• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156248
+
-

پایش آنلاین انتظارات تورمی


مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: بانک مرکزی تلاش و تأکید دارد با استفاده از ظرفیت‌ روش‌های داده‌محوری، امکانات بیشتری در اختیار نهادهای حاکمیتی برای افزایش شفافیت قرار دهد. به‌گفته او با پیاده‌سازی‌ سامانه پیش‌بینی تورم انتظاری این امکان ایجاد می‌شود تا با پایش شبکه‌های اجتماعی، جهت‌گیری انتظارات تورمی را در جامعه رصد و با استفاده از نتایج این رصدها، تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد.
آنچه محرمیان گفته، به‌نظر مبهم است و سؤال اینجاست که اضافه شدن یک سامانه دیگر به 92سامانه فعلی بانک مرکزی آن هم با عنوان سامانه پیش‌بینی تورم انتظاری چگونه می‌تواند چشم‌انداز آینده تورم را برای سیاستگذار پولی شفاف کند و تحلیل داده‌های استخراج شده از محل پایش شبکه‌های اجتماعی، چه تصویری پیش روی نهادهای حاکمیتی قرار خواهد داد؟
به‌نظر می‌رسد از نظر بانک مرکزی، آنچه در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه اقتصادی به اشتراک گذاشته می‌شود، بر تورم انتظاری اثر می‌گذارد، شاید همین نگاه بوده که در اقتصاد ایران شاهد حذف قیمت خودرو و مسکن در مقاطع خاص شده با این تصور که تب قیمت‌ها فروکش خواهد کرد.
حالا ضرورت دارد مهران محرمیان به صراحت اعلام کند، منظور از پایش شبکه‌های اجتماعی برای پیش‌بینی تورم انتظاری چیست و آیا تجربه مشابهی در جهان وجود دارد و مهم‌تر وقتی نتیجه تحلیل داده‌ها در اختیار نهادهای حاکمیتی قرار گیرد، آیا آنها می‌توانند تورم انتظاری را مدیریت کنند؟ 
سؤال مهم‌تر از بانک مرکزی است که آیا واقعا این تورم انتظاری است که باعث بالارفتن سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود یا ریشه تورم در سیاستگذاری پولی و مالی دارد؟ وقتی بانک مرکزی نرخ تورم هدف را اعلام نمی‌کند، بدیهی است که انتظارات از تورم ممکن است در مسیری حرکت کند که توان سیاستگذار برای صیانت و کنترل تورم کفایت نکند.

این خبر را به اشتراک بگذارید