• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156228
+
-

نوروز امن

مروری بر توصیه‌های پلیس برای پیشگیری از سرقت در تعطیلات سال 1401

یکی از دغدغه‌های همیشگی در تعطیلات شروع سال، سرقت‌های نوروزی است. علاوه بر این در سفرهای نوروزی متأسفانه آمار تصادف هم افزایش پیدا می‌کند. چگونه می‌توانیم از وقوع این اتفاق‌های تلخ پیشگیری کنیم؟ توصیه‌های سرهنگ غلامرضا یوسف‌وند، رئیس‌کلانتری 105سنایی و سرهنگ دوم جانشین، سیدمحمد حسنی را بخوانید:
1- اموال خود را در معرض دید دیگران قرار ندهید. 2- در رستوران‌ها و... کیفتان را در پشت صندلی‌ها رها نکنید. 3- از حمل اسناد و اوراق بهادار و اشیای گرانبها در کیفتان در موارد غیر‌ضروری پرهیز کنید. 4- در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد، هرگز از طول خیابان عبور نکنید. 5- هرگز به‌طور ناگهانی وارد خیابان نشوید. 6- برای عبور از خیابان از محل‌های خط‌کشی‌شده عبور کنید. 7- هنگام عبور از خیابان، کتاب یا نشریه مطالعه نکنید.

کدام خودرو برای سفر آماده است؟
1- به درست‌عمل‌کردن سیستم ترمز و ترمزدستی خودرو توجه کنید. / 2- سیستم‌های روشنایی از قبیل چراغ‌های ترمز، دنده‌ عقب‌، دینام‌، چراغ‌های عقب و جلو‌، نور پایین و بالا، راهنما و چراغ‌های پشت صفحه کیلومتر را به دقت بررسی کنید.

خنثی‌سازی نقشه‌های سارقان خودرو
نیروی انتظامی همواره به هموطنان هشدار می‌دهد که در روزهای پایانی سال و در خلال تعطیلات، آمار سرقت‌های خودرو افزایش می‌یابد. شاید یکی از دلایل افزایش این جرم در این روزها، مشغولیت‌های ذهنی مردم و کم‌توجهی به استفاده از وسایل ایمنی بازدارنده باشد. از طرف دیگر خانواده‌هایی وجود دارند که با وجود برخورداری از اتومبیل شخصی، با وسایل حمل‌ونقل عمومی نظیر هواپیما یا قطار مسافرت می‌کنند؛ چنانچه این خانواده‌ها موارد ایمنی را جدی نگیرند، ممکن است در بازگشت از سفر با سرقت اتومبیل خود مواجه شوند. برای افرادی که منزل آنها فاقد پارکینگ است، استفاده از پارکینگ‌های عمومی یا پارکینگ اختصاصی دوستان و بستگان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. هرچند اکتفا‌کردن به پارکینگ هم بدون استفاده از تجهیزات ایمنی پیشگیرانه، فرصت ارتکاب سرقت را به‌طور کامل از سارقان سلب نخواهد کرد. به هر جهت آنچه در آن تردیدی وجود ندارد، این است که «سارقان معمولا خودروهایی را برای سرقت انتخاب می‌کنند که فاقد تجهیزات ایمنی و بازدارنده مناسب باشند». چند توصیه برای پیشگیری از به سرقت رفتن خودرو:
1- اوراق شناسایی شخصی را در خودرو رها نکنید. 2- از انتقال مسافران به مسیرهایی که اصلا آشنایی ندارید، پرهیز کنید. 3- در شب، وسیله نقلیه خود را در محلی پارک کنید که نور کافی دارد.4- اتومبیل خود را به دزدگیر‌، قفل پدال‌، قفل فرمان‌، سوئیچ مخفی و سایر لوازم تأخیری و بازدارنده مجهز کنید.5-  هرگز خودرویی را که موتورش روشن است، ترک نکنید. 6-  هرگز خودرو را بدون رعایت اصول امنیتی در معابر رها نکنید. 7- سپردن سوئیچ به افراد غیرمطمئن و بی‌احتیاطی هنگام سوارکردن مسافر از دلایل مهم به سرقت رفتن خودرو است. 8- توقف در مکان ناامن هنگام استراحت موجب کاهش ضریب امنیت و امکان بروز سرقت می‌شود. همیشه هنگام رانندگی درهای خودرو را قفل کنید.

مراقبت نوروزی از کارت های بانکی
1- کاربران با رعایت بعضی نکات امنیتی اولیه مانند انتخاب گذرواژه قوی و پیچیده می‌توانند مانع سرقت اطلاعات خود شوند و با ایمنی حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی به فعالیت بپردازند. به‌طور کلی، هرچندوقت یک‌بار نسبت به تغییر رمز عبور کارت‌های عابربانک اقدام کنید. 2- موجودی حساب‌های بانکی، مخصوصا موجودی عابربانک را در فاصله‌های زمانی مناسب کنترل کنید. 3- در فروشگاه‌هایی که امکان خرید با استفاده از کارت خودپرداز وجود دارد، از دادن رمز کارت به فروشنده خودداری کنید.

مسافرت امن با وسایل حمل‌ونقل عمومی
1- درصورت بروز هرگونه تخلف و مشاهده موارد مشکوک، موضوع را از طریق تلفن‌110و یا حضوری به پلیس اطلاع دهید. 2- دقت کنید درصورت پیاده‌شدن مسافری در بین راه، وسایل شما با او عوض نشده باشد. 3- در پایانه‌های مسافربری به ‌خودروهای مسافربر متفرقه اعتماد نکنید. 4- سعی کنید ساک یا چمدان همراه خود را به قفل مجهز کنید یا درصورت امکان از چمدان‌های قفل‌دار رمزی استفاده کنید. 5- دقت داشته باشید افراد ناشناس بسته یا اشیایی را لابه‌لای وسایل شما قرار ندهند. 6- وسایل خود را در پایانه‌ها و هنگام سوار و پیاده‌شدن از اتوبوس بدون نظارت لازم رها نکنید. 7- پول و تراول‌چک همراهتان را در چند جای مطمئن نگهداری کنید.

‌توصیه‌های مهم پلیس گذرنامه‌
1- با توجه به اینکه صدور گذرنامه المثنی به‌جای گذرنامه مفقود یا مخدوش مستلزم بررسی و انجام تشریفات اداری طولانی است، باید در حفظ و نگهداری گذرنامه، نهایت دقت صورت گیرد تا از مفقود یا مخدوش‌شدن آن جلوگیری شود.2-  بسیاری از کلاهبرداری‌ها از افراد به بهانه اخذ روادید کشورها با صرف زمان کمتر صورت می‌گیرد. 3- دستبرد‌زدن به افراد از طریق جیب‌بری، کیف‌قاپی و کف‌زنی در محل‌های شلوغ و پرازدحام صورت می‌گیرد. 4- قراردادن بلیت، گذرنامه و مدارک شناسایی در اختیار افراد ناشناس، زمینه سوءاستفاده از آنها را فراهم می‌کند. 5- اخبار و اطلاعات فردی و خانوادگی ازجمله نشانی منزل و محل کار خود را در حضور افراد ناشناس اعلام نکنید.

توصیه‌های ضد‌سرقت برای خانه‌ها
1- همسایه‌ها و بستگان مورد اعتماد را در جریان مسافرت خود قرار داده و از آنها تقاضا کنید تا به خانه شما سرکشی کنند. 2- از لامپ‌های مجهز به تایمر استفاده کنید تا نشانه‌ای دال بر خالی‌بودن منزل وجود نداشته باشد. 3- به‌هیچ عنوان کلید منزل خود را در اختیار افراد ناشناس و غیرمطمئن قرار ندهید. 4- افراد ناشناس و غیرمطمئن را در جریان مسافرت خود قرار ندهید. 5- پول نقد زیاد و اشیای قیمتی مثل جواهرات را در منزل باقی نگذارید. 6- به حضور کودکان، افراد سالمند و بیماران برای مراقبت از منزل بسنده نکنید، زیرا ممکن است آنها به‌دلیل ضعف در برابر دفاع از خود در معرض آسیب قرار بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید