• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156189
+
-

نگاهی به بمباران ۱۰ شهر که در 8سال دفاع‌مقدس، بیشترین آسیب را دیدند

ویرانی شهرها در سایه جنگ و بمباران

ساختن چه سخت و ویرانی چه آسان است و جنگ چه ناجوانمردانه این ویرانی‌ها را در دل شهر و آبادی‌ها نشاند. در طول 8سال دفاع‌مقدس، رژیم بعثی عراق بار‌ها مناطق مسکونی را بمباران و نابود کرد. در ادامه 10شهری که بیشترین آسیب را از بمباران دیدند را با هم مرور می‌کنیم.

دزفول: دزفول نخستین شهری بود که در تاریخ 16مهر 1359مورد اصابت موشک قرار گرفت. غیرنظامیان در این شهر بارها مورد حملات وحشیانه دشمن قرار گرفتند. اوج حملات در 28آذر 1361بود. این شهر در طول 8سال جنگ تحمیلی 176بار موشکباران شد اما دشمن نتوانست با این اقدامات مانع از حضور جوانان دزفول در جبهه‌ها شود. روز 4خرداد به یاد مردم پرافتخار و مقاوم این شهر به نام روز دزفول به ثبت رسیده است.
نفت‌شهر : این شهر از توابع بخش سومار استان کرمانشاه است که تا قبل از جنگ تحمیلی یکی از مدرن‌ترین مناطق غرب کشور بود و امکانات بسیار خوبی از جمله فرودگاه، سینما، مدرسه و گازکشی داشت اما در روز نخست جنگ به تصرف دشمن درآمد و تا پایان جنگ اشغال شده باقی ماند. بعد از جنگ دیگر چیزی به اسم نفت‌شهر وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد. این منطقه گرچه زمین‌های کشاورزی بسیاری دارد اما تا چند سال اخیر آلوده به مین و مواد منفجره بود.
موسیان: این شهر مرزی ۶ کیلومتر با مرز عراق فاصله داشت و بعد از ۱۷ روز مقاومت در برابر ارتش عراق به اشغال ارتش بعثی درآمد و تخریب شد. در سال ۶۱ این منطقه پس گرفته شد و ایرانی‌ها دوباره شهر را ساختند، اما مجدد در بمباران تیر‌ماه ۶۷ ویران شد.
قصرشیرین: گرچه هنوز جنگ تحمیلی رسما از سوی عراق آغاز نشده بود اما این شهر  آماج نخستین حملات دشمن قرار گرفته و مرتب بمباران می‌شد. قصرشیرین طی ۲ سال اشغال به‌طور کلی نابود شد. گرچه بعد از جنگ این شهر از نو ساخته شد اما این قصرشیرین کجا و آن شهر دیرین کجا.
گیلانغرب: مردم این شهر مقاومت وصف‌ناپذیر داشتند و توانستند با ایستادگی در برابر ارتش دشمن، نخستین شکست رسمی صدام در برابر ایران را ثبت کرده و نیرو‌های متجاوز را تا ۱۰ کیلومتری شهر به عقب برانند. این مقاومت خشم صدام را برانگیخت و رژیم بعث ۱۵۰ بار این شهر را بمباران و ویران کرد.
سوسنگرد : نامش با محل شهادت هزاران فرزند این مرز و بوم گره خورده است. شهری که در سال نخست جنگ ۳ بار محاصره شد و یک‌بار به هم اشغال دشمن بعثی درآمد و هر بار هم با فداکاری و رشادت رزمندگان ایرانی آزاد شد، زخم‌های جنگ هنوز هم در چهره سوسنگرد دیده می‌شود.
خرمشهر: مگر می‌شود از شهرهای قربانی بمباران‌ها صحبت کنیم و به خرمشهر نرسیم. شهری که گرچه نیرو‌های ارتش و مردمش در برابر دشمن متجاوز جانانه ایستادگی کردند اما بعد از ۳۴ روز سقوط کرد. عراق برای  اشغال این شهر از عواملی همچون آتش سنگین توپخانه، لشکر زرهی و تخریب زیرساخت‌ها استفاده کرد. بعد‌ها وقتی ایرانی‌ها خرمشهر را پس گرفته‌اند از آن شهر زیبا چیزی باقی نمانده بود.
آبادان: حسرت تسخیر شهر زیبا و پرارزش آبادان تا همیشه بر دل صدام ماند. شهری که تا پیش از جنگ یکی از زیباترین شهر‌های منطقه بود و یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا را داشت و سرشار از شور و زندگی بود. رژیم بعث تمام توان خود را برای تسخیر مدرن‌ترین شهر نفتی خاورمیانه گذاشت، اما مقاومت مردم آبادان و نیرو‌های نظامی باعث شد تا شهر ۳۴۹ روز در محاصره کامل بماند و سقوط نکند.
دهلران : چه عملیات‌ها و چه پرپرشدن‌هایی که دهلران به چشم ندید ؛ از والفجر یک، والفجر ۶، نصر ۳، والفجر مقدماتی گرفته تا عاشورای ۳ و محرم همگی را با جان و دل تجربه کرده و ویرانی کشیده شد. جنگ در دهلران ۸ سال نبود و سال‌ها مردمان این شهر با کابوس میدان‌های مین و زمین‌های آلوده از بمب‌های دشمن جنگیدند.
مهران : ۲ روز از آغاز جنگ تحمیلی، مهران به‌عنوان نخستین شهر به تصرف نیرو‌های بعثی درآمد و ۳ سال در اشغال دشمن بعثی عراق باقی‌ماند تا عاقبت در عملیات‌های والفجر ۳ و والفجر ۵ آزاد شد. اما بعد دوباره به‌دست دشمن افتاد تا باز در عملیات کربلای یک آزاد شد. مهران دوباره به اشغال درآمد و نتیجه این حملات چیزی جز ویرانی برای این آبادی نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید