطور اساسنامه آنها تدوین شده و درنظر داریم به‌زودی عملکرد این صندوق‌ها را اصلاح کنیم به‌گونه‌ای که عملکرد و مدیریت این صندوق‌ها نیز مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه تغییر کند. او با بیان اینکه این طرح باید در شورای بورس به تصویب برسد ابراز امیدواری کرد که با تغییراتی که در این صندوق‌ها انجام خواهد شد عملکرد این صندوق‌ها بهبود خواهد یافت.

اثر مالیات بر سپرده‌های بانکی
رئیس سازمان بورس درباره آثار مصوبه مجلس برای دریافت مالیات ازسپرده‌های بانکی شرکت‌های حقوقی گفت: این مصوبه قطعا تغییراتی را در سپرده‌های بانکی ایجاد می‌کند اما به شکلی نیست که سپرده‌های حقوقی یکباره از بانک‌ها خارج شود ضمن اینکه این منابع فقط در حساب‌های بانکی جابه جا می‌شود.
او با بیان اینکه بخش زیادی از سپرده‌های بانکی در اختیار شرکت‌های حقوقی است تأکید کرد: به اعتقاد ما این موضوع به نفع بازار سرمایه است و به‌نظر می‌رسد بخشی از این منابع صرف سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شود یا شرکت‌ها از این منابع برای اجرای طرح‌های توسعه خود استفاده کنند.
عشقی در پاسخ به این پرسش که مصوبه مجلس برای دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی چه تأثیری بر منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت گفت: این موضوع نمی‌تواند تأثیری بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد زیرا مطابق قانون، صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از مالیات هستند با این حال ما مکاتباتی را در این زمینه با سازمان امور مالیاتی انجام خواهیم داد.

الزام به پرداخت سود از طریق سجام
رئیس سازمان بورس همچنین درباره پرداخت تجمیعی سود سهامداران به‌صورت الکترونیک گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بورس تسهیل در پرداخت سود سهامداران به‌صورت الکترونیک است و درنظر داریم این کار به‌صورت یک قانون در بیاید.
عشقی اضافه کرد: تدوین لایحه تضاد منافع را با همکاری مجلس در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم بعداز این با کمک نمایندگان مجلس این طرح به قانون دائمی تبدیل شود.او با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی برای پرداخت سود قانون تجارت است که بسیار قدیمی است ادامه داد: قدیمی بودن قوانین مانع اقدامات فوری برای تسهیل پرداخت سود است که نیازمند اصلاح است. او اضافه کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 286شرکت بورس سودشان را از طریق سامانه سجام بین 45میلیون نفر توزیع کرده‌اند اما این کار باید به‌صورت یک الزام در بیاید.

افزایش دامنه نوسان 
رئیس سازمان بورس همچنین درباره برنامه افزایش دامنه نوسان قیمت سهام گفت: از سال آینده برنامه افزایش سرمایه به‌صورت تدریجی آغاز خواهد شد اما این افزایش به‌صورت تدریجی یعنی هر 3 ماه یک‌بار خواهد بود.او با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز خواهد شد اضافه کرد:برنامه افزایش دامنه نوسان به شرایط بازار هم بستگی دارد اما درنظر داریم هر فصل دامنه نوسان را یک درصد افزایش دهیم و این افزایش به‌طور قطع به‌صورت متقارن خواهد بود.عشقی با بیان اینکه دامنه نوسان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر بازار است گفت: دامنه نوسان به تنهایی نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند و باید سایر عوامل را هم مدنظر قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید