• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156263
+
-

نقش هنر در شهر بهاری

طرح‌های سازمان زیباسازی شهرداری تهران در استقبال از نوروز 1401آغاز شده است

گزارش
نقش هنر در شهر بهاری

 همزمان با آخرین روز‌های اسفند و زمانی که شهر، رنگ بهاری به‌خود می‌گیرد، طرح‌های مختلف سازمان زیباسازی از نقاشی دیواری تا تخم‌مرغ‌های رنگی اجرا می‌شوند تا چهره ‌شهر را در آستانه بهار تغییر دهند.
به گزارش همشهری، امسال «بهارستان 1401» نیز به مرحله اجرایی رسیده است و دیوار‌های شهر با نقاشی‌های هنرمندان تزئین می‌شود. پروژه بزرگ سازمان زیباسازی برای نقاشی دیواری‌ از دی‌ماه امسال با انتشار فراخوان آغاز شده بود. هدف این طرح، ایجاد فضای تعاملی با آثار خلاقانه شهری و همچنین تقویت تعامل شهروندان و هنرمندان و بسترسازی بروز آفرینش‌های هنری بود که با استفاده از ظرفیت‌های هنری شهر و کاربرد آثار هنری در فضای شهری انجام می‌شود. امسال این جشنواره در ۳ بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی و چیدمان‌های هنری، دیوارنگاری و هنرهای محیطی برگزار شده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره برنامه‌های این سازمان در اسفند امسال می‌گوید: شهر تهران نیاز به نگاه هنرمندان دارد تا مشکلات این شهر به روش هنرمندانه به تصویر کشیده شود و زیبایی این شهر را دوچندان کند. رضا صیادی با اشاره به اینکه هنرمندان می‌توانند در زیباسازی شهر تهران مؤثر واقع شوند، می‌افزاید: در دوره جدید فعالیت‌های سازمان زیباسازی شهر تهران یکی از سیاست‌های اصلی این است که ارتباط بسیار خوبی با هنرمندان کشور برقرار کند. بی‌شک رمز موفقیت سازمان زیباسازی در این است که بتواند با استفاده از کمک هنرمندان مختلف ازجمله گرافیست‌ها، مجسمه‌سازان و معماران به شهر تهران زیبایی ببخشد. تخم‌مرغ‌های رنگی اکنون به یک نماد مشخص سالانه در شهر تهران تبدیل شده‌اند.
 به‌گفته معاون برنامه‌ریزی سازمان زیباسازی شهر تهران، هدف اصلی برنامه مشارکتی خانواده‌ها، کودکان و دانشجویان در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی ایجاد مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه و نشاط اجتماعی است. حمیدرضا رحمانی می‌گوید: به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن، این نوع از ارتباطات اجتماعی، طی 2 سال اخیر به سمت ضعیف شدن سوق پیدا کرد؛ بنابراین ما سعی کردیم که با استفاده از این رویداد و تأکید بر مشارکت شهروندان در فعالیت‌های نوروزی، گامی در راستای افزایش مشارکت و نشاط اجتماعی برداریم. او درباره ابعاد تخم‌مرغ‌های نوروزی می‌گوید: در این رویداد، کودکان روی تخم‌مرغ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر و زیرنظر مربیان و کارشناسان کار می‌کنند؛ البته ما سعی کردیم که روی 3 موضوع، هفت‌سین، طبیعت و بهار تأکید داشته باشیم و این بخش بیشتر برای افزایش نشاط در بین کودکان و با استفاده از راهنمایی مربیان اجرا خواهد شد.

۲۰۰ تخم‌مرغ‌ رنگی
هر سال با فراخوان سازمان زیباسازی، طرح‌های گوناگون بررسی شده و روی ماکت‌‌های تخم‌مرغ‌ که در میادین و نقاط پررفت‌وآمد شهر نصب شده است، نقش می‌بندد. بخشی از این طرح نیز به مشارکت عموم مردم اختصاص دارد. کارگاه مشارکت مردمی ۱۸ و ۱۹ اسفندماه به‌مدت ۲روز در عمارت عین‌الدوله محله هروی (نگارخانه برگ) اجرا شد و در این دوره، ۵۰ تخم‌مرغ کوچک به کودکان و ۲۰۰ تخم‌مرغ بزرگ به بخش مردمی اختصاص داده شد تا شهروندان تهرانی بتوانند در زیباسازی شهر تهران، مشارکت داشته باشند.
 از شنبه ۲۱ تا ۲۲ اسفندماه، 7 سایت دیگر این رویداد هنری در دریاچه خلیج‌فارس، بلوار کشاورز، بوستان شریعتی، بوستان اندیشه، پلازای هفت تیر و پارک ملت برای طراحی تخم‌مرغ‌های نوروزی بخش عیدستان سالانه هنرهای شهری بهارستان ۱۴۰۱ برپا هستند.
پس از انتشار فراخوان هفتمین سالانه هنرهای شهر تهران «بهارستان» در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی، 2044 اثر از 1640 هنرمند به سازمان زیباسازی شهر تهران ارسال شد. در این رویداد، مانلی منوچهری، سیدمحمود شعیبی و محسن ناصریان به‌عنوان هیأت داوران حضور داشتند. پس از 3 مرحله داوری این آثار که شامل بررسی ویژگی‌های هنری، ارتباط ایده با موضوع، نوآورانه بودن اثر و خلاقیت در آن است، 350طرح از 350هنرمند برای اجرا در سطح شهر و استقبال از نوروز انتخاب شدند.

  جشنواره نور در بلوار کشاورز و میدان ولیعصر
در آستانه میلاد حضرت مهدی (عج) و نوروز باستانی، امسال در بخش‌های مختلفی از شهر، نماد‌‌های نورپردازی نصب می‌شود اما به‌دلیل نزدیکی نیمه شعبان و ولادت حضرت ولیعصر (عج)، تمرکز ویژه‌ای بر زیباسازی و نورپردازی میدان ولیعصر خواهد بود. امسال ۱۴قسمت از خیابان ولیعصر با استفاده از طاق نوری و طاق نصرت تزئین می‌شوند؛ ضمن اینکه سقف میدان نیز به شکل نورپردازی تزئین خواهد شد. همچنین یک المان نوری به شکل گل نرگس در خیابان ولیعصر اجرا خواهد شد. در بلوار کشاورز، علاوه بر 2 تونل نوری، چند المان نیز در اشکال و فرم‌های مختلف کار می‌شود و فضای این بخش از شهر و پیاده‌روهای آن تزئین می‌شوند تا امکان پیاده‌روی شبانه دلپذیری برای شهروندان فراهم شود.
از طرف دیگر در آستانه نوروز باستانی و در راستای زیباسازی، آرام‌سازی و بهسازی فضای شهر، ۱۵ آکواریوم نیز در سطح شهر تعبیه خواهد شد.

طرح‌های گل در شهر
در بخش دیوارنگاری سالانه بهارستان ۱۴۰۱ هیأت داوران پس از داوری ۱۳۳۰ طرح، ۱۲۰ اثر را برای اجرا در هفتمین سالانه هنرهای شهری تهران انتخاب کردند. بخش گلستان هنرهای شهری بهارستان ۱۴۰۱ مختص طراحی و اجرای دیوارنگاری با محوریت ایده‌پردازی و طراحی «گل» است. براساس مقررات اعلام شده نقاشان، مجسمه‌سازان، طراحان گرافیک، تصویرگران، معماران، طراحان صنعتی و هنرمندان فعال در هنرهای محیطی و کلیه رشته‌های هنری به‌صورت فردی یا گروهی و همچنین شرکت‌های حقوقی (شرکت‌های معماری، طراح و سازنده المان، مجسمه و هنرهای شهری) می‌توانستند در این بخش شرکت کنند و یکی از شروط آن حضور و مشارکت مستقیم هنرمند در فرایند اجرای اثر بود.
در مرحله ایده‌پردازی، هنرمندان باید طرحی خلاقانه و نوگرایانه از گل‌های متنوع، زیبا و گوناگون طبیعت متناسب با بافت فرهنگی و منظر شهر تهران ارائه می‌کردند. توجه به نمادها و نشانه‌های فرهنگی ایرانی- اسلامی در نقوش (اسلیمی، ختایی، گل و مرغ و ... در قالب نوین) بهره‌گیری از نمادهای فرهنگی منتسب به ائمه اطهار(ع)، به‌عنوان مثال: گل یاس منتسب به حضرت فاطمه(س) و گل نرگس منتسب به حضرت‌قائم(عج) مورد تأکید برگزار‌کنندگان است. در این بخش ۴۲۶هنرمند شرکت کردند که ۸۰تن از آنها آثار خود را روی دیوا‌رهای شهر اجرا می‌کنند.

مکث
اکران «سلام به آینده» در پایتخت
فرزند ارشد امام حسین(ع) در واقعه کربلا بسیار جوان بود که جانش را برای پاسداری از دین اسلام فدا کرد. 23اسفند، ولادت حضرت علی اکبر(ع) به نام روز جوان نامگذاری شده که به فرموده مقام معظم رهبری «جوان ایرانی، آگاه، با معرفت، بصیر، سیاسی و اهل تحلیل است و از همه بالاتر با ایمان است». سازمان زیباسازی شهر تهران برای تبریک این روز بزرگ، طرح «سلام به آینده» را به مناسبت   ولادت جوان‌ترین مبارز کربلا بر سازه‌های فرهنگی ازجمله عرشه پل‌ها، پرتابل‌ها و بیلبوردها اکران کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید